Ideja s vremenskim kapsulama pali ili kako uhvatiti dan
Inspirativan dokumentarac u četiri dijela koji je nedavno prikazan na HBO-u prati posljednje dane sedamdesetogodišnjeg Richarda Bransona prije njegova megalomanskog putovanja u svemir, a zamišljen je kao svojevrsna vremenska kapsula i rekapitulacija uzbudljivog života glavnog protagonista. Priznajemo, brige su na mjestu jer nije isto otisnuti se prvi put u svemir i preploviti Atlantik u gliseru ili preletjeti svijet balonom.
No čini se da ovo nije prvi put da se Branson u mislima opraštao sa svijetom. Naime, u svojoj vili na Djevičanskim otocima odavno je u podrum pohranio vremensku kapsulu sa svim vrijednim memorabilijama, no uništio ju je uragan, a kada se u Japanu trebao otisnuti na svoj posljednji let balonom u kabini TV kamiona, slučajno je naletio na novinarku koja je, kako bi bila spremna na sve, upravo montirala i njegov nekrolog. Ok, nitko ne tvrdi da trebate neprestano riskirati život kao Branson, ali izraz ‘carpe diem’ je konačno dobio svoje prepoznatljivo lice.
Nevolja čini čovjeka kreativnim
Od urednika magazina Student koji se vrlo brzo prometnuo u prodavača oglasnog prostora i prvi skužio veliku priliku – da su mladi doslovce ludi za pločama – pa uskoro otvorio svoj prvi dućan Virgin Store do vlasnika Virgin Enterprisea put je bio dugačak. No tko zna bi li se Richard Branson zadovoljio samo jednim dućanom ploča u kojem se mladi mogu družiti, šlatati i ležati na velikim jastucima da zbog poreza nije završio u zatvoru.
Uostalom, trebalo je mami koja je založila kuću kako bi platila jamčevinu i državi vratiti dug. I tako je rođena ideja o lancu dućana i množenju profita. Trebamo li spomenuti i da je Richard pronašao super način kako svladati nevolje s disleksijom, a s čijim se posljedicama cijeli život borio, pa i danas dok boravi među oblacima i panično mozga hoće li aktivirati pravu sklopku za otvaranje padobrana ili pak njegovo odbacivanje. Pa čak i tada, u situaciji kada je prvi put bio suočen sa smrti i vratio se na zemlju blijed kao krpa, nije odustao od svojih ludih avantura.
Kako pobijediti sramežljivost i inhibicije? Skineš se gol i skočiš na terasu…
A onda se toplo nadaš da nitko neće primijetiti da si zapravo veliki introvert. To je, naime, metoda odvlačenja pažnje koju je Richard Branson doveo do savršenstva, a koju je koristio i tijekom odrastanja. Iako velik dio svog avanturističkog i neustrašivog duha može zahvaliti svojoj mami i njezinim genima, jer ga je ona cijeli život poticala na istraživanje, hrabrila kada bi pao s bicikla i polomio kosti tjerajući ga da svaki put pomiče granice, činjenica je da je Richard došao na ideju kako bi se trebao više javno izlagati, reklamirati i brendirati tek kada je kupio prvi zrakoplov, a konkurencija ga je željela uništiti.
Iako, što radiš kada neprestano moraš biti pred kamerama i masama, a uz to imaš i urođeni strah od javnog nastupa? Drmneš neki beta blokator da ti smanji otkucaje srca i voziš dalje. Dok mi ovo pišemo, Richard vjerojatno negdje eksperimentira i s kanabisom kako bi uravnotežio svoj suludo visoki adrenalin te hormone chillanja i sreće.
Praotac tiktokera i prvih challengea. Molimo ne isprobavati kod kuće.
Ok, odluka da ćete kao introvert hrabro stupiti pod svjetla reflektora i izložiti se vječno skandala gladnim očima javnosti vjerojatno nije bila laka, no kako doći do golemog reacha? Hm, možda je najbolja ideja da vas nadahne samo ime Virgin – strast i ljubav prema zabavi i svim onim potezima i idejama koje se još nitko nije usudio izvesti. I tako je rođen izazov ili challenge kao najbolja i najjeftinija reklama. I to ona viralna. Puno prije interneta.
