Najpopularniji emoji svih vremena

UZBUDLJIVI ŽIVOT SMAJLIĆA: Ima pet banki i preživio je sve pokušaje krađa, promjena identiteta, čak i pokušaj ubojstva

Aleksandra Orlić
26.11.2023.

Bez uvrede drugim emojijima, ali smiley je imao tako uzbudljiv život da bi se o njemu trebao snimiti i film. Šteta što je Bruce Willis odustao od glume, jer ne znamo tko bi ga mogao bolje odglumiti. Možda upravo vi kada nabavite novu odjeću i nabacite na sebe veeeliki smile

Samo dan nakon Valentinova svijet je 2021. godine potresla užasna vijest. Emoji ‘umirem od smijeha’, službeni nasljednik običnog smajlića, proglašen je mrtvim. Tako je barem mrtva hladna ustvrdila generacija Z na TikToku pridruživši popisu pokopanih trendova i skinny jeans i razdjeljak na sredinu. Koji je razlog tako naglog odlaska u ropotarnicu prošlosti i starih trendova? Pa zar nije dovoljno vidjeti da i vaši starci uporno koriste LOL (da, tu čak spadaju i milenijalci koji već imaju tri banke), pitala se generacija Z te je brže-bolje našla zamjenski emoji – mrtvačku lubanju. I to zato što je mnogo dramatičniji. I poručuje: ‘E, fora ti je tako dobra da sam doslovce m-r-t-a-v.’

Vratio se, jači nego ikada

No kao u svakom dobrom napetom filmu, smajlić je u svojoj duši Bruce Willis, dobrica koja se ne da pa je uzvratio udarac. I gle obrata! Vratio se 2022. godine u velikom stilu kako bi proslavio svoj pedeseti rođendan, tik uz sve velike face od Severine, Cameron Diaz, Nine Badrić… S tim da će on, sorry ekipa!, slaviti cijele godine, ako ne i puno duže. Pa da vidimo sada tko će umirati od smijeha. Uostalom, da se njega pita, jesu li sve vaše fore baš tako urnebesno smiješne da vam frcaju suze iz očiju ili je to malo preglumljeno kako biste dobili više frendova, pardon – followera?

No smajliću ne treba škola fejkanja i loše glume, jer gdje god se pojavio, izmami osmijeh na lice (ljudski mozak navodno teško razlikuje stvarni od nacrtanog osmijeha), ali i lovu (tvrtka za licenciranje smileya ima 68 milijuna licenciranih proizvoda koji godišnje partnerima donesu 573 milijuna dolara). Za one koji ne znaju, smiley i nije baš sam na svijetu jer se za njegovo skrbništvo otimaju mnogi očevi, majke, djedovi i bake. Uostalom, upitno je i kada se rodio iako tvrtka Apple tvrdi da mu je rođendan 17. srpnja.

Kako radnicima ubijenima u pojam vratiti osmijeh na lice

Naime, prema američkoj verziji, smajli je rođen 1963. godine u Massachusettsu, i to iz čiste empatije poslodavaca prema nezadovoljnim radnicima. A kako i ne bi bili ubijeni u pojam kada ih je konkurencija naprosto preuzela. Stoga su zabrinuti poslodavci angažirali super grafičara i reklamnog stručnjaka da im malo podigne moral. I tako je Harvey Ball uzeo jedan žuti list papira, na njemu nacrtao krug, dva uska ovala (jedno oko veće od drugoga) i jedan veeeeeliki luk za osmijeh. ‘Nacrtao sam na žutom papiru krug s nasmijanim ustima jer je vani bilo lijepo, sunčano vrijeme’, izjavio je kasnije Ball. A za svoj trud dobio je ravno 45 dolara.

Borba za očinstvo na relaciji SAD – Francuska

Očito je vani bilo prelijepo vrijeme da bi se Harvey dosjetio i zaštititi svoju prvorođenu skicu kao brend. No kada je to osam godina kasnije učinio jedan francuski novinar, već je bilo prekasno. Uostalom, čini se da Amerikancima više nije bio tako potreban doping (čemu kada su ionako odgajani da sve gledaju ružičastim naočalama) kao depresivnim Francuzima, mislio je vjerojatno Franklin Loufrani koji je 1971. prvi došao na ideju pravno zaštititi piktogram nasmijanog lica. Naravno, nakon što ga je nakratko podvrgnuo malom faceliftingu i neznatno promijenio dizajn. Godinu dana kasnije smiley je stupio na novu dužnost – 1972. godine svečano je otisnut u novinama ‘France Soir’. Njegova je zadaća bila jednostavna. signalizirati čitateljima da se opuste jer slijede – samo dobre vijesti!

