Dvije stvari su nužne ukoliko želite biti uspješni u poslu kojim se bavite, mudrovao je Albert Einstein, čovjek za kojeg volimo zamišljati da je radio s lakoćom i da su mu genijalne ideje padale na glavu kao jabuke. ‘Magareća izdržljivost i sposobnost da nešto u što smo uložili sate i sate rada s lakoćom odbacimo.’ Pa, ipak, iako to sve super zvuči kao jednadžba na papiru, kako smoći snage suočiti se s nedaćama na poslu, koje, otkada je kriza nastupila samo gomilaju. Em novo radno vrijeme, novi suradnici, novi programi koje trebamo svladati, nemogući rokovi, manje plaće… Nudimo vam SOS plan u 7 koraka zahvaljujući kojem ćete s lakoćom svladati izazove.
Kako se snaći u novom timu?
Budite prijateljski raspoloženi, no ne i previše popustljivi, djelujte stručno, ali ne i bahato i arogantno, savjetuju stručnjaci. Pa normalno da smo na kraju nervozni kao da ulazimo u arenu s bikovima, jer samo malo slabije intonirana rečenica bi se mogla protumačiti kao nesigurnost, a onda… Jao si ga vama. Već vas vidimo kao dežurnu Pepeljugu u novom timu, koja će obavljati poslove koje nitko prije nje nije htio. Ma, naravno da pretjerujemo, no vaše su sumnje opravdane.
Srećom, postoji rješenje, a ono glasi – prilagodba. Naime, i sama evolucija nas je naučila da su najuspješnije one vrste koje su mudro gledale i uspjele se prilagoditi. Dakle, čim se nakon prvih par dana opustite u novom okružju, dobro otvorite oči i provjerite koja su pravila na snazi u ovoj grupi. Funkcionira li vaša nova grupa više kao tim ili su zadaci i ovlasti strogo podijeljene? Voli li vaš nadređeni kratke izvještaje usmeno ili disertacije e-mailom, cijeni li se više kreativnost ili faktografija? Čim pohvatate glavne smjernice, hrabro zaplivajte.

Stiže novi šef
Iako na poslu provodimo veći dio radnog dana, to ne znači da u profesionalni život trebamo unositi previše emocija i dramiti te pisati peticije za bojkot već prvog dana ukoliko vam se na novom šefu ne sviđa: a) njegov način rada, b) boja glasa, c) frizura. S druge strane, nemojte otići ni u drugu krajnost, a to znači ulizivanje, pretjerani hvalospjevi na svoj dosadašnji rad, ogovaranje bivšeg šefa, ne biste li izvukli najveću moguću korist za sebe.
Umjesto svega toga, nastupite kao profesionalac koji poznaje pravila fair playa. A to znači da prema vašem novom šefu budete prijateljski raspoloženi, kolegijalni, kooperativni, prirodni, da naglasite svoje kvalitetu, ali da ne budete naporni. I zapamtite da ni vašem šefu vjerojatno nije lako. Naime, upitamo li šefove da se prisjete svog prvog radnog dana i što najviše cijene kod svojih zaposlenika, onda je to podatak da su ih manje gledali kao puke obnašatelje određene funkcije, a više kao ljude od krvi i mesa.

