Toskana ima puno toga za ponuditi znatiželjnim putnicima: odličnu gastronomiju, vina, spektakularne krajolike, bezbrojne lekcije iz povijesti, a kada govorimo o umjetnosti, rijetko što može nadmašiti galerije i crkve kolijevke renesanse. No zaljubljenici u art neke točke interesa mogu pronaći i izvan dobro utabanih ruta, pa je meni dugi niz godina na listi bio Giardino dei Tarocchi.
Oko dva i pol sata vožnje od Firence prema jugu nalazi se zabačeni toskanski brežuljak koji je umjetnica Niki de Saint Phalle transformirala u čudesni park koji spaja skulpturu, arhitekturu, prirodu i – tarot.
Samouka umjetnica
Niki de Saint Phalle, francusko-američka kiparica, slikarica i filmašica bez formalnog artističkog obrazovanja okrenula se umjetnosti, stvarajući u naivnom, eksperimentalnom stilu koji su ubrzo zapazili umjetnici i kritika. Njezin se stil nazivao autsajderskom umjetnošću, stvarajući izvan dominantnih stilova vremena, ali družeći se s brojnim umjetnicima, skladateljima i piscima.
Pozornost su u ranoj fazi izazvali javni performansi na kojima je radove stvarala pucanjem iz vatrenog oružja na slikarsko platno, a kasnije je postala prepoznata po monumentalnim skulpturama prvenstveno ženskih figura nazvanih „Nana“.
Putujući Španjolskom oduševio ju je opus arhitekta Antonija Gaudíja, koji je na nju ostavio dubok trag, pa inspirirao i njezino monumentalno djelo, park skulptura Giardino dei Tarocchi.
Giardino dei Tarocchi
„Moja je namjera bila stvoriti park veselja“, rekla je o svojim zamislima Niki de Saint Phalle koja je na njegovom ostvarenju počela raditi sedamdesetih, a realizacija je trajala punih dvadeset godina i nastavila dugu tradiciju parkova i perivoja, poput manirističkog Parco dei Mostri u Bomarzu. Kako bi mogla financirati izgradnju kolosalnih figura, umjetnica je osamdesetih lansirala parfem, jedan od prvih celebrity parfema, te je prodavala vlastite radove.
Svoje je snove podijelila sa starom prijateljicom, a njezina su joj braća dala komad zemlje u Toskani na kojoj će ih moći pretvoriti u stvarnost. S njom su na izgradnji parka skulptura inspiriranih tarotom radili brojni suradnici bez ranijeg iskustva u umjetničkom stvaralaštvu i kolege umjetnici. Među njima je bio i njen drugi suprug Jean Tinguely, kinetički umjetnik koji je za park napravio strojeve koji pokreću Fontanu sreće (varijaciju Kola sreće), fontanu ispred Velike svećenice i skulpturu Nepravde smještenu unutar Pravde.
„Vrt je napravljen s teškoćama, divljim entuzijazmom, opsesijom, a ponajviše vjerom. Ništa me nije moglo zaustaviti. Kao i u svim bajkama, prije nego što sam pronašla blago, srela sam na svom putu zmajeve, čarobnjake, čarobnjake i anđela umjerenosti“,
tvrdila je Niki de Saint Phalle.
Do parka stižemo slijedeći navigaciju na mobitelu, prolazeći kroz primorska mjesta i oranice, pitome krajolike koji ne otkrivaju bogatstvo boja i oblika na koju ćemo naići u samom parku koji se nalazi u Garavicchiju, u provinciji Grosseto.
Giardino dei Tarocchi od njegova neposrednog okoliša dijeli zid nalik na utvrdu: „Tražila sam prijatelja Marija Bottu da napravi ulaz park koji je u kontrastu s onim što se nalazi unutra. On je napravio maskulini zid nalik na tvrđavu od lokalnog kamena koji jasno dijeli svijet izvan i svijet unutra. Taj zid za mene predstavlja zaštitu, kao što su zmajevi štitili blago u bajkama“, objasnila je svojevremeno umjetnica.
Maskulina energija možda štiti od vanjskog svijeta, no unutra caruje ženska energija, s kojom je i započela gradnja parka, od same umjetnice kao začetnice projekta, ali i figure Visoke svećenice koja predstavlja žensku kreativnost, mudrost i snagu.
Centralna figura ovog parka je Carica (The Empress) u kojoj je sama umjetnica živjela pet godina za vrijeme izgradnje parka, kući koja nalikuje na Sfingu: spavaća soba nalazila se unutar jedne dojke figure, kuhinja u drugoj, a sve su površine prekrivene zrcalnim mozaicima koji prostor pretvaraju u nestvaran, lebdeći, eteričan.
„Napokon, moja se životna želja da živim u skulpturi ostvarila: prostor stvoren od valovitih oblina. Željela sam izmisliti novu majku, majku boginju, i biti ponovno rođena unutar njezina oblika“, otkrila je Saint Phalle mističnu snagu koja izvire iz neobičnih formi.
Tarot
Giardino dei Tarrochi sadrži skulpture i skulpturalne građevine koje predstavljaju 22 karte Velike Arkane tarota na oko 2 hektara površine. One su izrađene od čelične konstrukcije, mrežice i špricanog cementa, poliestera, keramike, zrcala i kamena, kojima su oblikovane raznobojne površine.
Figure su stvarane prema idejama likova iz tarota, karata koje su se od 15. stoljeća proširile Europom kao špil igraćih karata, a u kasnom 18. stoljeću francuski mističari pridali su im značenje i povijest svake karte te ih koristili za predviđanje budućnosti.
Duboka simbolika pridana svakom detalju oslikane karte može biti izuzetno zabavna, čak i ako ne vjerujete u moć odabranih karata da vam iščitaju budućnost i smatrate da se radi samo o dobroj marketinškoj kampanji.
Među figurama koje se ističu u ovom toskanskom krajoliku su Carica koja se povezuje s Venerom, simbolizira plodnost, mističnost, nepoznato, ali obrnuta i svjetlost, istinu, razotkrivanje; Pustinjak koji označava razum, oprez, ali obrnuto i prikrivanje, strah. Tu su i Kolo tj. Fontana sreće koja ukazuje na promjene koje očekuju onoga koji se raspituje o svojoj budućnosti, te Luda koja označava početak nekog životnog putovanja, pa ga je skladno tome umjetnica nekoliko puta za života pomicala po parku, a ideja jest da se ta tradicija nastavi.
Vidjeti te likove koji, utemeljeno na nekim stvarnim tradicijama ili kreativnim izmišljotinama okultista, simboliziraju momente na nečijem životnom putu uistinu jest veličanstveno, jer je iz svakog crteža i komadića keramike vidljiv trud i entuzijazam koji je uložen u njihov nastanak.
Minuciozni detalji, nevjerojatne kombinacije boja, ali i sama veličina skulptura pridonosi njihovoj mistici i impresivnoj pojavnosti, čak i ako ne znamo cijelu simboliku koju nose u sebi, pa postoji šansa da „preobrati“ i one koji nisu u staru bili ljubitelji suvremene umjetnosti ni ezoteričnih tendencija.
Naslovni i ostali vizuali: Privatna arhiva