E, sad, kako se Branson nosio sa svim tim stresom, ne znamo, ali znamo što je o tome govorila njegova mama. ‘Tanka je granica koja dijeli strah od uzbuđenja, a sve što trebaš učiniti jest to da je hrabro prijeđeš.’ Njegova luda putovanja gliserom ili balonom doista su pratili svi mediji, a jedan od najdramatičnijih trenutaka bio je onaj kada mu je život na Atlantiku visio u koncu, a njegova žena u britanskoj bolnici upravo rađala njihovo drugo dijete.
‘Introverti imaju problem zato što većinu vremena misle na sebe’, govorila je Richardova mama. Ako se želiš riješiti straha, samo preusmjeri pažnju na druge!
Kako se ustati kada ležiš u pepelu, a crni oblaci ti upravo lete nad glavom?
Ne postoji uzalud uzrečica – lako je biti general nakon bitke i onda filozofirati u toplom domu, na sigurnom ili u studiju s dežurnim analitičarima. No što kada ti vremenske nepogode – munja ili uragan – dva puta do temelja unište kuću, banke sjednu na račune, završiš u zatvoru, a u međuvremenu dobiješ i poziv na sud?
Da, sve se to događalo Richardu Bransonu, no fascinantna je njegova snaga da se digne, pokrene i preokrene priču nabolje. Kako to postiže? Čini se jednostavno. Kada mu je uragan sravnio vilu do temelja, a kao u nekoj osvetničkoj priči s grčkim bogovima, uništio čak i vremenske kapsule zakopane duboko pod zemljom, prvi je dan bio u komi. No drugi se već pokrenuo i pitao – ok, što mogu učiniti da se ovo više nikada ne dogodi?
Intuitivan stil poslovanja, ultrasonična brzina odlučivanja i prilagođavanje jednog kameleona
Svi znamo ekipu na vodećim pozicijama koja je toliko oprezna da prije nego što odobri neki projekt zakaže petsto pet sastanaka, naruči ekipu za kalkulaciju rizika, okruži se vojskom odvjetnika, a onda još pet godina mozga o poslu dok ideja gotovo ne zastari. No ne i Richard Branson. Na prvi pogled, on se doista čini kao idealan poslodavac. Nađete se na kavi, izložite mu ideju i ako mu se svidi, odmah kaže – Yes. Odatle i posprdni naziv koji su mu dali mediji i ljubomorni kolege – Doctor Yes!
S druge strane, to je jedini način da preživiš na okrutnom tržištu – brza i spretna prilagodba. Sad nosiš u rukama seksi ikone Pamelu Anderson i Ditu Von Teese prilikom reklamiranja svojih aviona koji nude sladoled i super filmove na prvim ekranima, a onda se, u duhu vremena, ti našminkaš kao žena i paradiraš pred javnosti. Tu, naravno, spadaju i one poslovne mudrosti da nikada ne slušaš savjete svojih knjigovođa.
Kako znati kada treba odustati, preuzeti odgovornost i pokazati veliko srce?
Na prvi pogled može se činiti da Branson možda ima poremećaj lučenja adrenalina i dopamina te ne osjeća strah, jer samo se takav može upustiti u megalomanske projekte koji potiču promjene, no činjenica je da Richard doista zna kada stati na loptu. Kada je oborio nekoliko rekorda u letu balonom, shvatio je da treba odustati jer sve bi ostalo bilo igranje životom. A kada je u eksperimentalnim letovima u svemir prvi pilot izgubio život, Richard je okupio tim stručnjaka i sve sudionike da ozbiljno rasprave trebaju li nastaviti projekt ili ga ugasiti.
To je ujedno bio i trenutak kada je odlučio preuzeti odgovornost za sve što se događa s njegovom kompanijom. Iako su već nekoliko puta pokušali osporiti njegov filantropizam – i odluku da donira velike svote u projekte koji bi smanjili zagađenje zraka i sanirali štete koje uzrokuje njegova aviokompanija te dokaze da nije uplatio obećane svote, ostaje činjenica da je Branson od početka karijere, ma koliko uzimao od svijeta, društva, konkurenata i slave, svesrdno i davao – od prvog telefona prve pomoći za mlade s mentalnim problemima ili maloljetničkom trudnoćom do izdašnih božićnica za cijelu firmu koje je naprosto raspodijelio na sve radnike nakon što je dobio veliku tužbu protiv British Airwaysa.
Naslovna fotografija: HBO Hrvatska