Ponekad imati odličnu ideju, pouzdane suradnike i potrebna znanja nije dovoljno – već trebate i tuđa sredstva kako biste svoj projekt uspjeli realizirati. Sastanak s investitorima nikada nije lak, no može biti osobito težak ako ste žena, demonstrira istraživanje iz 2017. Premda su žene vlasnice oko 38% firmi, dobile su samo 2% ulaganja.
Zvuči kao poprilično evidentna rodna diskriminacija, no stručnjaci kažu da stvari nisu baš tako jednostavne da se mogu svesti na razlike u titulama „gospođa“ i „gospodin“.
Sve počinje još za procesa „pitchiranja“ ili predlaganja projekta za ulaganje, kada investitori postavljaju preventivna i promotivna pitanja.
Prevencija i promocija
Osobe koje traže ulaganje mogu se susresti s pitanjima koja se odnose na to kako će se istaknuti na zasićenom tržištu, kada će dobivati priljev novaca, kako se planiraju spasiti od eventualne propasti, kako će spriječiti da konkurencija ne ukrade njihove ideje – sve su to preventivna pitanja koja smanjuju šanse ili ukupna sredstva za ulaganje.
S druge strane su promotivna pitanja poput koji su vaši ciljevi za naredne dvije godine, koja je vizija vašeg brenda, smatrate li da vam je potencijalno tržište veliko, kako planirate pronaći klijente – ukratko, nešto na temelju čega bi investitori mogli postati uzbuđeni oko vašeg brenda i „odriješiti kesu“.
Pravi problem nije u samim pitanjima kao takvim (sva su ona validna za pokretanje novog projekta) već u tome kome se postavljaju. A istraživanje je pokazalo da se muškarcima češće postavljaju promotivna dok se ženama postavljaju preventivna pitanja, gdje one budu primorane zauzeti obrambeni stav, te nemaju toliku priliku promovirati svoje ideje i potencijal kompanije ili projekta.
Kada muškarci direktno odgovore na postavljena (promotivna) pitanja djeluju samopouzdano i poduzetno, dok se žene koje direktno odgovaraju na drugu vrstu pitanja doimaju kao ziherašice.
Također, žene su sklonije svoj rad i ideje prezentirati realističnije i opreznije, te ne obećavati stvari za koje nisu sigurne da mogu ispuniti. Stoga su njihovi zahtjevi konzervativniji i skromniji, pa su i sredstva koja osiguraju niža.
Kako to promijeniti
Dok smatram da nema ništa inherentno loše u tome da budemo realistični, oprezni i iskreni u svojim projekcijama, u svijetu biznisa to bi nas moglo koštati više negoli bi trebalo.
Naravno, na pitanja koja postavlja druga strana ne možemo utjecati, ali možemo na svoju reakciju i način na koji i nepravednu poziciju možemo okrenuti u svoju korist.
Za početak, u konkretnoj situaciji gdje vas netko želi pokolebati preventivnim pitanjem, odgovorite promotivno. Počnite s direktnim odgovorom na pitanje, neka bude kratko, a zatim krenite u smjeru promocije svoje vizije i snaga vlastitog brenda. Kada završite misao na pozitivnoj noti, veća je vjerojatnost da će i druga pitanja krenuti u tom smjeru.
Koristite aspiracijski vokabular kada govorite o svom poslovnom pothvatu: ne upuštajte se u analize kako ćete spriječiti da vaš posao ne propadne, već kako znate da ćete uspjeti. Studije su pokazale da aspiracijski vokabular u odgovorima na pitanja pozitivno utječu na ishod. Ono što neki stručnjaci ističu jest da investitori ne ulažu u poslovnu ideju, već u osobu koja je iznosi, pa budite samouvjereni i svjesni svoje vrijednosti.
Pravila igre možda ne možemo promijeniti, barem ne preko noći, koliko god bila nerealistična. Ali bitno ih je poznavati kako bismo ih mogle iskoristiti u svoju korist.
Naslovna fotografija: Shutterstock