Slučaj me nije volio

ZAMISLITE SIZIFA SRETNIM: Zašto više cijenimo kada nam nešto padne s neba nego kada uložimo znanje, trud i znoj

Aleksandra Orlić
22.12.2023.

Svi volimo dobivati neočekivane poklone, a posebno ako je pošiljatelj Svemir pa makar i na temelju slučajnosti, pa ipak… Kako je moguće da kada se to i dogodi da istog trena zaboravljamo ono ‘kamen po kamen palača’ i više cijenimo ono što smo dobili bez uloženog truda?

Ako bismo tražili nekog redatelja koji se više nervirao za vrijeme snimanja svojih filmova u kojima je četo tematizirao upravo okruglu sreću, to je onda definitivno Woody Allen (‘Završni udarac’, ‘Cassandrin san’, ‘Uzmi novac i bježi’, ‘Mravi’). Ma što samo nervirao, u nekima je njegov nervozni alter-ego za vrijeme snimanja čak i oslijepio od silne brige, rada i stresa, no nije odustao.

Uostalom, svi smo se ponekad našli u situaciji da smo se osjećali kao miljenici svemira pa smo bez nekoga velikog truda nešto dobili i da smo odabrani, a kao za vraga – više smo se veselili poklonu iz vedra nebo, nego kada bismo se kupali u vlastitom znoju kao redatelj na rubu živčanog sloma.

“Čovjek koji je rekao da bi radije bio sretan nego dobar ima dosta dubok uvid u život. Naime, ljudi se boje suočiti s time koliko puno stvari u životu ovisi o sreći, a zastrašujuća je pomisao i da je toliko toga izvan naše kontrole. Primjerice, postoje trenuci kada na utakmici lopta udari u vrh mreže i na djelić sekunde smo svjesni da može pasti s ove ili one strane mreže. Uz malo sreće pobijedit ćete, no isto tako može se dogoditi i da izgubite”, izjavio je Woody Allen.

Možete li podnijeti ekstra velike doze sreće?

Što se krije iza tog fenomena? Nije tajna da naše tijelo voli iznenađenja te da nakon takve super vijesti mozak automatski šalje poruku – pošalji val dopamina. No kada bismo uspoređivali nagradu koju dobijemo nakon mukotrpnog znojenja, uspona i padova i situaciju da nam nešto jednostavno padne s neba – naravno da je paket hormona koji se aktivira u prvoj situaciji znatno jači. Ok, ima i iznimaka. Nicole Kidman je tako nedavno priznala da je iste minute kada je shvatila da su joj frendovi napravili party iznenađenja za okrugli rođendan dobila herpes.

Foto: Unsplash+

Kada silan trud uzimamo zdravo za gotovo

Iako je, naravno, super dobivati poklone, a posebno one van očekivanih termina, a pogotovo ako je pošiljatelj Svemir, pa makar i na temelju čiste slučajnosti, kažu da nuspojave ove lude sreću nisu bez veze. Naime, psiholozi koji su promatrali pojedince u ovim situacijama, pogotovo ako se one ponavljaju pa počnemo s njima računati, upozoravaju da bismo se mogli malo ulijeniti, postati pasivni te frustrirani ako se krvavi red ne isplati istog trena. A naša vrijedna postignuća koja ne izazivaju takvu navalu osjećaja prestajemo cijeniti.

Osim toga, tako visokim očekivanjima svoju sreću, zadovoljstvo, blagostanje, a ponajviše kontrolu stavljamo u tuđe ruke i nemamo osjećaj da smo mi ti koji pokreću stvari. Drugim riječima, nema nam drugo nego da promijenimo način na koji gledamo na godine i godine truda i vrijednog rada te da pokušamo realizirati ono što je tako efektno davnih dana napisao Albert Camus – ‘zamislimo Sizifa sretnim‘.

Naslovna fotografija: Unsplash+

Pročitaj više

Izgubljeni u šopingu

Znamo, zvuči nategnuto, ali kažu da nema brendova mi čak ne bismo znali ni tko smo, a ni što smo. Na primjer, odgovara li recimo našem karakteru i stanju duha više BMW zato jer smo proaktivni ili Mercedes jer više cijenimo stabilnost, jesmo li, primjerice, više desno (PC) ili lijevo (Mac)… Iako ova teorija zvuči uvrnuto, psiholozi šopinga (bihevioralni ekonomisti) mogu nam za nju ispostaviti i ‘račun’

Dubravki Vrgoč sinoć je u Esplanadi dodijeljena nagrada “Menadžerica godine u kategoriji najbolje vođenog inovativnog projekta” Hrvatskog udruženja menadžera i poduzetnika CROMA

Nekoć je sve bilo lako. Postojali su mladi, situirani i seniori, a onda se sve zakompliciralo…

priroda i društvo

Što je biološki sat i zašto su žene te koje uvijek osjećaju taj pritisak

Online tjednik za pop kulturu i autorske priče

Stvari koje osjećamo. Teme koje pokreću.
Newsletter nedjeljom.