Lekcije bogataša

‘ČOVJEK MORA NOVAC IZBACITI KROZ PROZOR DA BI MU SE VRATIO KROZ VRATA’: Najpoznatiji financijski savjeti super uspješnih i mudrih na testu

Tamara Radan
22.04.2023.

Što su govorili Steve Jobs, Henry Ford, Thomas Jefferson i Coco Chanel, a što Jay-Z i Carrie Bradshaw? Proučili smo dobro najpoznatije izjave o novcu, štednji i bogatstvu, a evo koje su tvrdnje prošle, a koje pale na postpandemijskom testu s prosječnom stopom inflacije od 11,9%

Nemoj nikada potrošiti novac prije nego što ga zaradiš.

Thomas Jefferson, treći predsjednik SAD-a

Živcira u istoj mjeri kao i oni otrcani grafiti ‘carpe diem’ po toaletima. No kada malo bolje razmislimo, ima smisla.

Čovjek se neće obogatiti onim što zaradi nego onim što uštedi.

Henry Ford, automobilski pionir

Vjerojatno ste čuli za milijardere koji su toliko štedljivi da kod kuće još imaju telefone na kovanice, a ne prave ustupke ni svojom najdražim gostima, no i to drži vodu. Jer tko godišnje zaradi 100.000 kn i sve spiska na skupe torbice, putovanja i šampanjac na kraju nema gotovo ništa. Naravno da s visokim plaćama rastu i naši zahtjevi, no vrijedi ponoviti da ništa ne poduzimate bez solidnog financijskog plana. Da ne bi bilo zbune, ne mislimo na to da čuvate novac u čarapama i ispod kreveta pa čak ni štednju, nego da ga ulažete i obrćete bez obzira na to kupujete li dionice, nekretnine ili ulažete u nove oblike poslovanja.

Novac je samo sredstvo koje će te dovesti do željenog cilja, ali nikada ne zamjenjuje vozača.

Ayn Rand, spisateljica

Živa istina. Usprkos svemu, čovjek i dalje radije sjedi u Audiju nego u nekog krntiji.

Moje najdraže stvari u životu su besplatne, a najdragocjeniji izvor koji svi imamo je vrijeme.

Steve Jobs, Apple osnivač

Naravno da smo sumnjičavi svaki put kada takvo što izgovori neki ultramilijunaš, no moramo priznati da je tvrdnja apsolutno točna. Štoviše, imamo i dokaze jer su nobelovac Daniel Kahnemann i ekonomist Angus Deaton otkrili da osobna sreća raste sve do iznosa od 60.000 dolara godišnje, a onda naglo prestaje. Jer čak i da uduplamo taj iznos, imat ćemo nešto više slobode za financijske malverzacije, ali neće porasti naša sreća. Uzmimo za primjer kako se osjećate kada nakon trotjednog posta ponovno stavite komadić čokolade u usta. Sa svakom kockicom preplavljuje vas val užitka, no sa svakom drugom načetom čokoladom rastu samo vaši bolovi u želucu, a uskoro i kile na vagi te frustracija pred ogledalom. U prijevodu – da, financijska sloboda umiruje dušu, no sretni postajemo tek kada vrijeme ili novac smisaono trošimo – na hobije, priče, pustolovine i ljude koje volimo.

Radi ono što voliš i novac će te slijediti.

Marsha Sinetar, autorica savjeta

Hm, čini se da se ne možemo složiti s ovom tvrdnjom jer…

  1. Posao je ponekad samo posao, a ne hobi, poziv, ljubav, smisao vašeg života.
  2. Svaki posao, čak i onaj najljepši, nužno sadrži i koma zadatke koji živciraju ili su jednostavno dosadni.
  3. Mnogi kreativni i cool poslovi su doduše jako zabavni, ali gotovo da se i ne plaćaju.
  4. A svi oni koji su ikada došli na ideju svoju veliku strast pretvoriti u hobi, mogu potvrditi da su na svojoj koži osjetili i pritisak i stres i zamor.
  5. Zaključak – svaka ideja da ćemo jednog dana naći posao koji nas ispunjava i usrećuje 100% te koji nam donosi dovoljno novca i sigurnost je neodrživa i u domeni sna, a ne realnosti. Točka.

Čovjek mora novac izbaciti kroz prozor kako bi mu jednog dana ponovno ušao kroz vrata

Karl Lagerfeld, modni dizajner

Ima nešto u tome da čovjek ponekad treba riskirati i doslovce baciti novac kroz prozor kako bi mu se na kraju posrećilo. No to su uglavnom izuzeci jer prava je istina ta da impulzivno rasipanje novaca, bez financijskog plana i imalo razuma, rijetko donosi dobit. Osim, naravno, ako ne govorimo o obrazovanju i ulaganju u sebe, jer šanse da će vam se takvo što jednog dana deseterostruko vratiti su dosta velike.

Najradije investiram svoj novac tamo gdje ga mogu vidjeti – da visi u ormaru.

Carrie Bradshaw

Ovisi što na tim vješalicama doista visi. Ako je riječ o jeftinim i nekvalitetnim krpicama, savjet možete istog trena baciti u vodu. No ako govorimo o dizajnerskim, kolekcionarskim komadima kao što su Louis Vuitton, Hermès i Chanel torbice, potpisujemo ulaganje u bezvremene klasike, jer jednog dana bi vam se mogle itekako isplatiti. I to prije roka od dvadeset godina kada postaju vintage.

Budući da je novac grijeh, nužno je da ga spiskate.

Coco Chanel, dizajnerica

Sorry, Coco, ali ovaj savjet je out of season!

Ako istu stvar ne možeš kupiti dvaput, zapravo si je ne možeš priuštiti.

Jay-Z, glazbeni producent

Pa ovisno o tome što kupujemo, zar ne? Ne može se reći da je bila loša ideja dignuti kredit, kupiti kuću i iznajmljivati je, iako bi rijetki od nas mogli kupiti još jednu. Dragi Jay, znamo da su tebi kuće kao igračke, ali ova bi se tvrdnja mogla odnositi samo na skupocjene stvari kao što su godišnji, auto, luksuzni beauty tretmani. No kada bismo sav taj novac radije ostavili po strani nego ga na brzaka spiskali, vjerojatno bismo se za nekoliko milimetara približili bogatstvu glazbenog mogula. Jay-Z, molimo te kada se otrijezniš i spustiš na zemlju da to što hitnije ispraviš. Hvala.

Za što je novac dobar nego zato da bi se poboljšao svijet?

Elizabeth Taylor, glumica

Potpisujemo.

Naslovna fotografija: Shutterstock

Animacija: Tamara Švelić Sabljić

Pročitaj više

NIVEA CONNECT

U ovom trenutku netko do koga vam je stalo osjeća se usamljeno

Kako ne uprskati!

Za početak, nikada nemojte pretpostaviti da je ponuda za posao vaša samo zato što ste pozvani na razgovor, a evo i ostalih jednako pogubnih pogrešaka! Od krajnje nezainteresiranosti i nepripremljenosti do krivih pitanja i poteza. Da, tu ubrajamo i flert. Podaci poznati redakciji:)

Realni i ostvarivi ciljevi

Ako je vjerovati Stephenu Guiseu, autoru metode zvane mini-navike, ljudi više ne želi ni kovati prevelike planove, a kamoli ih negdje zapisivati.

Na društvenim mrežama, poglavito TikToku pojavila se nova trending tema: mikrofeminizam. Što je i kako biti (mikro)feministica?

Online tjednik za pop kulturu i autorske priče

Stvari koje osjećamo. Teme koje pokreću.
Newsletter nedjeljom.