Ne tako davno, kada ste željeli zadržati nečiju pažnju, jednostavno biste u razgovor ubacili malo verbalnih seksi začina. Bilo je to vrijeme kada su cure iz benda Salt’n’Pepa hrabro pozivale na ‘Let’s talk about sex baby’, Candace Bushnell pisala je ‘Seks i grad’, a Sharon Stone prebacivanjem nogu dovodila gledatelje u predinfarktno stanje. Bilo je dovoljno lagano zakoračiti u tabu tematiku, ubaciti na proizvod koju sexy & cool etiketu i pažnja publike spremne otvoriti novčanik i navaliti na konzumaciju bila je na nivou, a vaši poslovni grafikoni doživljavali su erekciju. No jesmo li se ikada zapravo pitali što zapravo znači riječ ‘seksi’ i kakve ona ima veze s pitanjem – zašto?
Užasno sam uzbuđen i možda ipak neću umrijeti sam!
Naime, prema suvremenom filozofu Alainu de Bottonu i TED govorniku https://simonsinek.com/Simonu Sineku obje riječi udaraju baš na onaj dio mozga koji je odgovoran za obradu emocija, intuiciju te donošenje odluka ‘iz želuca’. Znate onaj osjećaj kao da su vas izbacili iz cipela ili kada nekoga ili nešto baš užasno želite, a ne možete racionalno objasniti zašto. Uostalom, što zapravo znači riječ ‘seksi’, kaže Alain u svojim predavanjima iz Škole života, nego nešto u stilu – ‘Užasno sam uzbuđen što sam konačno pronašao nekoga ili nešto što savršeno rezonira s mojim razmišljanjem, estetikom, željama.
Cijeli život sam je čekao ili baš to mi je nedostajalo da budem potpun, shvaćen, nadahnut. A, eto, konačno i neke garancije da neću umrijeti sam i neshvaćen.’ Ok, suzdržat ćemo se od metafora koje sadrže riječi sjedinjenje, izgubljena polovica ili The One. No s obzirom na to da se riječ ‘seksi’ u posljednje vrijeme užasno izlizala, a teško ju je odvojiti od nekih drugih slika, možda ne bi bilo loše zamijeniti je pitanjem – zašto.
Zašto sjedim ovdje, a ne negdje drugdje? Zašto mi je stalo do ovoga što radim? Zašto vjerujem u ovu ideju, a ne u neku pedesetu?
Why talk strategija
To je pitanje koje biste si trebali postaviti prije svakog važnog razgovora, bilo da idete na dejt, razgovor za posao, držite prezentaciju ili morate uvjeriti susjede u neko zajedničko dobro, savjetuje Simon Sinek u svom nadahnutom TED Talku ‘How great leaders inspire aciton’. Jer samo iskrenim odgovaranjem na to pitanje možete prodrijeti do drugih ljudi, snažno se povezati, diferencirati, da ne kažemo baš ono što je tvrdio i Alain de Botton – ostvariti nešto nalik ljubavnom odnosu.
Tajna uspjeha: što to ima on, a da nemam ja?
Naime, Simona je i samog godinama opsjedalo baš to pitanje – zašto je netko uspio, a netko drugi nije? Je li riječ o kapitalu, znanju, manjem ili većem trustu mozgova ili se nekome jednostavno potrefilo da se nađe u pravo vrijeme na pravome mjestu?
Nijedan od ponuđenih odgovora nije točan, jer kako povijesne i poslovne analize pokazuju – uspio je onaj tko je u sebi imao ludi drive i tko je vjerovao da mu je ideja seksi, da ima smisla i razloga da se svakoga jutra digne i bori za nju do zadnjeg atoma snage. U prijevodu – uspio je samo onaj tko je znao dati konkretan odgovor na pitanje zašto, baš kao što su znali Martin Luther King, Steve Jobs, braća Wright i mnogi drugi koji su nam i danas velika inspiracija.
Uostalom, tko se još sjeća opasnog konkurenta braće Wright koji je prvi na svijetu želio konstruirati avion? Da stvar bude bolja, Samuel Pierpont Langley je imao užasno velik budžet, okupio je na projektu najpametnije ljude svijeta oko sebe, novinari New York Timesa su ga slijedili u stopu i neprestano izvještavali o svim njegovim potezima, a pobijedila su ga siromašna braća Wright. Bez škole, bez 50.000 dolara od Ministarstva rata, bez pažnje medija. I to samo zato što im glavna motivacija nije bila da će se obogatiti i proslaviti, nego jer su doista strastveno vjerovali u ideju letećeg stroja te znali čemu služi why talk.
Menadžeri bez karizme
Jer ako malo bolje pogledate konkurenciju, kaže Simon, svi oni manje-više znaju odgovoriti na pitanje što radim (proizvodim smartphoneove, kompjutere, programe…), kako to radim (koristeći odgovarajuću tehnologiju, stručnjake, implementirajući inovacije…), no rijetki, poput tvrtke Apple, znaju pružiti odgovor na pitanje zašto baš to radim, a ne nešto drugo (Zato što vjerujemo u konstantne promjene i drugačiji način razmišljanja).
Uostalom, sjećate se i sami koliko ste puta sjedili na dosadnim prezentacijama na kojima su vas nabrijani menadžeri super brojkama, brzinom, ljepotom dizajna nastojali uvjeriti da biste i vi trebali nabaviti njihov proizvod, a vi ne biste ni trepnuli, a kamoli prstom pomaknuli i kliknuli na ikonicu buy. Jednostavno vas nije lupilo u želudac. Ili preciznije rečeno – u limbički dio mozga, jer naprosto nam je takva biologija.
Na koja se pitanja užasno pali limbički mozak
Pogledamo li malo bolje ljudski mozak, on u presjeku savršeno odgovara upravo tim trima pitanjima u zlatnom krugu – što, kako i zašto, kaže Simon. Neurokorteks je zadužen za racionalno i analitičko razmišljanje te jezik pa procesuira odgovore na pitanje ŠTO, dok se limbički dio mozga (drugo ime za veliku bazu u kojoj su smještene emocije, povjerenje, lojalnost te ona važna sklopka koja upravlja našim ponašanjem i koja se diže ili spušta ovisno o tome koliko neku stvar, ideju ili osobu želimo) puno više pali na pitanje KAKO, a još više na WHY TALK.
Naravno, to ne znači da će taj dio mozga sa zadovoljstvom reagirati ako vi i dalje budete postavljali ljutita i zavidna pitanja – ‘Zašto kvragu on, a ne ja?’, nego… Pa, seksi rječnikom, prije svega morat ćete zapaliti samog sebe prije nego što svojom pričom zavedete druge.
Naslovna fotografija: Shutterstock