Svatko tko je unazad 10 godina uključio neku od društvenih mreža kao što je Instagram, TikTok ili YouTube dobro je upoznat s pojmom influencera. Radi se osobama s određenom količinom pratitelja koja svojim objavama može utjecati na svoje fanove i njihove potrošačke odluke.
Premda su neki od najpopularnijih i najvećih influencera na svijetu slavne osobe kojima društvene mreže nisu primarni izvor prihoda ni slave poput Christiana Ronalda ili Kardashianki. Ipak, društvene mreže vrve osobama s većim ili manjim brojem pratitelja, koje koriste svoje platforme za suradnje s brendovima.
Karijera: influencer
Influencer marketing je u posljednjih pet godina narastao za preko 50% na platformama kao što su Instagram i YouTube u zapadnim zemljama i Pinduoduo i WeChat u Kini te se trenutno procjenjuje na 16.4 milijarde dolara, izvještava McKinsey.
A svoj dio tog kolača ne dobivaju samo veliki tzv. mega-influenceri koji imaju preko milijun pratitelja, već i oni nano, s manje od 10,000. Pa s obzirom na publiku, ali i nišu, razlikuju se i njihove zarade. Kim Kardashian svojedobno se pohvalila da joj je jedan modni brend nudio milijun dolara za objavu na Instagramu, no rijetko tko ima sličnu priču za podijeliti.
Prije je broj followera bio ključan, no danas su oni koji ulažu u influencer marketing svjesni da je kvaliteta važnija od kvantitete, pa danas tzv. nano influenceri mogu zaraditi i 36 puta više negoli u 2015. – umjesto 25 dolara po objavi, danas mogu očekivati i do 901 dolara, prenosi Lider.
Stoga ne čudi da „zanimanje influencer“ kotira vrlo visoko među mladima: anketa provedena 2019. na 2000 pripadnika generacija milenijalaca i Gen Z pokazuje da bi ih čak 54% postalo influencerima kada bi mogli.
F**k You Pay Me
No ne misle svi da u influencerlandu teče samo med i mlijeko. Kao što su različiti zahtjevi, naknade i pristupi samih digitalnih kreatora, razlikuju se i njihova iskustva. Stoga je influencerica Lindsey Lee Lugrin 2020. pokrenula platformu F*** You Pay Me pod motom: „Vaša banka nikad ne bi prihvatila ‘izloženost’ kao plaću. Ne biste trebali ni vi.“
FYPM je platforma na kojoj kreatori mogu anonimno dijeliti svoja iskustva suradnji s različitim brendovima i pretraživati podatke zajednice o naknadama, čime će lakše moći procijeniti koliko naplatiti svoje usluge. Na platformu se mogu registrirati samo influenceri, kreatori ili njihovi menadžeri, a kako bi na nju bili prihvaćeni, osim prijave trebaju ostaviti barem jednu anonimnu recenziju.
Kada se netko broji kao influencer? Na platformi ne navode nikakav konkretan broj pratitelja, već: „smatrate se influencerom ako ste ikad s nekim brendom dogovorili suradnju za njegovu promociju na svojim društvenim mrežama u zamjenu za neku naknadu koja može uključivati novac, besplatne proizvode ili usluge, popuste, plaćene putne troškove, izloženost itd.”
Veća transparentnost kad su plaće i uvjeti u pitanju poželjne su kod svakog zanimanja, te ne bi trebale biti zavijene velom tajne, barem među kolegama koje muče iste muke. Znati isplati li nam se neki posao ili ne, podcjenjujemo li se ili ne, vrijedne su informacije koje zanima ljude u svim branšama, pa tako i digitalne kreatore koji imaju načina doznati više o vječnoj tabu temi.
Naslovna fotografija: Shutterstock