Sve smo svjesniji kao potrošači kako moda i ekologija najčešće ne idu ruku pod ruku. Želja da se svake sezone „reinventamo“, osvježimo look, predstavimo neku bolju, uspješniju, zanimljiviju, moderniju verziju sebe sa sobom nosi i visoku cijenu – od one po naš novčanik, tako i onu po okoliš. Stoga tendencija održivosti postaje prisutnija u modnoj industriji. I dok postoje razne prakse kako brendovi pokušavaju smanjiti ugljični otisak i negativan utjecaj na prirodu te odgovoriti na zahtjeve ekološki osvještenijih kupaca, činjenica ostaje: najodrživija odjeća je ona koju već posjedujemo.
A ako u ormaru već nemamo ono što nam treba, velika je šansa da to ima netko drugi – i da mu je već dosadilo… Barem bismo tako mogli pojednostaviti poslovni model koji stoji iza resale platforme ReStyloh na kojoj se mogu kupiti i prodati secondhand komadi, a iza koje stoji Dijana Dražetić.
Ova mlada poduzetnica s prethodnim iskustvom u konzaltingu i platformskoj ekonomiji na međunarodnim tržištima, prepoznala je potrebu za takvom platformom na kojoj bi se mogli pronaći secondhand komadi.
„Nakon faksa profesionalni razvoj odveo me u konzalting, a između mnogih projekata koje sam radila fascinirala me platformska ekonomija. Na jednom drugom projektu vidjela sam pak koliko je izuzetno teško čak i uz maksimalne napore i optimizaciju skupljati, razvrstavati i reciklirati otpad i koja je efikasnost toga. Lako je bilo shvatiti da se taj problem treba „presresti“ u fazi odluke o kupnji. Naročito u modnoj industriji zbog činjenica da čak 1/5 svjetskog otpada je otpad modne industrije, 10% CO2 na planeti je produkt modne industrije, 85% proizvedene odjeće završi na otpadu, 80% odjeće u našim ormarima ne nosimo…
Rješenje mi je bilo jasno: ako od tog postotka odjeće koju ne nosimo i završi na otpadu se samo 10% toga reciklira, 30% toga proda se na resale stranicama, znači da je 40% odjeće nepotrebno na otpadu, štetno je za planetu i nas. Jednostavno s vremenom mi je došla ideja da bi bilo super da postoji mjesto gdje se može vrlo lako prodati i kupiti rabljenu odjeću“, suočila nas je Dijana s brojkama koje su potakle stvaranje platforme ReStyloh, prve aplikacije za secondhand i održivu modu u domaćem vlasništvu.
Novi život odjeće
Osim što je kupovati secondhand dobro za okoliš, povoljnije je i za naš budžet, ističe Dražetić: „U uvjetima konstantnog pritiska, osjećaja da imamo premalo vremena i uz inflaciju u svijetu, potrošači donose najgore potrošačke odluke. Iz privida da nemaju izbora biraju nekvalitetne i jeftine proizvode. I tu onda profitiraju fast fashion brendovi koji moćno kataliziraju cijelu nepovoljnu klimatsku situaciju. Svaki održivi brend u startu je u manje profitabilnom položaju i nama je cilj da ReStyloh bude upravo platforma za takve brendove i za one kupce koji preferiraju održivo. Na ReStyloh možete kupiti dizajne svih kategorija održive mode: upcycle dizajn, recycled dizajn, dizajne od organskih materijala, vintage i secondhand.
Uz klimatsku situaciju, vjerujem da je jedan od uzroka porasta secondhand platformi i loša ekonomska situacija. 80% odjeće u ormaru ne nosimo, a prodajom odjeće na secondhand platformama stvaramo sebi dodatnu zaradu. Često dobivamo poruke korisnika kako su prodajom odjeće koju više ne nose, na ReStyloh zaradili sebi trinaestu plaću“, ističe njegova osnivačica.
A kako ReStyloh funkcionira? „To je oglasnik za prodaju odjeće. Web aplikacija za održivu modu. Zajednica korisnika koji preferiraju sporu modu. To je možda dobar način za opisati. Odjeća koju netko više ne želi nositi, a u izvrsnom je stanju nekome drugom postaje „nova“ odjeća koju kupuje. Jedan korisnik se rješava gužve u ormaru, prodaje odjeću koju više ne nosi i zarađuje. A drugi korisnik dobiva priliku za kupnju povoljne odjeće u izvrsnom stanju, pri tome štedi.
U korištenju iz perspektive korisnika, prvi korak je registracija koja je vrlo jednostavna, 1 klik. Ne morate ništa downloadati jer se radi o web aplikaciji, što znači da kroz vaš internet preglednik možete obaviti sve. Nema spama notifikacijama. Isključivo vam stižu poruke korisnika koji žele kupiti odjeću koju prodajete.
