U trenutku kada sam došla na rimski aerodrom znala sam da put kući, a koji je naravno uključivao logičnu rutu – slijetanje u Amsterdamu, neće proći tako brzo, jer dok sam čekala na ukrcaj dva puta je iskočila obavijest da avion kasni, a što je značilo da ću u Amsterdam sletjeti, naravno ako sve bude išlo kao podmazano, točno u minutu kada će avion za Zagreb trebati poletjeti. Pogađate, nisam bila jedina koja je na ulazu u avion iznijela ekipi za doček svoje brige, no pilot i stjuardesa su se samo nastavili ljubazno smješkati i govoriti nam da će sve biti u redu, jer kao malo će požuriti. Pa nisam znala da pilot može nabiti gas i preteći onih nekoliko oblaka koji su se ocrtavali na nebu u ne baš idiličnim bojama.
Sjeli smo u avion kisela osmjeha, znajući već kako to ide – stjuardesa će svečano izaći deset minuta prije slijetanja s popisom letova koji kasne. No dok se to ne dogodi, vjerojatno ćete čuti kako neke šifrirane razgovore. Naime, kako se ne bi uzrujavali putnici, niti bili nepristojni prema njima, osoblje u zračnom prometu koristi vlastiti jezik za komunikaciju – bez da znatiželjni putnici shvate o čemu se radi. U slučaju da odmah želite znati kako stvari stoje i o čemu insajderi pričaju tamo među oblacima, red je da vam otvorimo oči. Naravno, neke od tajnih kodova su na dugim letovima razvili dokoni putnici i ljubitelji teorija zavjere pa nemojte zamjeriti:)

Bin = Pretinac za prtljagu iznad putnika
Pax = Putnik
Galley = Kuhinja u avionu
Galley queen = Ovo je sleng za člana posade koji je posebno pedantan i ne želi da drugi ulaze u njegov prostor.
Boarding HC = Broj putnika
“Jim Wilson”, “HR” ili “Hugo” = Prijevoz tijela
Red-eye = Noćni let koji polijeće kasno navečer i stiže rano ujutro.
Pink-eye = Za razliku od Red-eye leta, Pink-eye polijeće malo ranije, međutim ovaj let nije preko noći.
Holding pen = Ovaj izraz odnosi se na područje oko izlaza gdje putnici čekaju da se ukrcaju na avion, često stojeći ili šetajući okolo.
Runner = Putnik koji kasni te doslovno trči kako bi uhvatio svoj let.
Spinner = Putnik koji dolazi bez dodijeljenog sjedala i zbunjeno stoji u sredini prolaza, često se okrećući dok traži svoje mjesto.
ABP (eng. Able Bodied Passengers) = Odnosi se na putnike sposobne za pružanje pomoći. Posada može tražiti bilo koju osobu koja je fizički snažna i sposobna slijediti upute, poput policajaca ili vojnog osoblja.
‘See you later’ = “Jeste li znali da mnoge stjuardese igraju igru zvanu ‘vidimo se kasnije’?” – napisao je zaljubljenik u putovanja @gowithgarret na TikToku koji sumnja da ovaj tajni kod stjuardese koriste kako bi označile putnike koje smatraju privlačnima. On tvrdi da se igra odvija na kraju leta, kada putnici izlaze iz aviona, a stjuardese ih ispraćaju na vratima. Prema Garretu, stjuardese se opraštaju sa svakim putnikom, ali kažu “vidimo se kasnije” samo onima s kojima bi željele spavati.
Bob or Philip = Ako čujete svoj broj sjedala spomenut u istoj rečenici s riječju “Bob”, to znači da ste se dobro ponašali, otkrila je stjuardesa u kolumni za Sun Travel. S druge strane, ako ste označeni kao “Philip”, to znači da ste nešto pogriješili.
