ANALIZA BOJA

SARA JURIŠEVIĆ, STRUČNJAKINJA ZA ANALIZU BOJA: ‘Viva Magenta je samo prijedlog boje koja bi izvrsno djelovala na nas’

Aleksandra Orlić
26.03.2023.

Razgovarali smo sa Sarom Jurišević, vlasnicom tvrtke za analizu boja Bee Unique, o tome kako boje utječu na naše emocije, je li Viva Magenta zaživjela kao boja, zašto su Oscari bili u bridal tonovima te koji celebi imaju dobar osjećaj za boje

Neonski plakati gase se diljem svjetskih metropola jer s energijom treba racionalno. Na cestama je sve manje šarenih automobila jer i dalje prevladavaju tri nijanse – bijela, siva i crna. That Sad Beige Lady je na TikToku stekla gotovo 200.000 pratitelja rugajući se rastućem trendu bež odjeće i igračaka za djecu. Ako bacimo pogled na Netflix, sve je više mračnih plakata i estetike iz francuskih filmova, a od 2006. je čak i McDonald’s počeo prigušivati svoje jarke boje i lagano, ali sigurno davati prednost prirodnim materijalima i održivom stilu. Koji je vaš stav prema tvrdnji da iz svijeta nestaju boje?

McDonald’s se dosad odlično igrao s psihologijom boja, poglavito loga, jer one doista privlače pažnju i žudnju, u ovom slučaju za hranom. Ne zalazim često u njihove prostore, ali pretpostavljam da je razlog za prigušivanjem boja stvaranje ‘lakše’ i intimnije atmosfere. A što se filmova i serija tiče, istina je da u posljednje vrijeme prevladavaju tamniji tonovi, ali nagađam da je to zbog stvaranja tajanstvene i napete atmosfere koja bi nas trebala držati prikovanima uz ekrane. Ne smijemo zaboraviti da mnogi poslovni prostori ili kockarnice namjerno koriste posebne metode iz psihologije svjetla pa ga priguše, uklone prozore i izvore svjetlosti jer namjerno stvaraju dojam da je vrijeme stalo jer tako nastoje zadržati što više kupaca.

Da će se nešto promijeniti na dodjeli Oscara naslutili smo kada smo čuli da će crveni tepih zamijeniti bijeli, no kako biste prokomentirali činjenicu da je većina outfita ove godine bila u znaku 50 shades of graige iako je boja godine upravo Viva Magenta?

Pantone svake godine izbacuje boju godine, a odluka se donosi nakon što se pomno analiziraju različite sfere društva – od mode i ljepote, preko trendova društvenih medija, marketinga pa do politike. Viva Magenta bila je boja koja bi, prema njihovu mišljenju, najbolje utjecala na ljude u 2023. godini, ali to ne znači da uvijek mora biti tako. Osim toga, uvijek predlože više boja za pojedine sezone u godini. Ako se fokusiramo na sivu, ona može biti odlična kombinacija s Viva Magentom. A što se tiče Oscara, mislim da se išlo na izlazak iz sigurne zone kako bi se izbjegle bijela i crna. Siva može biti elegantno ukomponirana u outfitu s raznim dodacima, pogotovo šljokicama kao što smo vidjeli na haljini Kate Hudson.

David Batchelor, autor knjige ‘Chromophobia‘, kaže: ‘Nikad ne možete imati boju bez emocija.’ Kako ste se vi zaljubili u boje i od ljubavi napravili biznis te što vam one znače?

Svatko od nas traži sebe, a to znači da tijekom života eksperimentiramo s glazbom, odjećom, hranom, doživljajima, a ja sam se pronašla u bojama. Točnije, pronašla sam odgovore zašto mi neki odjevni predmeti u određenim bojama ne odgovaraju uz lice i zašto ruž koji reklamira poznata glumica/pjevačica/model njoj stoji odlično, a na meni nikako. To mi je omogućilo da se osjećam bolje u svojoj koži i da ciljano organiziram svoj ormar. Kada sam shvatila koliko takvo znanje povećava samopouzdanje, bilo mi je jasno da i drugima moram otkriti te blagodati. Odlučila sam dublje zaroniti u tu tematiku i naučiti sve o bojama kako bih konačno omogućila ljudima da uvide koliko su prekrasni, ne samo iznutra nego i izvana. U svijetu u kojem Instagram traži da svi izgledamo podjednako umjetno, vrijeme je da se istaknemo i dokažemo koliko smo različiti i zbog toga prekrasni, a uloga boje je, usudila bih se reći, u tom slučaju itekako važna.

