Veliki povratak čarapa

CASH STUFFING U DIGITALNO DOBA: Zašto TikTokeri slave renesansu gotovine kao da su je sami izmislili

Lena Ivanović
09.07.2023.

Je li moguće da je beskontaktno plaćanje postalo preapstraktno te da generacija Z zagovara povratak starim vrijednostima – kuverta, kutija, čarapa.

Kada smo prije nekoliko godina uočili da na jadranskoj obali da sve više turista plaća sladolede karticama, mislili smo da to itekako ima smisla. Gdje ćeš čekati da ti konobar uzvrati siću. Pa sladoled će ti se otopiti. No onda smo sa sladoleda prešli na papirnate maramice, žvake i činilo se da ne postoji tako malen iznos kod kojega se podvlači crta te da, kako stvari sada stoje, doista i neće više biti razloga da vadite gotovinu. Bez veze se i dizala panika oko one maznute kune:)

Tko još broji siću?

Tim više što su se stvari malo zakomplicirale s dolaskom eura i što je nestankom dobrog starog mede brojanje centi malo usporilo ritam na blagajni. A svi znamo da je vrijeme novac. Uostalom, najbolje je taj osjećaj sažela gospođa u godinama koju su na blagajni požurivali s plaćanjem: “Ma nemate me što požurivati. Pa meni sada treba posebna kućna atmosfera i debeli mir da izbrojim sve te cente!”

A onda se dogodio obrat – TikTokeri su počeli na sva zvona slaviti gotovinu, maltane kao da su je sami izumili. Ok, nisu izmislili gotovinu, ali jesu trend zvan Cash Stuffing. O čemu je sada riječ? O tome da su napadi hakera na naše kartice postali toliko učestali i tehnički napredni da im se malo tko može oduprijeti? Ta koliko vam puta banke tijekom tjedna pošalju obavijesti da otvorite dobro oči, da ne klikate na sumnjive linkove, a ponajmanje da nekome tko se predstavlja kao službenik banke date vaše osobne podatke.

Foto: Unsplash

Kako su čarape ispod kreveta ponovo postale seksi

Uostalom, već se odavno u drogerijama kupuju zaštitne folije za kartice ne bi li se obranili od skeniranja i skidanja svih ključnih informacija u hodu – dok smo u redu dućana, banke, u restoranu ili taksiju. Ili je možda postalo posebno seksi trpati svu lovu u čarapu kao nekad, misleći da je to toliko zastarjela metoda štednje da nema više tog lopova koji bi se sjetio išta tražiti u starim čarapama.

Foto: Unsplash+

Nematerijalan odnos prema lovi i knedla u grlu

Ne, svi odgovori su krivi! Ključ je navodno u sagledavanju love i efikasnom načinu štednje. Vjerojatno su sve te jedinice i nule na našim mobitelima postale preapstraktne, a trošenje nematerijalno da je jedino što još osjećamo ona knedla u grlu koja se često pojavi krajem mjeseca kada nas na ekranu zabljesne iznos potrošenog novca. Kako dakle izbjeći taj blesavi osjećaj da nemate pojma kada ste nešto pošteno kupili, a posebice kada ste nešto uštedjeli, a love ni za lijek.

Ništa lakše, kažu zagovornici Cash stuffinga. Jednom mjesečno podigneš svu gotovinu s računa pa je fino rasporediš u različite kuverte s nazivima – namirnice, restorani, hobi, putovanje iz snova, fiksni troškovi (ovdje nikako ne smijete zaboraviti one prikrivene) te štednja. Naravno, prije toga valja uzeti digitron u ruke pa napraviti plan – koliko iz svake kuverte smijete potrošiti novca, a koliko bi vam trebalo ostati. Ako je vjerovati onima koji su probali i na taj način nešto uštedjeli – navodno izvlačenje novčanica puno više osjetite na koži nego beskontaktno plaćanje. A knedla u grlu postaje stvar prošlosti.

Naslovna fotografija: Shutterstock

Pročitaj više

Izgubljeni u šopingu

Znamo, zvuči nategnuto, ali kažu da nema brendova mi čak ne bismo znali ni tko smo, a ni što smo. Na primjer, odgovara li recimo našem karakteru i stanju duha više BMW zato jer smo proaktivni ili Mercedes jer više cijenimo stabilnost, jesmo li, primjerice, više desno (PC) ili lijevo (Mac)… Iako ova teorija zvuči uvrnuto, psiholozi šopinga (bihevioralni ekonomisti) mogu nam za nju ispostaviti i ‘račun’

Dubravki Vrgoč sinoć je u Esplanadi dodijeljena nagrada “Menadžerica godine u kategoriji najbolje vođenog inovativnog projekta” Hrvatskog udruženja menadžera i poduzetnika CROMA

Nekoć je sve bilo lako. Postojali su mladi, situirani i seniori, a onda se sve zakompliciralo…

priroda i društvo

Što je biološki sat i zašto su žene te koje uvijek osjećaju taj pritisak

Online tjednik za pop kulturu i autorske priče

Stvari koje osjećamo. Teme koje pokreću.
Newsletter nedjeljom.