„Nije važno koga znate, već tko zna za vas i što vi radite“, rekla je financijska savjetnica u jednom od YouTube videa odgledanih u potrazi za odgovorima na neka od financijskih i poslovnih pitanja. I da, možete reći da YouTube nije najpouzdaniji izvor za poslovne i životne savjete, ali ima istine u onom što kaže.
Imati dobra poznanstva i konekcije nikad nije naodmet, ali prave promjene na poslovnom planu događaju se kad ljudi znaju za vas, vaše vještine i iskustvo. Priznajem da sam i sama kriva za stav da treba pustiti rad da govori najglasnije sam za sebe, no svjesna sam da će za to onda znati samo najuži krug kolega s kojima redovito komuniciramo, ljudi koji često vide samo jedan aspekt našeg radnog dana. A pritom ni ne znaju za dodatne kvalifikacije koje bi nas mogle odvesti dalje, ali nisu imale priliku da se pokažu.
I nisam u tome jedina, većina žena „boluje“ od sličnog načina razmišljanja. Naučene da ne budemo nametljive, da budemo dopadljive (ali nikako samodopadne), radišne i skromne, nismo sklone promovirati se na isti način na koje to rade brojni muškarci, pa nas onda možda prilike i zaobilaze.
„Žene ne vole pričati o tome kako su sjajne. Većina njih sklona je hvaliti svoje suosnivače i govoriti kako su fantastični. Umanjuju svoje zasluge. Na radionici smo igrali igru – žena koja se najviše hvalila svojim postignućima dobila je bocu šampanjca. Što smo naučili? Da je jedna direktorica proizvodnje koja je lansirala proizvod u 75 zemalja, druga je vodila tim od 350 ljudi s budžetom od 60 milijuna… Dame, ako sam ja investitor, a vi mi to ne kažete, neću imati povjerenja u vas!“,
ispričala je na nedavno održanoj konferenciji Web3 Tales u Zagrebu Amber Ghaddar, osnivačica kompanije 200BN Club.
Pa kako se othrvati toj „tradiciji“ i određenoj zoni komfora te razglasiti svoje uspjehe na sva zvona – a pritom ne djelovati samodopadno i arogantno?
Podijelite svoja postignuća – kada vas netko upita o tome
Zvuči očito, malo čak i snishodljivo, no ako smo iskrene, u nastojanju da budemo skromne, umanjujemo svoje talente, čak i kada netko pokaže interes za njih. Pitanja poput „kako si to uspjela u tako kratkom roku?“ ili „kako bi tvoje iskustvo pridonijelo na ovoj poziciji“ pozivi su da se pohvalimo svojim dosadašnjim postignućima, te nisu trenutak za minimiziranje vlastitih zasluga, kada nam nitko neće zamjeriti što se hvalimo.
Priključite se drugima
U poslovnim ili društvenim događanjima, gdje su povećane prilike za networking, razgovor o projektima i uspjesima nije neuobičajen. Pa kad i drugi pričaju o tome, nemojte šutjeti kada dođe red na vas. Nadovežite se na njihova iskustva i podijelite vlastita. Kada se radi o razgovorima za posao, istraživanja su pokazala da su osobe koje su isticale svoje uspjehe i vrline bile bolje ocijenjene za posao od osoba koje se nisu toliko hvalile, prenosi Harvard Business Review. No balansirajte, pa nemojte izostaviti ni neke izazove, kako ne biste djelovali hvalisavo i nepouzdano.
Tražite preporuke
Prilikom traženja novih poslova, stipendija ili kako biste upotpunili svoj profil na LinkedInu, tražite od preporuke od kolega i (bivših) poslodavaca. Ne morate uvijek vi hvaliti sami sebe – pustite druge da to učine za vas.
Dijelite svoju ekspertizu
…čak i onda kada za to nećete biti plaćeni, isplatit će se dugoročno. Podijelite svoje znanje s kolegom koji je „zapeo“ ili napravite tutorial koji ćete podijeliti na društvenim mrežama – jer koji je bolji način da ljudi saznaju za vas i vaš rad nego da im ga direktno pokažete?
Budite ponosni na sebe
Ne trebate biti hvalisavi niti lijepiti megaplakate kojima ćete oglasiti svoje uspjehe. Ali nemojte niti dozvoliti da prođu kao „još jedan dan u uredu“. Počastite prijatelje pićem, ili sebe masažom, dugo iščekivanim odmorom, nekom sitnicom i obilježite svoja postignuća.
Naslovna fotografija: Shutterstock