No worries

BIZNIS U GLOBALNOM SELU: Poslujete li na francuski, grčki ili meksički način?

Lena Ivanović
25.05.2023.

Ne, ove detaljne upute nećete moći dobiti od stručnih konzultanata. Stoga smo mi nazvali naše frendove diljem svijeta da nam onako iskreno i zafrkantski kažu – tko se pali na telefoniranje, tko na ispolirane razgovore u rukavicama, a tko na izravnu spiku i party do jutra.

Francuska: Telefoniranje bez namjere

Znate Francuze, kao što vole rituale i zavođenje u ljubavi tako postupaju i na poslu, a to znači da prije nego što krenete u ozbiljne poslovne pregovore očekuju osobna druženja i poluprivatne razgovore. U prijevodu – vaši potencijalni partneri očekuju da ih nazovete, što bi se kod nas reklo samo da im čujete glas. Ajme vama, pa o čemu ćete razgovarati s potpunim strancima? Samo bez panike molim! Ta čemu služe smartphoneovi i poslovne društvene mreže kao što su LinkedIn i Xing. Bacite pogled na to kada kome pada rođendan, obljetnica firme, kada se tko vratio s godišnjeg, kome je kći upravo maturirala i bacite se na telefon. Eto vidite, tema i ideja za čavrljanje s vašim francuskim partnerom kao u priči.

Foto: Unsplash

Kina: Strpljivo pregovaranje

Reći kineskom partneru preko telefona “Ne!” isto je kao opaliti mu šamar na prvom sastanku. Što vam je činiti? Vrijeme je da pregovaranje počnete smatrati toliko uzbudljivim kao najbolji ping pong. A to znači, satima. Dakle, umjesto rečenica “Vaše cijene mi se čine čista utopija” ili “Ma to bi bio čisti SF da ja sada potpišem”, probajte taktiku laganog zagrijavanja. Kako to izgleda? Najprije se priča o svemu i svačemu – o prevrtljivom vremenu, o prejakom luku u hrani, o obitelji, sve dok se ne stvori pozitivna mikro klima, a onda, kada se glas vašeg sugovornika povisi za oktavu više krenite s cijenama i pregovorima. Dobra stvar – s Kinezima se na kraju uvijek možete dobro dogovoriti. Uvjet: nemojte postati previše nestrpljivi i prerano prekinuti pregovore.

Grčka: Slaviti, ali bez da se naroljate

Da, dobro ste pročitali – u zemlji slavnog Boga pijanstva Dioniza očito misle da se napiti do besvijesti može svaka šuta, no da poslove valja sklapati samo s ljudima koji znaju aristotelovsku zlatnu sredinu. U prijevodu – znaju se zabavljati, ali znaju i ostati pri zdravoj svijesti dok pregovaraju o novim poslovima. No, kako to postići? Za početak, dobro je znati da Grci ne posežu za alkoholom na početku pregovora nego na kraju, kada on ne teče baš u potocima. A ono malo što popiju obilato zalijevaju litrama vode te posežu za slanom hranom kao što je feta sir. Ok, tanjure možete bacati ako vam posao uspije, ali samo u krugu svojih prijatelja jer vašim novim grčkim partnerima je biti mrtav pijan doista stvar gadne blamaže.

Foto: Unsplash

SAD: Prodajete sami sebe

Da je small talk olimpijska disciplina, a ne društvene vještina, Ameri bi zasigurno biti čisti pobjednici, pogotovo u kategoriji brzine, jer čini se da ga niti jedna nacija nije toliko usavršila kao oni. Uostalom, ta fora da sami sebe i vlastiti posao predstavite u tri minute čak je dobila i zaseban termin – “Elevator Pitch”. Očito po tome koliko je ljudi nažicalo neki posao u liftu. Ok, to što kod nas nema puno zgrada od sto katova ne znači da se ne možete sami pripremiti i navježbati neki turbo dobar, pamtljiv i kratak govor i tako se predstaviti novom partneru na nekom sajmu ili eventu. Razmislite koje tri stvari radite najbolje i što drugi trebaju znati o vama, a onda sve to upakirajte u anegdotu koja će se pamtiti. Zatim vježbajte te rečenice do besvijesti, a onda: “Sedamnaesti kat, izvolite…”

Finska: Zaboravite sram i pokažite osobnost

Možda ćete se već sada preznojiti od muke kad vam kažemo da Finci svoje poslove vole zaključivati u – ni manje ni više nego sauni pa stoga ne bi bilo pristojno da odbijete taj poziv za zajedničko znojenje. Naime, sauna je dio finske kulture, a poziv u nju je očito znak povjerenja vašeg domaćina. Što to znači doslovno? Ok, nitko ne očekuje da se sada skidate do kraja, no malo emotivnog otvaranja nikome nije naškodilo. Dakle, slobodno pokažite malo više pravog karaktera. Uostalom i istraživanja kazuju da su ekstrovertirane osobe puno zadovoljnije na poslu i da zarađuju puno više nego plahe mimozice. Još pitanja? Ne, sugovornik nam nije bio karizmatičan Finac Käärijä. Iako je iz fore finsku saunu postavio u Liverpoolu u lunaparku.