Nova kolegica na vidiku!
Svi koji su ikada mijenjali razred, sjećaju se pognutih glava i crvenih obraza novih pridošlica, koje su morale stajati pred pločom dok bi ih nastavnica ispitivala: ‘Kako se zoveš? Gdje si prije živio? Koji ti je predmet najdraži?’ No, sve je to ništa prema onom muku kad bi učiteljica znala pitati: ‘Tko želi sjediti s novim učenikom?’ I zato, ne ponavljajte neke greške iz prošlosti i budite kolega. Naime, oni koji su preživjeli ovaj stres, kažu da ništa više ne boli od ignoriranja na novom poslu.
Ukoliko niste baš vješti u socijalnim kontaktima, odredite službenu ‘hostesu’ ili ‘PR-ovca’ u firmi, nekoga tko zna što je najbitnije u tim situacijama: veliki osmijeh i kratka poduka iz orijentacije i strukture novog radnog okruženja. Povedite vašu novu kolegicu kroz novo radno mjesto, upoznajte je sa svima, zaželite joj dobrodošlicu i upoznajte je s glavnim pravilima kuće. Ono, kad se ide na kavu, a kad na ručak, kad najkasnije moraju biti gotovi izvještaji, a kad se stavlja ključ u bravu. Pa, kad već nije dobila ni svoj kompjuter, a ni njen prethodnik možda nije očistio radni stol, postavite joj barem na stol malu čokoladicu s nekom slatkom porukom.
Savladajte novi program
Priznajemo, ima nešto divno u repetitivnim poslovima koje obnašamo već neko vrijeme pa u određenom trenutku dosegnemo stanje nalik nirvani. Jer, kako drugačije objasniti činjenicu da se zadovoljni ‘budisti’ na svaku informaciju poslodavca da će morati svladati neki novi sistem rada, pretvaraju u najveće anarhiste koji se dure, gunđaju i odbijaju savladati nosi sistem rada.
Zašto se ljudi toliko protive učenju i savladavanju novih znanja, još je misterij, no tješi činjenica da ćemo nakon malo patnje biti puno pametniji, sposobniji i sretniji. Jer, kao što se naše tijelo osjeća bolje nakon malo tjelovježbe isto tako će nam biti zahvalan i mozak. A znate što se kaže, uspjeh privlači uspjeh, a naš mozak je doista nevjerojatno ‘rastezljiv’ organ. I ne zaboravite, ukoliko imate poteškoća sa svladavanjem programa, uvijek možete upisati koji tečaj ili zamoliti kojeg kolegu za pomoć.

Manja plaća, ista kvaliteta
Isti opseg posla, manje plaća. Hm… Pokušava li to vaš šef postati novi David Copperfield i prodati vam jednu veliku i to loše izvedeno iluziju? Pa svima je jasno da je to nemoguće. No, kako izbjeći potencijalnu opasnost da sva krivica na kraju padne na vaša leđa. Kao, niste dovoljno kvalitetno obavljali svoj posao? Tako što ćete realno sagledati vašu situaciju i prvog dana upozoriti šefa na to što može očekivati, ne biste li se oboje zaštitili od negativnih iznenađenja.
Sjednite zajedno i probajte izvući maksimum iz dovoljno loše situacije – prerasporedite poslove, pogledajte gdje možete uštedjeti, kada se poslovna putovanja mogu zamijeniti video-konferencijama, a što outsorsati… Što bolje dočarate krajnji rezultat i izbjegnete nerealne velika očekivanja, to ćete manje biti razočarani na kraju.

Stres i panika napadaju
Iskreno, ne znamo što je gore. Kada počnete raditi neki posao, a niste uopće u stanju vizualizirati njegov kraj ili kad tako megalomanski zamisliti krajnji rezultat da se oduzmete od treme. Samo polako. Pa nisu uzalud ljudi izmislili kalendare, ekselice, rokovnike i agende. Naime, te kućice postoje samo zato da biste ih mogli zašarati i svako jutro se utješiti koliko ste toga već uspješno obavili. Umjesto da sumnjate u sami sebe i budete preveliki perfekcionist, radije si kažite: ‘Tko radi taj i griješi, a ja, čak i da malo pogriješim, svakog dana u svakom pogledu sve više napredujem.’

Novi posao, novi grad
Imamo lošu vijest: vaša filijala se zatvara, a dobra vijest: vi ste uspjeli sačuvati radno mjesto, samo u drugoj podružnici. Nadamo se da je tu vijestima kraj i da vam poslodavac neće u zadnji tren zakucati još jednu lošu vijest, a to je ona da se morate odmah odlučiti. Naime, nikome ove odluke nije lako donijeti pa ni vama i zato je najbolje prespavati ih, konzultirati prijatelje, obitelj, pa čak ni zatražiti pomoć stručnjaka koji će vas profesionalno savjetovati.
Ono što je važno, pokušajte napraviti razliku između pritiska izvana i vaših unutarnjih potreba. Jer, to što vaš kolega ili prijatelji možda misle da je to šansa koja se me propušta, to nipošto ne znači da ju vi morate objeručke prihvatiti. Radije pitajte sami sebe u ogledalu. Je li to doista ono što ja želim? Isplati li se riskirati? Zapamtite, vi ste ti koji držite konce svoje poslovne karijere u rukama, a ne žrtva okolnosti. A novo radno mjesto doista može biti početak jednog divnog poslovnog prijateljstva. Znate kako kažu, život je lijep, baš zato što je prepun promjena i iznenađenja.
Naslovna fotografija: Unsplash