Svijet u kojem živimo nerazdruživ je od tehnologije, od online shoppinga, mapiranih gradova, sve do umjetne inteligencije koja prijeti našim poslovima, a potencijalno i demokracijama.
No tehnologija nije premrežila samo svijet oko nas, već i naša tijela: aplikacije nam prate broj otkucaja srca, napravljenih koraka, plodne dane i menstruacijske cikluse, konzumirane i potrošene kalorije, ispijene čaše vode… I dok se trudimo postati bolja verzija sebe samih, u kultu zdravlja nametnutog tehnologijom, podčinjavamo joj se, dajemo kontrolu nad našim tijelima i vrijednim podacima, na neki način postajemo roba.
Može li se ta simbioza danas izbjeći i je li to nužno ili poželjno? Je li moguće održavati zdravu distancu? Kako postići ravnotežu tehnologije i čovjeka, posebice žene, u suvremenom svijetu – neka su od pitanja koja postavlja kustosica Petra Tomljanović izložbom „Techno-Healing: Finding Resilience and Well-Being in a Digital World” koja se otvara u zagrebačkom MSU 31. svibnja te će ostati otvorena za javnost nekoliko dana.

Pionirke digitalne umjetnosti
„Ova izložba nudi prostor za istraživanje i propitivanje ovih tema, potiče na refleksiju o našem odnosu s tehnologijom, tijelom i društvom te otvara dijalog o tome kako se nositi s izazovima koje nam postavlja digitalno doba“, objašnjava kustosica koja je za izložbu okupila devet predvodnica digitalne umjetnosti danas: Claudiju Hart, Rory Scott, Mieke Marple, Lauren Moffat, Sashu Stiles, Crosslucid, Anan Fries, Carlu Gannis i Gretchen Andrew.
Među njima je i Claudia Hart, prava pionirka kad je u pitanju digitalna umjetnost. Dio je generacije intermedijalnih umjetnika 90-ih koji su istraživali pitanja identiteta i reprezentacije, a od kasnih 90-ih radi s 3D animacijom. Bila je jedna od prvih koja je prihvatila virtualno slikarstvo, a njezini radovi nalaze se u brojnim svjetskim muzejima i galerijama, te čak i na naslovnici nove antologije Thames&Hudsona „Digital Art“. Na zagrebačkoj izložbi prikazat će rad The Seasons iz 2009., koji se bavi temom prolaznosti i trenutačno je mintan na Expanded.art platformi, jednoj od najekskluzivnijih kuriranih platformi za digitalnu umjetnost i NFT.
Tu je i Sasha Stiles, koja je objavila knjigu “Technelegy” iz 2021. godine, u „suradnji“ s umjetnom inteligencijom GPT-2 i GPT-3 – pretečama sada sveprisutnog ChatGPT-a, trenirajući ih na vlastitoj poeziji i odabranim drugim književnim materijalima. „Te pjesme pokreće umjetna inteligencija i općenito se bave utjecajem novih tehnologija na ljudsko stanje: kako će umjetne maternice promijeniti vrijednost žena u društvu? Što mogu veliki jezični modeli (LLM) otkriti o korijenima političkog ekstremizma?“ – otkriva nam kustosica.

U izložbi sudjeluje i umjetnički kolektiv Crosslucid koji su osnovali Sylwana Zybura i Tomas C. Toth 2018. godine u Šangaju, a usredotočeni su na istraživanje samoga sebe kao mreže; intimnosti i potencijala za uživanje kroz digitalnu sferu, te redefiniranje naših saveza s tehnologijom kao dijela biosfere i univerzalne postmaterijalne svijesti.
Posebni interes za Rory Scott kao digitalnu umjetnicu predstavlja istraživanje tema utočišta i sigurnosti, stvaranje digitalnih okruženja koja ženama pružaju prostor za istraživanje i slobodno izražavanje bez straha od opasnosti.
Umjetnica Mieke Marple priznaje da se u svijetu NFT-a našla praktički slučajno, za vrijeme pandemije, a kroz svoj rad promatra priče iz prošlosti kroz feminističku perspektivu. Smatra da feminizam u digitalnom dobu postavlja i neka sasvim nova pitanja: „Koliko smo mi naša tijela, a koliko naši avatari? Što ako naši avatari uopće ne nalikuju našim tijelima? Ne samo u smislu spola, rase ili dobi – već i ljudskosti. Dakle, rodni dio feminizma se doima sve manje relevantnim, ali dio koji se odnosi na jednakost sa svim bićima (ljudskim i neljudskim) čini se relevantnijim nego ikad.“

