umjetnost umjetne inteligencije

AI UMJETNOST: Umjetna inteligencija kao “suvremeni umjetnik” koji podiže najviše prašine

Kristina Stakor
01.06.2024.

Umjetna inteligencija može generirati slike, no jesu li one umjetnost?

Umjetna inteligencija u posljednje vrijeme podiže puno prašine. Piše školske zadaće, „oblači“ Papu, osvaja nagrade za umjetnost i potiče sve dublje i šire rasprave o etičnosti daljnjeg razvoja takve tehnologije. Kao svaka novina, potiče i veliku znatiželju, pa su se mnogi od nas zabavljali s mogućnostima koje nudi ChatGPT i isprobali artističke mogućnosti programa kao što je DALL-E.

Sama pojava umjetne inteligencije sa sobom povlači bezbrojna etička pitanja, a neka od njih tiču se i umjetnosti. Bez obzira na to što mislili o samoj „izvedbi“ pojedinih slika i njihovim tehničkim dostignućima koja će bez sumnje iz dana u dan biti sve bolja, AI nameće pitanja koja se tiču same umjetnosti, etike i čovječnosti.

Etičke dileme o umjetnosti umjetne inteligencije

Prva stavka koje se kritičari dotiču jest opaska da AI samo koristi razne slike koje onda „spoji“ u jednu. No ta umjetnost nije puki kolaž, a to može vidjeti svatko tko se malo „poigrao“ s programom kao što je DALL-E i zadao temu poput „žena na plaži gleda u zalazak sunca u impresionističkom stilu dok muškarac gleda u nju“. Razvidno je da umjetna inteligencija ne razumije najbolje ljudsku anatomiju i da se ne radi o remek-djelu vrsnog umjetnika, no slika bi mogla proći kao amaterski crtež.

DALL-E generirana umjetnost
Slika: DALL-E

Ono što je nekima puno važnija preokupacija jest sama etičnost prikupljanja podataka na kojima temelji svoje radove. Jer za „treniranje“ umjetna inteligencija koristi vrlo široki spektar radova i podataka, uključujući i umjetnička djela pod zaštitom autorskih prava. Pa se kritičari žale da su ta djela korištena bez pristanka umjetnika, čime su njihova prava prekršena. A to prije svega ukazuje i na sporost prava da drže korak s razvojem novih tehnologija. No isto tako, umjetnici se uvijek, svjesno ili ne, referiraju na radove svojih suvremenika i onih kojih su došli prije njih. Tako da način skupljanja podataka koji koristi AI možda jest problematičan, ali sam rezultat je druga priča.

Posljednja dvojba je ujedno možda i najvažnija i najkompleksnija, a tiče se same prirode umjetnosti. Umjetnost je „raznovrsni spektar ljudske aktivnosti i proizvod te aktivnosti, koja uključuje kreativni ili maštoviti talent koji pokazuje tehničku vještinu, ljepotu, emocionalnu moć ili konceptualnu ideju“, stoji definicija na Wikipediji. Umjetnost je ujedno kroz cijelu ljudsku povijest bila povezana s religijom, filozofijom, nesvjesnim, ritualima i vjerovanjima i bila smatrana najvišim izrazom ljudske duše. Pa kako onda bezdušni program ili stroj može stvarati nešto što je dosad bila isključivo ljudska osobina?

dall-e generirana slika
DALL-E

Tko/što je umjetnik

Ne smijemo zaboraviti da iza tehnologije koja „izbacuje“ slike i dalje stoji prije svega – čovjek. AI ne stvara sama od sebe, nije pokrenuta nekim božanskim nadahnućem ili potrebom za izražavanjem kao što su to sami umjetnici. Već iza svake nastale slike stoji čovjek. Čovjek koji „hrani“ program podacima, ali i čovjek koji tehnologiji zadaje naredbe, koristi umjetnu inteligenciju kao kist, ljepilo ili fotoaparat.

Možda zato i ne treba čuditi što je DALL-E na opis „AI stvara sliku AI stvaranja slike u stilu apstraktnog ekspresionizma“ dao naslovnu sliku ovog članka. AI možda nije savladao likovni vokabular apstraktnog ekspresionizma, ali sebe vidi s ljudskim licem.

Kako će se dalje razvijati priča o umjetnoj inteligenciji, tek ćemo doznati, no čini se da će se broj radova koje stvaraju ljudi koristeći AI i njezine mogućnosti samo rasti. I to ne treba biti instant alarm za paniku – ni fotografija nije uništila slikarstvo, električna gitara nije umanjila privlačnost akustične, a demokratizacija sredstava za bavljenje umjetničkim izražavanjem nije narušila moć remek-djela.

Naslovni vizual: DALL-E

Pročitaj više

art zagreb

Platforma Shpigl na novom izdanju manifestacije Art Zagreb predstavlja istaknute multidisciplinarne umjetnice i inovativan spoj tradicionalnih i novih medija

Tko ove godine slavi 100. rođendan?

Kraj godine inspirirao nas je da potražimo još neke stogodišnjake koje bi se mogli priključiti slavlju. Dragi slavljenici, sretno vam stoljeće!

U nedjelju 15. prosinca u 12.00 sati u prostorima Umjetničkog paviljona u Zagrebu bit će otvorena izložba 59. zagrebačkog salona arhitekture i urbanizma naslovljena Dijalozi/Monolozi. Selektori salona su arhitekti Iva Letilović i Igor Pedišić, osnovna tema Salona i izložbe jest reuse – prenamjena postojećih struktura, građevina i prostora, medij izlaganja primarno su arhitektonske makete, a organizator salona je Udruženje hrvatskih arhitekata. Salon ostaje otvoren do 31. prosinca 2024.

FONOKINOTEKA

Nakon premijerne izvedbe u Puli, na 30. Sa(n)jam knjige u Istri u Istarskom narodnom kazalištu – Gradskom kazalištu Pula, audiovizualni performans dolazi u Zagreb, u kino Kinoteka u subotu, 14. prosinca 2024. s početkom u 20 h.

Online tjednik za pop kulturu i autorske priče

Stvari koje osjećamo. Teme koje pokreću.
Newsletter nedjeljom.