Što je za vas sloboda i kako biste fotografijom predočili vaš intimni trenutak slobode? Tako je glasilo pitanje umjetnika Joana Fontcuberte, koje je katalonski list El Periodico objavio na svom Instagramu 2014. godine, a na koje se odazvalo gotovo 4000 stanovnika Barcelone. Krupni kadar vjetra u kosi, vožnja motorom, mama i dijete šetaju plažom držeći se za ruke, jedrenjak na pučini snimljen iz zraka, ples na pijesku, milovanje psa, vrh planine, oblaci nad mirnim selom, kamen u obliku srca, vesela fešta, fragment dvije boce, skok u vodu, grafit ‘Help me’, sočni poljubac voljene osobe…
Mural sagrađen od tisuću intimnih fotografija
To su samo neki od motiva od kojih je fotograf, pisac i urednik Joan Fontcuberta, u suradnji s keramičarom Tonijem Cumellom, sagradio impresivan mural – mozaik sastavljen od tisuće keramičkih pločica na koje su otisnute fotografije. Posao nije bio lak, iako je ideja zapravo neka vrsta hommagea Salvadoru Daliju, umjetniku koji se prvi dosjetio na svojim slikama izvoditi iluzionističke trikove – da se slika doslovce mijenja pred vašim očima, ovisno o kutu gledanja. A to znači da je trebalo tonirati sve te fotografije, izvesti prijelaze nijansi i sjena filigranskom preciznošću, primicati se i udaljavati, ne bi li se od individualnih slika stvorila jedna kolektivna – krupni kadar usana u poljupcu.
Joan Fontcuberta: ‘Zanima me istinitost slike i društvena funkcija fotografije’
Uostalom, Joan Fontcuberta, rođen 1955. godine, jedan je od međunarodno najpoznatijih katalonskih fotografa i teoretičara. 1980. godine osnovao je PhotoVision, dvojezičnu publikaciju na španjolskom i engleskom posvećenu fotografiji. Joana prije svega zanima društvena funkcija fotografije, javna uporaba slike i preopterećenost informacijama, a ponajviše tzv. istinitost fotografije te njena sposobnost da predstavlja i istisne stvarni svijet. Mnoga njegova djela artikulirana su kao parodije koje kod gledatelja stvaraju iluziju, upozoravajući ih na opasnosti lakovjernosti i zavaravajuće mehanizme koji se koriste u prijenosu informacija i znanja.
‘Poljubac slobode’ osvanuo je te iste 2014. godine na Plaça d’Isidre Nonell, povodom tristote obljetnice u znak sjećanja na pad Barcelone tijekom Rata za španjolsko nasljeđe. No ovaj simbol privrženosti, empatije i slobode – bio je toliko dirljiv da ga lokalna vlast nikada nije skinula. ‘Zvuk poljupca nije tako glasan kao zvuk topa, ali njegova jeka traje puno duže’, citat je koji potpisuje Oliver Wendell Holmes, a koji se može pročitati na ploči uz ‘Poljubac slobode’.