Ali ozbiljno, kome treba još jedan nastavak o Spideru, Antmanu ili kakvom god „man-u“ – prava „origin story“ koju želimo gledati jest o zbunjenim adolescentima koji se pokušavaju nositi sa svim životnim promjenama, prvim ljubavima, prekidima prijateljstava, dramama kod kuće i preplavljujućim emocijama.
Svaka generacija ima neke svoje izazove, a nove svakako trebaju navigirati i kroz neke drugačije, nove digitalne krajolike i mora društvenih mreža, kojih nije bilo u doba nekih ranijih generacija. No neka iskustva ostaju zajednička, ona s kojima se većina može poistovjetiti.
Pitanja tinejdžerskih ljubavi, svađa s prijateljima, životnih odluka o budućnosti, formiranje vlastita identiteta, odnosi s roditeljima, braćom i sestrama univerzalna su. Ono što se prije svega razlikuje jest životna faza u kojoj takve priče gledamo: kao tinejdžeri lakše se uživljavamo u probleme onih koji odrastaju, sada u tridesetima i četrdesetima imamo puno više razumijevanja za izmučene i zabrinute, naizgled stroge roditelje.
Coming-of-age filmovi s kojima smo se najviše povezali podjednako ovise o osobnim iskustvima, kao i o odličnim scenarijima, estetici i likovima, stoga je teško napisati neku općenitu listu, ali donosimo nekoliko favorita koji bi se mogli naći na watchlisti, da ih pogledate iz neke nove perspektive.
Amarcord (1973.), Federico Fellini
Polu-autobiografski film o odrastanju u gradiću Borgo san Giuliano u blizini Riminija zanimljiv je kolaž osebujnih likova i duhovitih, nostalgičnih anegdota koje su obilježile živote dječaka u vrijeme fašističke Italije. Glavni lik Titte Fellini je temeljio na svom prijatelju iz djetinjstva s kojim je ostao blizak tijekom cijelog života.
The Breakfast Club (1985.), John Hughes
Što se dogodi kada autsajderi i pripadnici različitih školskih klika budu primorani provesti vrijeme zatvoreni zajedno u knjižnici? Tektonske promjene! Ono što je osobito zanimljivo jest da je scena u kojoj likovi dijele svoje tajne uglavnom improvizirana.
Cinema Paradiso (1988.), Giuseppe Tornatore
Neke od stvari u djetinjstvu na nas ostave neizbrisiv trag, a Tornatore je ovim nostalgičnim filmom fantastično predočio kakvu moć ima kinematografija, snimivši ga u svom rodnom gradu, sicilijanskoj Bagheriji.
Clueless (1995.), Amy Heckerling
Kako bi izgledala Jane Austen u suvremeno doba, savršeno je dočarala Amy Heckerling koja je napisala scenarij i režirala film prema kultnoj „Emmi“ i stvorila sasvim novi kult. Odlične odjevne kombinacije, replike („As if!“) i ormar koji nikada nećemo preboljeti, kao i Paul Rudd koji nije ostario ni dana u gotovo 30 godina – trebam li reći više?
Almost Famous (2000.), Cameron Crowe
Osim literarnih klasika, prava inspiracija su osobna iskustva, a svoja iz godina rada za magazin Rolling Stone redatelj Cameron Crowe pretočio je u zauvijek zanimljivu priču o rock bendu i mladom novinaru koji ih prati na turneji.
Moonlight (2016.), Barry Jenkins
Priča koja prati odrastanje kroz tri životne faze – kao djeteta koje pod svoje stavlja lokalni diler, tinejdžera koji eksperimentira sa seksualnošću i odraslog muškarca koji skriva svoju potrebu za nježnošću iza fasade tradicionalnog maskuliniteta garantirano će dirnuti i one „najtvrđe“.
Call Me By Your Name (2017.), Luca Guadagnino
Još jedan film o odrastanju mladića koji otkriva svoju seksualnost dirljiva je priča s Timotheejem Chalametom u glavnoj ulozi, smještena u nevjerojatnu atmosferu talijanske vile koja budi nostalgiju za mjestima i vremenima u kojima nikada nismo živjeli, pa ipak djeluje bolno poznato.
Lady Bird (2017.), Greta Gerwig
Odnosi majki i kćeri tinejdžerki često mogu biti turbulentni, ispunjeni testiranjem granica s obje strane, a to odlično ilustrira ovaj film sa Saoirse Ronan u glavnoj ulozi tinejdžerke koja se prozvala Lady Bird i Laurie Metcalf u ulozi njezine majke. Moguće posljedice gledanja: grižnja savjesti zbog svake prepirke s mamom…
Little Women (2019.), Greta Gerwig
Još jedna odlična suradnja Grete Gerwig i Saoirse Ronan adaptacija je romana „Male žene“ Louise May Alcott. Premda se čini da priča o četiri sestre koje odrastaju u 19. stoljeću nema puno zajedničkog sa suvremenim iskustvima, odnosi među braćom i sestrama, biranje vlastita puta, nošenje s gubitkom i promjenama ono je što nadilazi različita razdoblja i povijesne okolnosti. Uz Saoirse, u ovoj ekranizaciji gledamo i fantastične Florence Pugh, Timotheeja Chalameta i Emmu Watson.
Naslovni vizual: Instagram