Za kojim bismo bojama trebali posegnuti ako si želimo popraviti samopouzdanje, raspoloženje i ostaviti odličan prvi dojam?

Kako bismo znali koje su boje najbolje za nas, treba napraviti analizu boja. Ona se može obaviti uživo ili online putem slika. Analiza se sastoji od dvije faze – prva je rad s materijalima u boji, a druga s ruževima. Tako lakše mogu dokučiti kako naše prirodne karakteristike (boja kose, očiju i podtona) reagiraju na boje s kojima dolaze u dodir. Jasno je da boje iz naše palete na kraju stvaraju veću harmoniju od onih koje nam ne pašu. Uvijek tvrdim da su boje naš okvir, a da smo mi u ulozi slike i trebamo doći do izražaja.

Foto: Shutterstock

Zašto je važno otkriti svoju paletu i što klijenti mogu očekivati od vaše analize?

Vlastitu paletu boja je važno upoznati kako bismo znali koje nam najviše odgovaraju u šminkanju, odijevanju i bojenju kose, a prednosti su višestruke: kupujemo ciljano i pritom štedimo jer točno znamo što nam odgovara, a uz to povećavamo samopouzdanje. To saznanje mijenja našu percepciju o sebi. Prave boje imaju moć isticati naše vrline poput boje očiju i njegovane kože, a pomažu nam i da što bolje sakrijemo mane. Ponekad me klijenti pitaju kako uskladiti boje za poslovne događaje ili važne prigode poput vjenčanja i krštenja. No kada ih upoznam sa značenjem i pravim odabirom boja, vrlo brzo shvate da ih mogu koristiti i u svakodnevnom stilu.

Znači li to da bismo svojoj garderobi trebali pristupati kao modno osviješteni influenceri svojem feedu – da bi sve trebalo biti u našem tonu?

Influenceri promoviraju ono što je trenutačno in te tako dobivaju followere koji ih prate i traže od njih savjete. Kada pričamo o svom izgledu i o teoriji boja, to je nešto sasvim drugo. Mi smo osviješteni i znamo jako dobro što nam odgovara, a što ne te ne moramo biti robovi onoga što je u modi. Upoznajemo sebe i svoje vrline putem boja, a sve ostalo prilagođavamo sebi. No voljela bih istaknuti da boje iz vaše palete ne moraju biti ograničenje. Ako volimo i neke druge boje koje nisu ‘naše’, možemo ih kombinirati u detaljima uz prave boje. To nam omogućava da se ne odreknemo starih navika u korist nekog uvjerenja (jer teorija boja to nipošto nije) te nam znanje služi kao nit vodilja da nam bude bolje.

U čijim biste se bojama doslovce mogli ‘utopiti od sreće’?

Kate Beckinsale je prekrasna žena s izvrsnim osjećajem za odijevanje, a rekla bih i jedna od rijetkih za koju mogu reći da odlično uklapa boje iz svoje palete u svoj stil. No isto tako uvijek volim pogledati i Blake Lively koja sjaji zbog svog zaraznog osmijeha, ali i zbog prekrasnih neutralno toplih pastelnih boja iz njezine palete. Moramo znati da poznate osobe najčešće sebe pretvaraju u ‘likove’. Ako za primjer uzmemo Lady Gagu s početka njezine karijere, jasno nam je da je željela privući pažnju odvažnim i kontroverznim izgledom, a za to je koristila boje koje su isticale njezine outfite. Tek je sada malo popustila, ali koliko vidim, i dalje nije vjerna svojoj paleti boja.

Pročitaj više

Izgubljeni u šopingu

Znamo, zvuči nategnuto, ali kažu da nema brendova mi čak ne bismo znali ni tko smo, a ni što smo. Na primjer, odgovara li recimo našem karakteru i stanju duha više BMW zato jer smo proaktivni ili Mercedes jer više cijenimo stabilnost, jesmo li, primjerice, više desno (PC) ili lijevo (Mac)… Iako ova teorija zvuči uvrnuto, psiholozi šopinga (bihevioralni ekonomisti) mogu nam za nju ispostaviti i ‘račun’

Dubravki Vrgoč sinoć je u Esplanadi dodijeljena nagrada “Menadžerica godine u kategoriji najbolje vođenog inovativnog projekta” Hrvatskog udruženja menadžera i poduzetnika CROMA

Nekoć je sve bilo lako. Postojali su mladi, situirani i seniori, a onda se sve zakompliciralo…

priroda i društvo

Što je biološki sat i zašto su žene te koje uvijek osjećaju taj pritisak

Online tjednik za pop kulturu i autorske priče

Stvari koje osjećamo. Teme koje pokreću.
Newsletter nedjeljom.