Gdje je granica između stvarnosti i mašte te koliko biste daleko otišli da snimite uvjerljivu filmsku scenu, pitanje je koje postavlja svaki kreativac, no čini se da je na njega, u Spielbergovo ime, najbolji odgovor dala Drew Barrymore kada se prisjetila scena sa snimanja kultnog filma o vanzemaljcu E.T.-iju. Drew je tada imala sedam godina i velike oči koje su postajale još veće svaki put kada bi se u njenoj blizini našao mali okati vanzemaljac. A kako i ne bi kada je cijela filmska ekipa od početka do kraja snimanja tajila maloj djevojčici da je riječ o običnoj lutki, a ne o pravom biću koje se nenadano spustilo u njezin dom.
Priča o obiteljskim tajnama i otkrivanju kreativnosti
Priča o malim ili većim tajnama nije ovdje da optužimo filmsku ekipu na čelu sa Spielbergom nego da se podsjetimo da se svi mi ponekad moramo suočiti s tajnama, kao i vremena kada smo imali velike oči i toliko bogat unutarnji život o kojem bi se moglo snimiti nekoliko filmova. No kakav je bio put jednog od najkreativnijih redatelja svih vremena – Stevena Spielberga, kako se on nosio s obiteljskim tajnama te ne manje bitno koliko ga je djetinjstvo obilježilo najbolje možete saznati ako pogledate dirljiv film o njegovoj obitelji – Fabelmanovi. Naravno da je ova priča samo inspirirana stvarnim događajima, no ovo je naš popis lekcija koje smo naučili gledajući film.
Od prve traume u kinu do zadnjeg Oscara
Može li trauma od sudara vlakom kojeg mali Spielberg prvi put vidi na velikom ekranu s premalo godina postati izvor kreativnosti i smisao života, samo ako je preradite na svoj način – primjerice, snimajući tatinom kamerom sudar igračaka? Naravno, pogotovo ako imate kreativnu mamu koja vas razumije i podupire vaše hobije od najmlađih dana. Ma lako za vremena kada sve ide dobro, no što je s onim razdobljem kada vas roditelji ne razumiju i misle da biste radije mogli učiti neko korisno zanimanje umjesto da se bavite artom? Hm, kako to drugačije reći – nego, nastavite voziti stari vlak, baš kao Spielberg koji je na prvoj godini faksa uspio uvjeriti svog oca da je odustajanje od škole dobra opcija.
Prodati dušu vragu – jao si ga tebi ako budeš umjetnik
Svaka obitelj ima svoju ‘crnu ovcu’ pa tako i Fabelmanovi – maminog brata koji je rekao zbogom svim društvenim očekivanjima i zaposlio se u cirkusu kao krotitelj lavova. A u slobodno vrijeme kao strašitelj djece i svih onih koji sanjaju o slobodnim i umjetničkim zanimanjima te slijede svoj bogati unutarnji svijet. U prvoj polovici filma ujak daje malom Spielbergu važnu lekciju – da će, ukoliko se i on odluči za umjetničko zanimanje, morati prodati dušu vragu. Ili se barem spustiti nekoliko stepenica u pakao ne bi li pronašao grumen čistog zlata. Priča o Faustu koji za malo uspjeha mora prodati dušu vragu intrigira nas stoljećima, a čini se da je aktualna i danas. Ako ništa drugo, barem da djeci jaaaako otvori oči utjera strah u kosti.
Obiteljske tajne i kako se suočiti s njima
Možemo mi imati oči širom otvorene koliko želimo, no činjenica je da kamera preciznije vidi neke stvari nego mi. No što kada tijekom montaže otkrijete obiteljske tajne koje će jednim udarcem razoriti stabilnu sliku, baš kao vagoni na početku filma. Trebamo li gutati tajne ili se hrabro suočiti s njima, ma koliko nas boljele. Ne želeći vam spojlati filmsku radnju, reći ćemo samo da dijeljenje tajni može biti itekako snažno ljepilo, ali da nažalost nikako ne može spriječiti najdraže u njihovim nakanama.
Kako preživjeti bullyng u srednjoj i ispasti faca
Svako preseljenje je stresno, a pogotovo kada se ono dogodi usred srednje škole, a vi imate baš taj peh da naletite na ekipu dežurnih šminkera i alfa-učenika koji vas od prvog dana maltretiraju. Nekoliko je načina kako se možete nositi s njima – uzvratiti udarac, suočiti ih s muljanjem ili naprosto montirati film o njima na način da se predomisle i zažale. Ok, o posebnim kretenima uvijek možete snimiti i cjelovečernji film u poznim godinama. Jer da se pita Spielberg – za to nikada nije kasno.
Nemoguća misija – svrgnuti idola s ljubavnog trona
Može li se u prvom zaljubljivanju proći bez udaraca ispod pojasa, teško je reći. Ali o takvim sretnicima se ionako ne snimaju filmovi, zar ne? No ako smo išta saznali nakon ovog filma to je onda činjenica da ćete Kristovu zaručnicu koja prije prvog poljupca propagira komunikaciju sa Svevišnjim teško osvojiti, tim više jer je prvo mjesto zauvijek rezervirano. No je li pametno usred obiteljskih drama i tinejdžerskih previranja na maturalnom plesu izvaditi prsten, prosudite sami.
Fordova lekcija – gdje je horizont
Nakon osnovnoškolskih i srednjoškolskih previranja, Spielberg je konačno nagovorio tatu da ga pusti da se u životu bavi onime u čemu je najbolji – snimanjem dobrih priča. No kakav je to prvi dan na poslu da vas ne izvrijeđa jedan od najvećih redatelja na svijetu – John Ford. “Mali što vidiš na ove tri slike”, pita stari majstor svog mladog naučnika. “Ma ne zanimaju me odgovori koliko ima kauboja na slici. Na filmu je sve jednostavno. Kada imaš horizont nisko i visoko, to je zanimljivo. A kada je horizont na sredini, dosadno je kao drek”, kratko je pojasnio Ford. Izgleda da je Spielberg i više nego dobro usvojio lekciju o autentičnom pogledu na svijet. Što još reći nego – gledamo u horizont i nestrpljivo čekamo Spielbergove buduće filmove.
Naslovna fotografija: Steven Spielberg, film ‘Fabelmanovi’