Foto: Unsplash

Meksiko: Delegirajte

Postoje pojedinci, a prije svega kolege koji su kao Zvijezda majoneza. Naprosto imaju običaj miješati se u sve živo i kontrolirati do besvijesti, a onda padaju od umora s nogu. Srećom, tu su Meksikanci od kojih se štošta može naučiti budući da se tamo zna tko je gazda, a tko izvođač radova. Naime, Meksikanci misle da šef ionako nema dovoljno vremena da bi se bavio sitnim poslovima jer bi tako zacijelo iz vida izgubio širu sliku. Dakle, nabijte si slobodno veliki sombrero na lice i delegirajte posao kao vaš meksički partner, a vaši radnici će se s druge strane veseliti ako mogu preuzeti odgovornost za rad. I ne zaboravite ih na kraju pohvaliti i nagraditi meksičkom večerom.

Foto: Unsplash

Velika Britanija: Frendovski feedback

Opće je poznato da su Britanci toliko ljubazni da kod njih čak i kritike zvuče kao nešto za što bi čovjek rado bio nominiran. Naime, nakon rečenice “Thank you dear, that was a perfect first try”, vi jako dobro znate da ste baš pošteno zaribali taj posao i da bi se vaš rad negdje drugdje posve drugačije opisao, ali hej! Barem se ne osjećate kao najveći luzer. Pa ako išta možete naučiti od Britanaca, to je onda to kako je najvažnije uvijek ostati pozitivan, čak i kada saopćavate loše vijesti. U prijevodu – to znači da nije ok ubiti čovjeka u pojam, jer će samo tako ostati motiviran da još jednom pokuša izvesti isti zadatak. A ako se sve posloži, ovoga puta ga doista i isporučiti s ocjenom Excellent!

Španjolska: Nametnuti se i upadati u riječ

Zaboravite smjesta što vam je govorila mama – ‘Budite pristojni, slušajte druge i ne upadajte u riječ.’ Uostalom, gledali ste španjolske filmove i shvatili da su Španjolci naprosto po svom temperamentu tako glasni, energični i strastveni, a kada podignu glas to ne znači nužno i da se svađaju. Isto vrijedi i za poslovni svijet. Ako želite sklopiti neki posao potrebno je biti glasan, a ponekad i nametljiv, a to znači prekinuti nekoga u pol rečenice i uzeti svu pažnju. Ok, to dobro dođe i za samopouzdanje i kao super vježba ako slučajno ovo ljeto naletite na nekoga tko vam se jaaako sviđa na plaži.

Foto: Unsplash

Australija: Ostati cool

Najzgodniji frajer, najljepše plaže, najljepše surferice – čini se da to baš i nije fer jer kakve su sjajne karte dobili Australci. Ne znamo je li to pravi razlog zašto su tako ležerni i opušteni i u poslovnom svijetu gdje je životni moto, ali i odgovor na svaku situaciju “No worries”. “No worries” ako zaribaš nešto iz ugovora, “No worries” što će šef i kolege misliti o tebi, “No worries” ako šef skuži po šumovima na mobu da se javljaš direkt s plaže, a ne iz ureda. Ok, shvatili smo i čini se da su Australci baš u pravu. A kada malo bolje razmislimo, svijet se doista nije prestao vrtjeti ako smo nešto zaribali na poslu. Pa čak i ako se dogodi ono što nitko nije očekivao, glavu gore i nađimo si još bolji posao. Možda čak u prvoj stranoj zemlji kojoj ne možemo odoljeti.

Naslovna fotografija: Unsplash

Pročitaj više

Čovječuljak u glavi kao unutarnji kapitalist

Ako se niste dali zbuniti s ovime “ili” mi smo za varijantu da jedno ne isključuje drugo. Zašto ne bismo imali oboje? Razmišljam o današnjem tržištu rada i pitanju za milijun eura: Što točno želite?

chit chat

I usputno čavrljanje sa strancima je vještina koja se može istrenirati, a mi donosimo par prijedloga kako bi ono bilo što ugodnije

moć misterioznosti

Lako bi bilo pomisliti da pratitelji koji se broje u tisućama dokazuju da je neka osoba zanimljiva, no sve je više onih koji smatraju da su više seksi one osobe koje uopće nisu prisutne na društvenim mrežama

Loš tajming ili pogrešan stil?

Poslodavci su ipak otvorili svoje bilježnice i pogledali što su sve potajno zabilježili kada su preko nečije molbe za većom plaćom velikim slovima napisali NE

Online tjednik za pop kulturu i autorske priče

Stvari koje osjećamo. Teme koje pokreću.
Newsletter nedjeljom.