na mladima svijet ostaje

RAZMAŽENI, BOGATI, OSVIJEŠTENI, OVISNI O TEHNOLOGIJI… Kakvi će biti pripadnici generacije Alpha?

Kristina Stakor
10.12.2023.

Što dolazi nakon Boomera, milenijalaca i Zoomera? Generacija Alpha, prva generacija koja ne poznaje svijet bez interneta i umjetne inteligencije

Otprilike svakih 15-ak godina dolazi do smjene generacija: nakon Drugog svjetskog rata pojavili su se Boomeri, pa generacija X, milenijalci sve do Gen Z-a koji i dalje izaziva čuđenje među ranijim generacijama. Oni su rođeni između 1997. i 2010., no što dolazi nakon njih?

Prva generacija koja je rođena u potpunosti u 21. stoljeću, ne zna za svijet bez interneta, društvenih mreža i umjetne inteligencije nazvana je prema prvom slovu grčkog alfabeta: Alpha.

Tko su Gen Alpha?

Potomci milenijalaca i starijih pripadnika Gen Z-a, Alphe su rođene (i rodit će se) otprilike između 2011. i 2025. godine, kao generacija odrasla okružena suvremenim tehnologijama koje čine dio njihove svakodnevice od najranije dobi.

I koliko god se njihovi roditelji trudili ograničavati vrijeme provedeno na ekranu, činjenica jest da će se s tehnologijom snalaziti bolje nego ijedna generacija dosad. A ona će utjecati i na neka njihova očekivanja, pa neće primjerice, pokazivati interes za tradicionalnu televiziju, ali i na način na koji uče i socijaliziraju se.

Ulogu u tome svakako je imala i pandemija, zbog koje su mnogi od njih pohađali školu preko ekrana i družili se s vršnjacima uglavnom preko društvenih mreža, ali su i generacija koja je zbog toga možda provela i više vremena s roditeljima nego što bi to inače. A moguće je da će s njima i duže ostati živjeti negoli su to neke ranije generacije – zbog duljeg školovanja i kasnijeg ulaska na tržište rada.

No neki među njima na njega su zakoračili u vrlo ranoj dobi, radeći kao influenceri na društvenim mrežama, stvarajući najrazličitije sadržaje, poput kuhanja, šivanja, ocjenjivanja igrica: odrastanje s tehnologijom znači i da vrlo rano mogu spoznati i iskoristiti njezine potencijale. A njihovi vršnjaci takve sadržaje konzumiraju, kao i brojne reklame koje ih prate na digitalnim platformama (56% roditelja generacije Alpha tvrdi da njihova djeca gleda sadržaje povezane sa shoppingom poput unboxinga, izvještava Insider Intelligence).

Foto: Pexels / Helena Lopes

S obzirom na to da se novije generacije milenijalaca i Gen Z kasnije odlučuje na zasnivanje obitelji te mnogi od njih (barem u razvijenijim zemljama) obično imaju samo jednog potomka, pripadnici generacije Alpha, smatraju prognostičari, imaju veće šanse da budu jedinci, dobivaju potpunu pažnju svojih roditelja, a djelomično i zbog toga veće šanse da budu razmaženi, sebični i očekuju instant zadovoljenje svojih potreba. Oni su generacija s najvećim materijalnim mogućnostima dosad, ali i ona koja će odrastati u okruženju sve većih društvenih podjela temeljenih na materijalnom statusu, u netradicionalnim obiteljima.

Zašto uopće imenujemo generacije

No koliko zapravo razlika postoji između pripadnika generacije Z rođenog 2009. i Alphe rođenog 2012.? Jesu li milenijalci rođeni 1995. doista toliko drugačiji od Zoomera koji su na svijet došli 1998.? Podjele i granice među generacijama su poprilično arbitrarne. A zašto uopće i postoje?

To je kreativan način da definiramo i imenujemo neke razlike koje primjećujemo među onima starijima ili mlađima od nas, a prije svega koriste marketingašima, analitičarima, kulturalnim i društvenim komentatorima.

Neki od njih na imenovanjima generacija i definiranjem njihovih karakteristika izgraditi cijele karijere, trudeći se pokazati razlike među njima i pomoći onima zaduženima za osmišljavanje oglašivačkih strategija u jedinstvenom pristupu novim naraštajima koje baš i ne razumiju.

Generaciji Alpha ime je nadjenuo osnivač australske konzultantske agencije Mark McCrindle koji smatra da je nakon kraja latinskog alfabeta s generacijom Z vrijeme za novi početak. Ono što stručnjaci i prognostičari danas mogu ustvrditi jesu činjenice da se nove generacije rađaju s obiljem informacija nadohvat ruke. No još nisu pretpostavili kako će oni te informacije i koristiti.

Kakav stav će imati prema klimatskim promjenama i kako će se s njima nositi. Za koga će glasati i što će utjecati na njihove stavove i uvjerenja? Kako će reagirati na društvene podjele uzrokovane kapitalizmom? Kako se najstariji pripadnici ove najmlađe generacije bliže tinejdžerskim godinama i zrelosti, nećemo morati dugo čekati na te odgovore. No naša je zadaća da već sad stvaramo uvjete i legislative koje će osigurati da se tehnologija ne koristi protiv njih, za stvaranje i širenje lažnih vijesti.

Naslovni vizual: Pexels / Ron Lach

Pročitaj više

Čovječuljak u glavi kao unutarnji kapitalist

Ako se niste dali zbuniti s ovime “ili” mi smo za varijantu da jedno ne isključuje drugo. Zašto ne bismo imali oboje? Razmišljam o današnjem tržištu rada i pitanju za milijun eura: Što točno želite?

chit chat

I usputno čavrljanje sa strancima je vještina koja se može istrenirati, a mi donosimo par prijedloga kako bi ono bilo što ugodnije

moć misterioznosti

Lako bi bilo pomisliti da pratitelji koji se broje u tisućama dokazuju da je neka osoba zanimljiva, no sve je više onih koji smatraju da su više seksi one osobe koje uopće nisu prisutne na društvenim mrežama

Loš tajming ili pogrešan stil?

Poslodavci su ipak otvorili svoje bilježnice i pogledali što su sve potajno zabilježili kada su preko nečije molbe za većom plaćom velikim slovima napisali NE

Online tjednik za pop kulturu i autorske priče

Stvari koje osjećamo. Teme koje pokreću.
Newsletter nedjeljom.