BOOTYLICIOUS:

KULTUROLOŠKA POVIJEST GUZE, POPA, POLITIKE I MOĆI: Knjiga koja nam otkriva zašto smo opsjednuti stražnjicom

Aleksandra Orlić
18.05.2024.

Kako se najsnažniji mišić na našem tijelu koji je godinama bio korišten za zabavu, seksualizaciju, ponižavanje i vrijeđanje drugih, u zadnje vrijeme prometnuo u simbol otpora i osnaživanja, otkriva nam Heather Radke, autorica knjige ‘Butts: A Backstory’

Sjećate se sigurno neke od epizoda Supertalenta kada bi se na sceni pojavio kandidat koji bi rekao da će izvesti twerkanje, zatim bi kamera zumirala nepovjerljive poglede žirija i pokoji osmijeh koji bi pobjegao publici, a nakon točke bi nastala takva rasprava, na rubu incidenta na temu – smije li se ples guzom uopće zvati ples? Zašto je tome tako i zašto guza već godinama izaziva takve kontroverze, čuđenja i padove interneta konačno je istražila američka spisateljica Heather Radke u sjajnoj knjizi ‘Butts: A Backstory’. I to od starih Grka do Kim Kardashian, koja je fotografijom iz 2014. godine koju je snimio francuski fotograf Jean-Paul Goude, a na kojoj guzom izvodi žongliranje šampanjca pregledana 30 milijuna puta.

Zašto stražnjica izaziva toliko reakcija?

A sve je započelo zbog osobnih pitanja i previranja, kaže autorica koja predaje kreativno pisanje na Sveučilištu Columbia jer je još kao djevojčica primijetila da njeno tijelo izaziva reakcije, nerijetko i ruganje ili zavist, kako je tijekom vremena njezina navodno prevelika zadnjica odjednom postala izvor srama – a kasnije i pobuda žudnje. No, kada je malo dublje zagrebala u povijest te pogledala kako se odnosimo prema gluteusu maximusu, najvećem i najmasnijem mišiću na svojem tijelu, zahvaljujući kojem smo se uopće mogli i uspraviti te potrčati savanom i uloviti koju životinju, stvari su se prilično zakomplicirale i dosta odmakle od funkcije i igre.

Hotentotska Venera u Londonu 19. stoljeća

Jer za razliku od neutralnih dijelova tijela, poput primjerice lakta i koljena, guzu smo tretirali na prilično loš način, lijepeći na nju kojekakve predrasude, očekivanja i pogrešna tumačenja. A sve je započelo sa Sarah Baartman, Južnoafrikankom koju su kolonijalisti 1810. godine oteli i odveli na londonski Piccadilly Circus gdje su gledatelji plaćali da bi je mogli vidjeti i uštipnuti za veliku stražnjicu. ‘Uostalom, posljedice takvog svjetonazora i dalje možemo pronaći u člancima tipa – ‘Zašto muškarci vole žene s velikim stražnjicama,’ koji i dalje sugeriraju da su žene s velikom guzom plodnije ili seksualno potentnije od žena s manjom guzom’, kaže Heather.

Od Zdenke Kovačićek do Beyonce

Pa ipak, nisu li se stvari unazad nekoliko desetljeća ipak promijenile jer pojavile su se i snažne žene koje otvoreno progovaraju i pjevaju o svojim guzama – od Zdenke Kovačićek, da navedemo ipak najnaprednije koja je o guzi pjevala u sedamdesetim godinama prošlog stoljeća pa sve do Jennifer Lopez i Beyoncé Knowles koja je snimila pjesmu ‘Bootylicious’ da bi se obranila od komentara o svom tijelu i pokazala guzi poštovanje. I nije li Milye Cyrus svojim twerkanjem ipak uvela ovaj ples u oxfordski rječnik?

Twerkanje u oxfordskom rječniku

Naime, ova vrsta plesa koja potječe iz New Orleansa u 18. stoljeću kada su se Afroamerikanci i starosjedioci javno okupljati na Svetu nedjelju i izražavali otpor bijelim kršćanskim tlačiteljima i njihovoj kulturi upravo uvredljivim, senzualnim pokretima stražnjice uz glazbu. No sudeći prema interpretaciji autorice, twerkanje dalje diže prašinu jer citiramo – ‘Miley Cyrus je gotovo karikaturalni primjer kulturnog prisvajanja. Iskoristila je plesnu formu koja se dugo prakticirala u siromašnim crnačkim zajednicama dok je koristila stereotip hiperseksualne crne žene – sve kako bi dokazala svijetu da više nije dijete. Cyrus je zaradila ogromne svote novca na svojim nastupima, a da nikada nije javno spomenula crnačko i queer porijeklo twerka.’

Gdje sve počinje, nakon čitanja ove sjajne knjige koja je tako vješto spojila znanost i pop kulturu sada vrlo dobro znamo. No, gdje sve ovo završava, nitko ne zna, pa čak ni sama Radke koja trenutno polaže velike nade u ‘body neutrality’ pokret. ‘Bilo bi sjajno kada bi naša tijela mogla biti samo činjenice umjesto simbola, ali umjesto toga, mi ih i dalje tretiramo kao metafore.’

Pročitaj više

Glas kritike

Momčilo Otašević, jedan od najpoznatijih kazališnih, filmskih i televizijskih glumaca, osim što redovito oduševljava publiku svakom svojom ulogom, zavidno dobro žonglira mnoštvom poslovnih obveza. U kratkom predahu između snimanja, za Mood.hr podijelio je prednosti i mane užurbanog rasporeda, osvrnuo se na vlastite dramske početke te progovorio o društvenoj odgovornosti neodvojivoj od glumačke profesije.

Od prvih lakovjernih ideja da nas Mjesec čini ludima preko obećanja ludih menadžera koji učestalo koriste izraze kao što su ‘to infinity and beyond’ pa sve do holivudskih fantazija o životu na drugim planetama, Svemir i Mjesec su postali neiscrpno vrelo inspiracije.

Naši daleki preci iz pećina bi bili zadivljeni – jer konačno smo smislili kako će sve te divlje životinje i fascinantne priče oslikane na pećinama doista oživjeti. Dovoljno ih je dotaknuti jednim klikom!

Superman neka ostane. Ostali, razlaz!

Ima li uopće smisla govoriti o filmskim žanrovima otkako je Oscara dobio film koji je prekinuo sa svim tradicijama – ‘Sve u isto vrijeme’, a grčki redatelj Yorgos Lanthimo je u svom filmu ‘Ubojstvo svetog jelena’ ubio i linearnu naraciju. Uostalom, i Woody Allen je svoj posljednji film ‘Coup de Chance’ prikazan u Veneciji definirao kao romantični triler. No s druge strane, dajte bilo što samo da se riješimo tih napornih superjunaka. Superman je i više nego dovoljan da spasi svijet.

Online tjednik za pop kulturu i autorske priče

Stvari koje osjećamo. Teme koje pokreću.
Newsletter nedjeljom.