Lauren Moffat smatra da i dalje postoji zastrašujuća razina seksizma koja je ugrađena u neke od digitalnih alata i platformi, protiv koje se feminizam današnjice treba nastaviti boriti, te se u svojim radovima trudi dati glas onima manje zastupljenima.
NFT
Radovi ovih umjetnica bit će prikazani na ekranima, u obliku NFT-a. Ovaj oblik prikazivanja suvremene digitalne umjetnosti postao je trendi termin u zadnjih nekoliko godina, no njegov pravi značaj često izmiče.
Non Fungible Token (NFT) omogućuje umjetnicima da digitalna djela certificiraju putem blockchain tehnologije, stvarajući jedinstvene digitalne zapise koji se ne mogu krivotvoriti ili kopirati.

Važno je shvatiti da NFT nije samo element spekulacije, ističe kustosica Petra Tomljanović. „Iako su medijske priče o visokim cijenama prodaje NFT umjetnosti privukle pažnju, treba prepoznati da NFT ima širu i dublju vrijednost. NFT pruža umjetnicima mogućnost direktnog povezivanja s publikom, pravedne monetizacije njihovog rada i stvaranja novih modela distribucije i prodaje umjetnosti. Digitalna umjetnost postoji već dugo vremena, ali nedostatak mehanizama zaštite autorstva ograničavao je njezinu širu prihvaćenost i tržišnu vrijednost. NFT tehnologija mijenja tu paradigmu, pružajući umjetnicima sigurnost i mogućnost da kontroliraju svoja autorska prava čak i u digitalnom prostoru.“
S time se slažu i same umjetnice. „Za mene su NFT-ovi zanimljiv način dijeljenja, prodaje i eventualne distribucije umjetnina. Sustav tantijema (ako funkcionira) nudi prijeko potrebna prava umjetnicima kada njihova djela uđu na sekundarno tržište. Za sada je aspekt kulture koji mi se čini najzanimljivijim način na koji su se zajednice umjetnika pojavile stvarno organski kroz procvat NFT-a, promijenio je redoslijed nekih starih sustava koji prije nisu nužno bili usmjereni prema kreatorima“, smatra Lauren Moffatt.
Usprkos uglavnom senzacionalističkim i često fatalističkim stavovima javnosti kad se radi o susretu čovjeka i tehnologije u budućnosti, ove umjetnice smatraju da ipak postoji mogućnost supostojanja, pa čak i dobrobiti u digitalnom dobu.
„Stvaranjem umjetnosti koja istražuje teme otpornosti, dobrobiti i brige o sebi, možemo pomoći u suzbijanju negativnih učinaka i pružiti ljudima alate za suočavanje i napredak u digitalnom dobu. Nadalje, korištenjem NFT-eva za provjeru autentičnosti i distribuciju ove umjetnosti, možemo pomoći uspostaviti njezinu vrijednost i važnost u svijetu umjetnosti, osiguravajući da dopre do šire publike i pridonese širem razgovoru o sjecištu tehnologije, umjetnosti i ljudskog iskustva“, kaže Rory Scott.
Izložba „Techno-Healing: Finding Resilience and Well-Being in a Digital World” organizirana je u suradnji s udrugom Alice in Blockchains u sklopu konferencije Web3 Tales. Izložbu možete posjetiti na platou Muzeja suvremene umjetnosti u Zagrebu od 01. lipnja 2023.