Stroga pravila odijevanja, rad od 9 do 17, nepriznavanje bilo kakvog oblika privatnog života – poslovni je svijet donedavno bio frustrirajuće neusklađen s modernim stilom života. Određeni se pomak počeo nazirati, ali sve se događalo presporo. Posao je bio poput medalje časti, a produktivnost se mjerila mjestom na kojem smo sjedili i vremenom koje smo ondje proveli – ne onim što smo radili. S druge strane, ove se godine posao mijenjao brže nego što Beyoncé mijenja staylinge na koncertima, a to znači da bismo se već sada mogli radovati budućim promjenama. Osim fleksibilnog radnog vremena i rada od kuće, evo koje će se još promjene dogoditi u poslovnom svijetu.
Poslovna je kultura spremna za makeover
U posljednjih deset godina mnoge su tvrtke (naročito start-upovi) pokušale stvoriti atmosferu unutar kompanije kako bi podignule razinu sreće, zadovoljstva i produktivnosti svojih zaposlenika nudeći besplatan doručak, točionike piva i stolove za stolni tenis. Ljudi počinju shvaćati da je većina tih stvari površna i zapravo ne djeluje. Takve povlastice donose još više stresa jer zaposlenici mogu biti stigmatizirani zbog nesudjelovanja u tim društvenim aktivnostima. Umjesto toga, poslodavci će pozornost usmjeriti na njihovo mentalno zdravlje. Sobe za terapiju postat će sve uobičajenije u tvrtkama, a možda ćete pohađati tjedne terapije kao dio poslovne rutine. U fokusu će biti kolektivno zdravlje i blagostanje.
Uredi postaju virtualni
Rad od kuće je u ekspanziji pa će tehnološke tvrtke osmisliti nove, inovativne načine druženja zaposlenika (zamjenu za kavu i cigarete pokraj tvrtke). Slack nudi Hallway, virtualni hodnik u kojem možete naletjeti na kolegu i opušteno popričati, nevezano uz posao, o temama koje vas zanimaju i povezuju. Osim toga, uredi bi mogli postati potpuno virtualni. Tijekom lockdowna stvorena je platforma nazvana Stay At Home Valley – digitalizirana verzija Silicijske doline”. Riječ je o otvorenoj platformi kojoj svatko može pridonijeti, a možete i razgovarati dok ste u njoj. Zapravo je poput Simsa u uredu i poslovno okruženje čini nalik kompjutorskoj igri. Očekujte još sličnih inovacija.
Redefinirat ćemo ambicioznost
Situacija s koronavirusom natjerala nas je da preispitamo prioritete. Uočeno je da potrošači okreću leđa beskrupuloznoj produktivnosti i kultu poslovanja te se usredotočuju na užitak umjesto na optimizaciju. Suprotno je to ‘ubijanju na poslu’, čemu smo godinama svjedočili, pa će sve više ljudi usvajati opušteniji pristup, u kojem je naglasak na osjećaju zadovoljstva i ispunjenosti, a ne više na uspinjanju korporativnim ljestvicama. To znači da će sve manje ljudi sudjelovati u borbi za položaj te će radije birati manje stresan posao kako bi sačuvali vrijeme i energiju za bavljenje onim što vole. Recimo, za odmaranje, druženje i uživanje u Netflixu.
Centar grada izgubit će privlačnost
Sam čin odlaska na posao nikada više neće biti kao prije. I dalje će vrijediti mjere društvene distance, što znači da uredi neće biti puni. Neke su tvrtke potpuno odustale od poslovnih prostora. Sve će to vjerojatno rezultirati većim seobama na gradsku periferiju. Kad ljudi neće biti prisiljeni fizički obitavati u gradu, potražit će bolju kvalitetu života u ruralnim sredinama.
Okrenut ćemo se novim (ili tradicionalnim) smjerovima
A kako stvari sada stoje, vjerojatno ćemo svjedočiti i pomaku u ravnoteži poslova. Mnogi ljudi će osvijestiti što uistinu žele u životu, a posljedica toga bit ćemo mnogo promjena poslova – ljudi će poželjeti izučiti zanate ili potpuno promijeniti karijeru. S druge strane, jedno je britansko istraživanje pokazalo da čak pet puta više mladih Europljana želi karijeru u umjetnosti, kulturi, zabavi i sportu nego što je takvih poslova dostupno. Oni će ipak s vremenom zaboraviti takve poslove – jer smo vidjeli kako su krhke te industrije – i zaposliti se u tradicionalnijim poslovima.
Naslovna fotografija: Shutterstock