Na aplikaciji svaki korisnik može sudjelovati kao kupac, tada uz pomoć filtera i sortiranja možete potražiti nešto što tražite, a s obzirom na 25000 izlistanih artikala možete pronaći čak i ako tražite nešto vrlo specifično. Na artiklu kupcu pošaljete upit. O pošiljci i načinu plaćanja dogovarate se s korisnikom prodavačem. Nakon završene transakcije, možete prodavaču/kupcu ostaviti recenziju. Budući da su svi profili na ReStyloh verificirani, svim prodavačima je u interesu da ne dobiju negativnu recenziju i da nastave koristiti ReStyloh.
Ako pak prodajete na ReStyloh tada je potrebno ispuniti formular gdje uploadate fotografije artikla i ispunite tražene informacije koje su jako bitne kako bi kupac koji traži baš takav artikl isti i pronašao. I tada čekate upit kupca, s kojim se dogovarate na prethodno opisani način.
Dvije su bitne stvari koje ReStyloh kao aplikacija za prodaju rabljene odjeće radi pri prodaji i kupnji. Prva je da inzistiramo na autentičnosti informacija koju korisnik prodavač ostavlja. Druga stvar je da ReStyloh inzistira na poštenom ponašanju korisnika. Što znači da korisnik koji krši pravila poštenog ponašanja na platformi će biti suspendiran od korištenja platforme.
Sada nakon 4 i pol godine postojanja aplikacije mislim da to dosta dobro ide jer je ReStyloh sada uistinu jedna od najvećih regionalnih aplikacija za prodaju rabljene odjeće, a dobivamo samo zadovoljne poruke korisnika i pohvale. Doista dobivamo mnoštvo poruka zadovoljnih korisnika koji su istinski fanovi i to je stvarno najljepši dio posla“, objašnjava Dijana Dražetić.
Nove shopping navike
Kod online shoppinga rabljene odjeće ljudi možda imaju neke strahove ili rezerve: je li odjeća u doista dobrom stanju, jesu li luksuzniji komadi zaista originalni ili kopije, hoće li imati onaj ustajali miris koji ljudi često asociraju uz neke starije ili korištene stvari… kako tome doskočiti i kako potencijalne klijente osloboditi tih strahova?
„Postoji dosta stigmi oko rabljene odjeće, i sve su u cijelosti znanstveno neistinite. Ono što je znanstveno točno je da je i nova i rabljena odjeća čista nakon pranja s deterdžentima dostupnim na tržištu i temperaturi iznad 40 ͦC. Mi u ReStyloh se trudimo da se svi odvaže samo na tu prvu kupnju. A od prodavača zahtijevamo uz naslovnu fotografiju koja pokazuje taj komad odjeće, da artikl / oglas za odjeću ima i fotografije detalja koje ukazuju na stanje tkanine, postojanost boje, teksturu, da su svi gumbi na broju, etiketu.
A s kopijama se bori cijela modna i retail industrija, nije ta borba nužno vezana za second hand. Na ReStyloh od prodavača zahtijevamo isključivo autentične informacije o odjeći koju prodaju, kako sam detaljnije opisala prethodno, i tu idu fotografije svakog brendiranog detalja, serijskog broja, etikete, kako bi kupac dobio cjeloviti dokaz autentičnosti prije kupnje.
Uz navedene stigme čula sam čak i da rabljena odjeća može prenijeti lošu energiju, što mi je možda najsmješnija stigma, jer vjerovali u prijenos energije kroz odjeću ili ne, mislim da će rabljena odjeća koju ste kupili iz ormara neke osobe koja je to rado nosila uvijek pobijediti naspram energije majice fast fashion brendova koju su u nehumanim uvjetima proizvela maloljetna djeca izložena kemikalijama u dislociranim proizvodnim pogonima kako bi na police trgovina stigle s niskim cijenama i prodavale se u krugovima i krugovima sniženja“, rekla nam je Dijana.
A kako izgledaju shopping navike osnivačice platforme za pre-loved i vintage odjeću?
„Ovo je jako lijepo pitanje. Moje shopping navike što se stila tiče svode se na ReStyloh, tamo pronalazim 80% onoga što mi treba za odijevanje. Ali s obzirom da na ReStyloh i prodajem odjeću, obično mi nova potrošnja bude u rangu zarade na ReStyloh, tako da ispada da imam novu odjeću besplatno. Moj omiljeni secondhand komad je bijela proljetna jakna, koja mi je stigla baš prošli tjedan. Oduševljena sam, baš mi je lijepo podigla ovo proljetno vrijeme.
A kad je u pitanju prehrana kupujem zdravo, domaće, od raznih OPG-ova i proizvedeno u Hrvatskoj, dok predmete za dom kupujem evergreen dizajne i prirodne materijale. Najviše guštam u kupovini knjiga i izleta u prirodu. Uvjerena sam da je novac naš najjači glasački listić i da našom kupovinom financiramo ponašanje određenih brendova prema javnosti i prema planeti. Kada kupujem na ReStyloh novac ide nekoj djevojci, majci, studentici i to me jako veseli“, zaključuje Dijana Dražetić.