Fonetska Abeceda = Ako ste često u avionima možda ne bi bilo loše naučiti fonetsku abecedu jer kada posada razgovara o o pojedinačnim putnicima, koristit će brojeve sjedala Na primjer, ako ste na sjedalu 13D, nazvat će vas ‘Delta 13’.
Crotch watch = Zvuči pomalo čudno, ali to je zapravo nadimak za proces hodanja gore-dolje po kabini kako bi osoblje provjerilo je li svima sigurnosni pojas zakopčan. Stjuardese doslovno gledaju u krilo svih putnika, pa je termin ‘crotch watch’ nastao zbog toga.
Dead-heading = Ponekad su stjuardesa ili pilot već započeli svoju smjenu, ali prvo moraju putovati na drugo mjesto kako bi službeno započeli svoje prvo putovanje. Dakle, kada vidite člana posade kako putuje kao putnik, ali u svojoj uniformi, oni su u fazi “dead-headinga” prema svom odredištu.
Tom Cruise = Iako biste mogli pomisliti da to znači da je posebno poznati holivudski glumac na vašem letu, zapravo se odnosi na uslugu pića. Izraz koristi kabinska posada kako bi odredila koji od dva lončića (obično identična) na kolici za piće je kava, a koji čaj. “Ako je ‘Tom Cruise na brodu’, tada posada slijedi T&C pozicije tog dana. Čaj, Tom, nalazi se u lončiću s lijeve strane kolica. “Kava, Cruise, nalazi se u identičnom lončiću s desne strane.”
Crop dusting = Upozorili smo vas na vrijeme, jer ovo je pomalo… neugodno, a odnosi se na prirodnu tjelesnu funkciju koju će biti teško potpuno izbjeći na letu dužem od 14 sati. Da, govorimo o ispuštanju plinova.
Blue juice = Može zvučati kao nešto ukusno, ali nemojte se truditi pitati stjuardesu za probu. “Blue juice” se odnosi na vodu u toaletu u avionu.
RON = “RON” (Remain Overnight) označava situaciju kada avion ostaje preko noći na aerodromu i ne vraća se te večeri. Ponekad se naziva i “terminator”.
Originator = Prvi let dana iz određene zračne luke. Ovaj let je vrlo važan jer kašnjenje na ovom letu može uzrokovati kašnjenja svih letova tog zrakoplova tijekom dana.

Turn = Termin koji se koristi za par letova gdje posada polijeće iz jednog grada, leti u drugi, a zatim se odmah vraća u polazni grad.
Pairing ili trip = Ovaj izraz odnosi se na raspored letova koji posada ima, a može trajati jedan, dva, tri ili četiri dana.
Commuter = Član posade koji živi u jednom gradu, ali radi u drugom, primjerice živi u Las Vegasu, ali leti iz Los Angelesa.
Crash pad = Stan ili apartman koji dijeli više članova posade, a služi kao mjesto za prespavati između letova, posebno za one koji ne žive u istom gradu u kojem rade.
Top Secret kodovi za svaku hitnu situaciju
Pogled je također izuzetno važan za osoblje u avionu, jer nije uvijek moguće razgovarati. Kada se ipak mora razgovarati o putnicima, to se obično događa u kuhinji. No, ne koristi samo posada kodne izraze. Transponder kodovi su ključni za komunikaciju s radarom, posebno u opasnim situacijama, a ove četveroznamenkaste kodove ne želite nikada čuti.
7500: Otet zrakoplov – Ovaj kod označava da je avion otet. Koristi se kako bi se obavijestili kontrolori leta i sigurnosne službe o ozbiljnoj prijetnji otmicom.
7600: Gubitak komunikacije – Ovaj kod signalizira da avion ima problema s komunikacijom, što znači da posada ne može uspostaviti kontakt s kontrolom leta.
7700: Opća nužda – Ovaj kod koristi se za označavanje bilo koje vrste ozbiljne nužde ili hitne situacije u kojoj posada treba hitnu pomoć ili podršku.
Naslovni vizual: Unsplash’