Prošle godine zatekla sam se s frendicom ispred vrata popularnog dućana pred kojim je već bio red obožavateljica. Mi smo slučajno zavirile i saznale da novinari mogu ući pola sata ranije pa smo nonšalantno ušetale, brže-bolje isprobale tri brendirane haljinice i potpuno izgubile pamet. Pa kako je moguće odlučiti se između tri fantastična modela za različite prilike po tako povoljnoj cijeni?
Kupiš tri haljinice dok kažeš YOLO!
Prodavačice su hvalile krojeve, boje, uzorke i kako mi fantastično stoje, a niti prijateljica nije bila od koristi jer je već i ona vadila karticu da si kupi jedan model i dizala palac gore, razularena gomila obožavatelja je prijetila da će razbiti vrata, sat je otkucavao, na radiju je svirala pjesama Josipe Lisac “Hir, hir, hir.” Pogađate, nije mi preostalo ništa drugo nego kupiti sve tri haljinice i sebi u bradu uzdahnuti YOLO!
Odgovor na evergreen pitanje – Što je to pobogu opet bilo? mi je pružio Dan Ariely u svoje dvije knjige “Predvidljivo iracionalni” i “Dobre strane iracionalnosti” u kojima u nizu eksperimenata dokazuje da svi mi u teoriji znamo što se šika, a što ne (koristiti gotovinu razumno, da potpisivanje kartica nisu autogrami, da nije lijepo nekoga poslati u p.m.), no kada smo u stanju krajnje uzbuđenosti, u šopingu, ljuti, bijesni, ushićeni, jednostavno nam se zna zacrniti pred očima i činimo greške kao da nismo svoji.
Kako zauzdati iracionalnu zvijer u šopingu?
Ili što bi rekao stari Freud u svakom od nas postoji tamna strana, iracionalna zvijer koja samo čeka kad će napasti. Uostalom, dovoljno je prisjetiti se zašto svako malo dolazi do recesija i kriza. Ljudi jednostavno ne znaju procijeniti koliko velike kredite smiju uzimati, a banke zarađuju upravo na našoj iracionalnosti, čitaj slabosti da prekoračujemo rokove, padamo sve dublje u minuse i uzimamo kredite bez pokrića, kao da smo Scarlett o Hara koja govori Plać(k)at ću sutra!
E, sad – jesam li ja to malo prije dosita bila žrtva konteksta i marketinških očekivanja? Naime, prema Danovoj teoriji ja sam u glavi već odavno postavila pravilo da je cijena od 150 eura za nešto fe-no-me-na-lno! A kada sam vidjela tri haljinice za istu cijenu moj iracionalni mozak je to pročitao – “Gle kupiš jednu (i to s omiljenim potpisom), a druge dvije dobiješ besplatno.”
Glad u očima i instinkt lovca
Nadalje, kad sam vidjela tako dugačak ispred dućana i tu glad u očima, haljinice su odmah postale tri puta poželjnije, a u meni se probudio pradavni instinkt lovca koji je govorio: Ili ćeš ubiti tog lava ili ćeš biti ubijena. Sat koji je otkucavao mi je samo ubrzavao adrenalin, a pohvale i odraz u ogledalu su govorili da na tim haljinicama doista piše moje ime. Treba li sada možda napomenuti i podatak da istraživanja također kazuju da iz nekog blesavog razloga svim stvarima koje su ‘naše’ odmah pripisujemo puno veću vrijednost i da se emotivno vežemo.
Nadalje, budući da nije bilo vremena ići na bankomat, Lota je ponudila svoju karticu, a meni je iz nekog razloga to bilo teško povezati s gotovinom, baš kao i bankarima koji su nas i doveli do ove krize. Ukratko, potpisala sam kapitulaciju i dobro da se u tom trenu nije pojavio i neki zgodni poznanik sa suludim prijedlogom jer bih vjerojatno i njemu rekla “Da”, pristajem na sve što predložiš i ne zanima me kako se zoveš.
Jutro kasnije, stanje na računu i metoda zamrzavanja kartice
A kada sam se sutra otrijeznila i došla k sebi, naravno da sam se zabrinuto pitala ima li uopće lijeka tom mahnitanju i je li uopće moguće zadržati mrvu razuma kad emocije divljaju? Naravno da ne trebate odmah precvikati svoje kreditne kartice, kaže Ariely. Ali samo da znate postoji i trik za one najteže slučajeve, a zove se metoda zamrzavanja kartice. Kao što i samo ime kaže dovoljno je kartice staviti u čašu, politi vodom i ubaciti u friz.
A sljedeći put kad se nađete u kojem šoping centru, vratite se doma, sjednite za stol i strpljivo čekajte da se kartice otope. A tada će vam se najvjerojatnije pomalo vratiti i nešto razuma pa nećete napraviti neku grešku iz strasti. (Ne preporučujemo otopiti led u mikrovalnoj jer tada gubite podatke na čipu). Ok, ovo je ipak bila samo efektna šala, no sljedeći put kada morate donijeti neku brzu odluku, ovaj će vam podsjetnik možda pomoći da to učiniti s mrvu više razuma i manje osjećaja, a s isto ili duplo više zadovoljstva.
Kako uživati više, a ne izgubiti razum?
Ako dižete kredit ili kupujete nešto skupocjenu neka vam rata ne iznosi više od 38% iznosa plaće.
Zabluda je da ćete više uživati ako kupite tri haljinice u jednom danu. Primijenite metodu usporavanja i zapamtite da će vaša sreća biti veća ako kupite svaki mjesec jednu haljinicu.
Kada vam netko digne živac e-mailom ili usmeno, brojite do deset ili prespavajte situaciju te odgovorite tek nakon što se konzultirate s jastukom.
Kad se sljedeći put nađete s društvom na ručku ili večeri nemojte dijeliti račun. Naime, puno više ćete uživati ako svaki put jedan od vas plati sve na stolu nego da svi podjednako malo platite.
Ne znate je li pametnije uložiti u neku skupocjenu haljinicu ili putovanje? Ako želite da vaš užitak dulje traje, uložite u nematerijalne vrijednosti koje će vam se dulje urezati u poetičku memoriju.
Nemojte se držati onoga što je govorio Oscara Wildea – “Nikad ne ostavljam za sutra ono što mogu napraviti prekosutra” jer će vam se kad tad obiti o glavu. No, ako su vam te radnje tako mrske, bolje ih je obaviti u jednom cugu bez pauza, jer će manje boljeti. Ili ih povežite s nekim ugodnim radnjama. Primjerice, vozite bicikl i gledajte omiljenu seriju.
Naslovna fotografija: Unsplash; animacija: Canva