Sjedimo u sali za sastanke i šefica nas pita tko bi od nas dobrovoljno preuzeo zadatak koji se upravo stvorio pred vratima naše firme u pet do pet. No budući da nitko ne diže ruku, neki hitno gledaju na mobitel jer moraju po djecu, a neki su nenadano otkrili pjesnika u sebi pa sanjivim pogledom gledaju u prizore drveća, šefica samo prokomentira – “U redu, je! Shvaćam! Sve ste upravo u procesu quiet quittinga.” U prijevodu – svi su već odavno raskrstili sa sadašnjim poslom, izgubili su motivaciju, a to znači da rade samo nužno jer su mentalno tko zna gdje – u vikendici, drugoj firmi ili na vrhu stabla kojeg tako čeznutljivo gledaju.
Lagano oduzimanje zadataka
I dosta, internet je prepun članaka o quiet quttingu ili tihom odlasku, no što je s onim puno gorim trendom, a koji je u zadnje vrijeme uzeo sve više maha, zvanim i quiet firing. I što je sada dovraga tiho otpuštanje? Prema PBS Newsu riječ je o procesu u kojem nadređeni polako oduzima zadatke radniku umjesto da ga izravno otpusti. No, ne radi se samo o davanju manje zadataka, već i stvaranju složenog i pomalo toksičnog okruženja u kojem se radnik prisiljava na otkaz kako ga ne bi aktivno otpustili.
Upozoravajući znakovi
Zašto se to radi? Prema nekim stručnjacima, ovo je način da se poslodavci riješe zaposlenika koji ne obavljaju svoj posao ili nisu više poželjni. Ne daju im povratne informacije, ne uzimaju ih u obzir za određene zadatke ili projekte i jednostavno ih ignoriraju, što otežava rad zaposlenika te potiče razmišljanje o otkazu.
A evo i prvih simptoma:
Vaš neposredni nadređeni ili menadžer vas ne podržava
Vaše ideje i prijedlozi se ignoriraju u velikom stilu
Dobivate samo zadatke koji nisu važni ili vam ne pomažu u razvoju
Već dugo niste dobili povišicu (dvije godine ili više)
Radni zadaci postaju sve manji i nevažniji
Ne dobivate nove projekte
Već dugo niste razgovarali s nadređenima o svojim ciljevima, očekivanjima ili svom radu
Niste pozvani na sastanke ili na poslovne evente
3 izlazne situacije
Što možete učiniti ako mislite da dobivate tihi otkaz? Prvi korak u rješavanju problema tihog otkaza ili bilo kojeg drugog problema je priznati ga. Naravno, samo to što ćete ga priznati nije dovoljno, ali je prvi korak. Ako ste već prepoznali da je ono što vam se događa tihi otkaz, vrijeme je za donošenje odluke. Plan A je dati otkaz i potražiti nešto bolje (tako izbjegavate ostati u toksičnom poslu gdje nema prostora za rast).
Dokaz da niste vi prvi odlučili otići
Druga mogućnost je da potražite uzrok problema i pokušate ga riješiti. Naravno da ćete tu vjerojatno naići na zatvorena vrata, no tko kaže da i vaš nadređeni nema nadređenog? Trebali biste pokušati saznati što se vašem šefu ne sviđa ili koje očekivanje ne ispunjavate kako biste oboje mogli pronaći način za rješavanje problema. S druge strane, važno je da vodite evidenciju o događajima na koje niste pozvani, o projektima na kojima niste sudjelovali i o neuspješnim pokušajima komunikacije s vašim nadređenim. Na taj način izbjegavate onu opasnost da vama prebace lopticu i kažu da ste se povukli i da niste ulagali dovoljno truda.
No ako vam se posao baš sviđa i želite ostati na njemu, uvijek postoji i opcija C, a to znači da biste i vi sada mogli pitati šeficu izravno izvodi li možda tiho otpuštanje i kako je možete uvjeriti u suprotno?
Naslovna fotografija i video: Canva