Čekamo nestrpljivo da se jave i Hetiti zbog zaštite autorskih prava

Izgleda da su uz dobre vijesti išli i još bolji poslovi jer nije bilo tvrtke koja nije uz svoje proizvode željela vezati malo, slatko nasmijano lice – od slatkiša Mars za klince do cool levisica za starije. No tvrtka je procvala tek kada joj se 1996. pridružio sin osnivača – Nicolas Loufrani, koji je imao tri briljantne ideje. Osnovat će u Londonu i službeno tvrtku The Smiley Company, podnijet će zahtjev za autorska prava smajlića u stotinama drugih zemalja i ta-daaam! – krenut će u izradu emoticona i emojija koji su danas doslovno najbrže rastući jezik. Ok, vjerojatno su se Loufranijevi već dobro raspitali kod svojih odvjetnika što bi se moglo dogoditi da se eventualno jave i pra-pra-praunuci starih Hetita koji bi mogli tvrditi da oni polažu autorska prava jer je prvi prasmajlić nacrtan upravo na njihovu vrču, i to prije 3700 godina.

Kada dobrica postane buntovnik

Uostalom, ne sumnjamo da bi smiley sve to uspješno svladao, baš kao što je preživio sve umjetničke, kulturne, plesne, glazbene i subverzivne interpretacije. Osamdesetih godina spuznuo je u londonske underground klubove kada se pojavljivao na pilulama ecstasyja, majicama kratkih rukava i Acid House plakatima koji su najavljivali ‘Drugo ljeto ljubavi’ – hedonistički, antiestablišment pokret koji je srednjoj klasi obećavao da će pronaći spas u zaboravu na plesnom podiju. No kada su crne kronike počele bilježiti sve veći broj smrti uzrokovanih korištenjem sintetskih droga, smiley se pritajio, udaljio od pokreta kako bi ponovno uskrsnuo u njemačkim klubovima, i to kao zaštitni znak rave i techno partyja.

Ultimativni ironičan motiv kojeg obožava i Banksy

I doista, nema umjetnika, dizajnera, glazbenika, poduzetnika, filozofa, kao ni pokreta koji ga nije poželio uvesti u svoje društvo i interpretirati na svoj način. Smiley se 1986. pojavio poprskan krvlju na romanu Alana Moorea Watchmena najavljujući zloslutno distopijsku budućnost. Početkom devedesetih upao je u punk grunge društvo, nabio na oči križiće i postao simbol grupe Nirvana da bi se početkom novog milenija ponovno pojavio na zidovima, ovaj put kao omiljeni Banksyjev motiv. Stoga nimalo ne čudi podatak da ga je i magazin Super Super svojedobno proglasio ultimativnim ironičnim motivom.

Emoji jezik, najbrže rastući oblik komunikacije koji razumije 90% stanovništva

Tko zna u kojem bi pravcu otišao mali žuti i s kim bi se družio da se 2011. nije pojavio pod jagodicama našim prstiju, točnije rečeno na Apple tipkovnicama, i to u stotinama varijanti, pa vi birajte svoje pravo lice. Iako su emoji danas posti najbrže rastući oblik komunikacije koji razumije čak 90% stanovništva, a prema procjenama stručnjaka razvija se brže i od hijeroglifa, nemojte da jednoga dana istraživači muku muče što smo ono htjeli reći. Ne budite emotivna škrtica, techno snob ili freak. Stisnite ponekad onaj dobar, običan, stari smiley bez suza, bez napućenih usnica, bez izbuljenih očiju. Ili još bolje, u godini kada slavimo njegov pedeseti rođendan, jednostavno furajte 100% iskren osmijeh na svome licu.

Pročitaj više

Kako suze pretvoriti u ples i smijeh

Ako je istina da heavy-metalci imaju najbolje sentiše, Baby Lasagna je naš favorit jer je uz žestoki ritam upakirao jednu od najtužnijih pjesama o trenutku napuštanja roditeljskog doma, a koji su na nekoj razini očito prepoznali i mladi, ali i njihovi roditelji. Uostalom, nakon Maneskin skandala s čašom na stolu, došao je red da netko nakon pobjede ispusti i iskrenu suzu

Najcool knjižara na svijetu

SLRD izdanja već su odavno stekla kultni status, stoga je bilo logično otvoriti mjesto koje će povezati Yves Saint Laurent naslijeđe i njegovu ljubav prema kulturi i umjetnosti

SERIJA 'FORTUNA'

Jedan potopljeni brod na dnu mora koji čuva blago iz 19. stoljeća i pravna bitka koja nalikuje borbi između Davida i Golijata. Možete li odoljeti ovom zapletu iz serije ‘Fortuna’, čak i ako Stanley Tucci manje izgleda kao opaki gusar, a više kao Amerikanac koji uživa u otkrivanju čari Mediterana

850 ZNAKOVA

Gradska knjižnica Požega svoju uspješnu suradnju s organizatorima poznatog Hrvatskog festivala jednominutnih filmova proširuje pokretanjem književne manifestacije Jednominutna priča oslanjajući se pritom na temeljnu ideju filmskog festivala – formu od jedne minute. Pitanje glasi – imate li sjajnu priču koju biste mogli ispričati u jednoj minuti, točnije rečeno u 850 znakova?

Online tjednik za pop kulturu i autorske priče

Stvari koje osjećamo. Teme koje pokreću.
Newsletter nedjeljom.