forget me not

KAKO POBOLJŠATI MEMORIJU: 5 načina da zapamtite ono najteže, ime osobe koju ste tek upoznali

Kristina Stakor
19.04.2024.

Zaboravljate gdje ste parkirali auto u garaži? Ako kartate s prijateljima definitivno niste onaj koji “broji karte”? S vremenom sve manje pamtimo, no postoji način da taj “mišić” istreniramo

Nedavno sam nakratko pričuvala prijateljičino dijete i kako bih ga zabavila, predložila sam da odigramo koju partiju Memoryja. I da vam kažem, poprilično sam se osramotila. Nisam mu trebala popuštati kako bih bila postala „najdraža teta“, jer me četverogodišnjak pobijedio triput zaredom. I naveo da se zapitam: u kakvom je stanju moje pamćenje?

Ne kažem da sam inače bila netko tko pamti sve o svima i svemu (dapače, smatram da bi najbolje bilo da svi nose pločice s imenom većinu vremena kako se ne bih trebala praviti da se jako dobro sjećam o kome se radi), ali stvari s vremenom idu na gore.

Vrijeme radi svoje, a osobno dosta krivim i „pametne telefone“ zahvaljujući kojima se ne trebamo više toliko truditi i pamtiti datume, informacije, ulice gradova – sve imamo na dlanu. Tko nema u glavi, ima u rukama, doslovce. No ne mora sve ići nizbrdo, a ovo je 5 načina da poboljšate pamćenje:

Fizička aktivnost

Možda nije prva stvar koja bi nam pala na pamet kad govorimo o očuvanju pamćenja, no fizička aktivnost je od izuzetne važnosti. Ona potiče cirkulaciju u cijelom tijelu, uključujući i mozak. Preporuka za odrasle je barem dva i pol sata umjerene aktivnosti tjedno poput žustre šetnje ili 75 minuta intenzivnije vježbe kao što je trčanje. Naravno, ne treba sve biti odjednom, već se može rasporediti na dane u tjednu i pronaći stil vježbanja koji nam najbolje odgovara i u kojem uživamo.

Mentalna aktivnost

Kako bi nam memorija uvijek bila svježa, najbolji je savjet da nikad ne prestanemo učiti. Posao može pružati puno izazova, no nije dovoljno ni jedini način da ostanemo u „mentalnom treningu“. Stručnjaci preporučuju čitanje (ali i pisanje!) knjiga, pronalaženje novih hobija poput šaha i bridža, vrtlarenja, tečaja na kojem se stječu neke nove vještine…

Koristite sva osjetila

Sigurno ste se i sami iznenadili kad ste u prolazu osjetili parfem koji vas je trenutačno „vratio“ u prošlost i probudio neka davno zaboravljena sjećanja. Studije su dokazale da korištenje različitih osjetila – mirisa, okusa, dodira – pomaže u pamćenju predmeta, događaja, novih saznanja. Trenirajte svoja osjetila pokušavajući proniknuti u sastojke i začine jela u restoranu, koristite parfem dok učite…

Foto: Pexels / Anfisa Eremina

Kvalitetan san

Svjesni smo koliko rastresenost i stres  pridonose zaboravljivosti, pa su zdrave navike ključne. Uložite u dobar madrac, zamračite spavaću sobu, isključite sve ekrane prije spavanja i pošteno se odmorite.

Druženje

Redoviti socijalni kontakti ključni su u borbi protiv depresije i stresa koji mogu utjecati na memoriju. Pa ne preskačite prijateljičin poziv na kavu niti obiteljske ručkove: ključni su za zdravlje i dobro pamćenje.

A kada upoznajete nove ljude, ponovite njihovo ime, primjerice u obliku pitanja „Marija, gdje ste se ti i Marko upoznali?“ – i veće su šanse da ćete ga doista i zapamtiti.

Naslovni vizual: Unsplash / Ian Dooley

Pročitaj više

Svi smo čuli za FOMO – strah da ćete nešto propustiti pa non-stop morate biti vani i zujati po svuda, no što je to FOBO – fear of better options?

reality check

Treba vam godišnji poslije godišnjeg? Svi smo imali taj moment, no znamo i kako se osloboditi stresa, ali i minusa koji nas je dočekao s povratkom u svakodnevicu

Bruto ili neto?

Na poslu provodimo barem 40 sati tjedno, a mnogima zaokuplja misli i u slobodno vrijeme. Pa prije negoli se upustite u avanturu zvanu novo radno mjesto, provjerite što bi vas tamo moglo dočekati

Crossover pjevačica i vocal coach

Irma Dragičević, crossover pjevačica, prepoznatljivo lice regionalnih mjuzikala i opereta te vocal coach s akademskom naobrazbom – otkriva nam kako bez straha pustiti svoj glas te kako nam pjevanje i ‘treniranje’ glasa glazbom mogu pomoći u boljem javnom nastupu, donijeti nam više samopouzdanja, a gotovo sigurno – pomoći nam da pronađemo talente koji nismo niti znali da imamo. (P. S. Da, većina nas može pjevati, i to jako dobro!)

Online tjednik za pop kulturu i autorske priče

Stvari koje osjećamo. Teme koje pokreću.
Newsletter nedjeljom.