kraj realnog?

PREFERIRAMO LI NEREALNO: Zašto donedavno popularna aplikacija BeReal gubi korisnike

Kristina Stakor
07.05.2023.

Ne možemo živjeti bez filtera? Ili smo se naprosto umorili od autentičnosti po naredbi?

Prošlog se ljeta, poput požara, među mladima proširila vijest o novoj aplikaciji koja obrće već dobro poznate formule brižno složenog imidža na društvenim mrežama: BeReal. Ova francuska aplikacija pojavila se 2020. među studentima, a u vrlo kratkom roku došla do 20 milijuna aktivnih korisnika i prvog mjesta na Apple storeu aplikacija.

Premisa ove aplikacije je sljedeća: svi korisnici dobivaju u određeno doba dana notifikaciju koja ih obavještava da imaju 2 minute da snime fotku – s prednjom i stražnjom kamerom. Na taj se način pokazala kao alternativa Instagramu s pomno aranžiranim i filtriranim fotografijama (gdje se objavi samo jedna od par stotina snimljenih) i elaboriranim TikTok videima, u nastojanju da pokaže – nešto stvarno. Neuredne stanove, neatraktivne ručkove, raščupanu frizuru…

Korisnici ne bi mogli vidjeti tuđe fotografije dok ne objave vlastite, a drugi mogu znati i koliko ste fotki snimili prije „one prave“ te ukoliko ste objavili kasnije od zadanog vremenskog roka.

I dok se prije par mjeseci činilo kao da su „svi gore“, do ožujka 2023. broj aktivnih korisnika pao je s 20 na 6 milijuna. Kako to?

Reality uncheck

Reality check djelovao je kao osvježenje, no možda i ne postoji interes za manje uzbudljive trenutke života, koji nam ne omogućavaju da se uživljavamo u ulogu umjetničkog direktora ili kustosa vlastitog imidža. A istovremeno svjedočimo nezanimljivim detaljima tuđih života, koliko god autentični bili. To je ipak bila samo još jedna platforma koja je iziskivala samoreprezentaciju, koliko god djelovala iskrenije ili da iziskuje manje truda.

Asistent profesora na Sveučilištu Michigan naziva ovo fenomenom paradoksa online autentičnosti, prenosi The Guardian. „Autentičnost smatramo važnom no često je zanemarujemo u našoj digitalnoj prisutnosti iz vrlo ljudskih razloga. Primjerice, jer želimo s drugima dijeliti uzbudljive trenutke i zato što nam je stalo do toga što misle naši pratitelji“.

Željeti drugima predstaviti svoju najbolju verziju nije ništa novo. Sociolog Erving Goffman 1950-ih tvrdio je da pokušavamo kontrolirati naše interakcije s drugima kako bi izbjegli osjećaj srama i naveli ih da imaju više mišljenje o nama.

Pa nas ne treba čuditi popularnost Instagrama i „lijepih“ slika i profila u kojima tamo možemo uživati, svjesni da nije sve onako kako se čini. Jedna od ljepoti društvenih mreža jest i eskapizam koji nam pružaju putem ekrana, bijeg od realnosti u brižno osmišljene scenografije i stylinge, gdje možemo vidjeti najbolje verzije svojih prijatelja i influencera – i pokazati svoje najbolje lice.

Naslovni vizual: Pexels / Katya Wolf

Pročitaj više

Ne želite li ovo proljeće provesti u gipsu gledajući druge kako jure na rolama mimo vas i naravno impresioniraju komade, dobro proučite sljedećih 15 točaka.

Sušenje 3.0

Je li moguće da smo godinama živjeli u zabludi i na posve pogrešne načine sušili mokre mobitele?

Knjiga s posebnom porukom

Uostalom, bilo je logično kada je svijet u međuvremenu podgrijao i onaj nano-trend iz devedesetih. Ajmo vidjeti što se može vratiti iz srednjeg vijeka

Perle od oniksa i djetelina s četiri lista

Sarah McCann, stručnjakinja za trendove iz luksuzne tvrtke za dijamantni nakit Diamonds Factory, identificirala je amajlije Meghan, Kate i preminule kraljice

Online tjednik za pop kulturu i autorske priče

Stvari koje osjećamo. Teme koje pokreću.
Newsletter nedjeljom.