bff ili?

PRIJATELJSTVO KOJE TRAJE ILI SUOVISNI ODNOS: Kada odnos između prijatelja prelazi neke nepisane granice?

Kristina Stakor
07.05.2023.

Prijatelji s kojima možemo dijeliti dobro i loše pravo su bogatstvo s kakvim se ne može svatko pohvaliti. Pa ipak, neka od najdugovječnijih prijateljstava nisu uvijek izvori najveće sreće već mogu biti toksični, suovisni odnosi. Kako ih prepoznati?

Obožavamo priče o čvrstim, „ride or die“ prijateljstvima, pa ne treba čuditi da su se nove epizode hit serije „Firefly Lane“ uspele do drugog mjesta top liste serija na Netflixu u trenutku pisanja ovog članka.

Serija prati živote dviju prijateljica, Tully i Kate od tinejdžerskih dana, preko početaka karijera do zrelih godine, kroz brojne životne izazove kojima njihovo prijateljstvo odolijeva. I dok je poprilično opuštajuće, pa i dirljivo gledati odnos žena s kojima se, barem u nekoj od životnih faza, možemo poistovjetiti, neki momenti su prave crvene zastavice. Radi li se o pravom (i zdravom) prijateljstvu ili tu ipak ima i nekih toksičnih crta?

Suovisni odnos

Na svako predivno prijateljstvo u popularnoj kulturi dolazi i nekoliko toksičnih, a kad se o ovoj seriji radi, vidljive su crte suovisnog odnosa, o čemu čak i razgovaraju drugi likovi u seriji. Što je zapravo suovisni odnos?

Rječnik ga definira kao psihološko stanje ili odnos u kojem osoba s niskim samopouzdanjem i potrebom za priznanjem ima nezdravu povezanost s drugom, često manipulativnom osobom. I premda se javlja u romantičnim vezama, nije ograničen samo na njih, već može biti prisutan i u prijateljstvima.

„Suovisno prijateljstvo je ono u kojem uključeni u drugome traže način da budu potpuni, umjesto u samima sebi. Svaki prijatelj želi od drugoga da zadovolji njihove potrebe i bivaju iznimno pod utjecajem ponašanja druge osobe. Također, imaju i nerealistična očekivanja od drugoga“, objasnila je psihologinja McGeehan.

toksična prijateljstva
Foto: Pexels / Nick Meyer

Crvene zastavice

Takvo objašnjenje zvuči pomalo apstraktno, pa evo par znakova toksičnog suovisnog odnosa na koje biste trebali obratiti pozornost:

Osjećaj gubitka slobode: Imate feeling da ne možete sami donijeti odluku, pitate se kako će vaša prijateljica reagirati…

Osjećate se odgovornom za svoju frendicu: Empatija je jedno, ali biti uvučen u nečiju spiralu negativnih emocija je drugo.

Osjećate se iscrpljeno nakon druženja: Ne, ne govorimo o cjelodnevnom planinarenju s frendicom, ali ako razgovor na kavi ostavlja feeling kao da ste upravo osvojili Everest, nešto ne štima.

Ne osjećate se sasvim opušteno u njihovom društvu: Imate osjećaj da se ne možete u potpunosti opustiti i pokazati svoje pravo ja, već uvijek igrate neku „ulogu“ zbog straha od osude?

Ne puštate nikog u ekipu: Just the two of us – ti stihovi mogu zvučati romantično, ali i pomalo zastrašujuće. Ako je vaše društvo toliko ekskluzivna klika da su zabranjeni novi ljudi, ili se ljutite kada vaša (jedina?) frendica ima planove s nekim tko niste vi, osjećate izgubljeno kada te osobe nema u blizini/nije slobodna… Crvena zastavica!

Zvijezda i publika: Brojne serije naučile su nas da je ok da jedna osoba u prijateljstvu bude zvijezda, a druga „sidekick“, ali u stvarnosti takva dinamika nije dobra. Ne padajte u zamku žrtve i pomagača i osvijestite vlastite želje i potrebe.

Bojite se postaviti granice: U zdravim odnosima nepisane granice se podrazumijevaju, kao i uvažavanje tuđih osjećaja i potreba. Pa ako strahujete od prijateljičine reakcije, zapitajte se – zašto?

toksično prijateljstvo
Foto: Pexels / Aline Viana Prado

Prekidanje pupčane vrpce

Postavljanje zdravijih temelja ključ je svake kvalitetne veze, pa tako i one prijateljske. Prvi korak ka zdravijem odnosu jest prepoznavanje problema. Možda ste vi ti koji prijateljstvo koriste kao štaku i stavljate preveliki teret na svoju prijateljicu, a možda ona očekuje previše od vašeg vremenskog i emocionalnog angažmana. Koji god scenarij, budite iskreni prema sebi i prepoznajte da situacija zahtijeva promjenu.

Ako ste vi ovisni o drugoj osobi, shvatite da ne možete kontrolirati nju, ali možete svoje ponašanje i reakcije. Naučite se brinuti sami za sebe, umjesto da sav teret i najsitnijih problema u svakodnevici stavljate na frendicu. Ako ne znate odakle krenuti, ne očajavajte – zato i postoji psihoterapija. I pokušajte davati više i tražiti manje. Prijateljstvo je dvosmjerna ulica.

A ako pak primjećujete da se prijateljica previše oslanja na vas i ne znate što poduzeti u vezi toga, za početak analizirajte kako ste došli do te točke (opet, i tu najbolje pomažu psihoterapeuti). Postavite jasne granice i stavite sebe na prvo mjesto. Kako? Recite jasnije svoje mišljenje i zauzmite se za sebe – čak i ako se to kosi sa željama vaše frendice. I budite spremni na promjene – one možda dovedu do zdravijeg odnosa, a možda i do prekida. No ako vas to prijateljstvo „troši“, je li vrijedno spašavanja?

Naslovni vizual: Pexels / Gianne Karla Tolentino, Canva

Pročitaj više

Budite realni!

Priznajte jednom za uvijek da vi to ne možete i slobodno zaboravite na priručnike za samopomoć! Naravno, knjiga američkog neuropsihologa Paula Pearsalla ‘The Last Self-Help Book You’ll Ever Need’ je izuzetak!

Ne morate guglati simptome

Groznica, klecanje koljena, aritmija srca, gubitak sluha, paranoja, a naposljetku i potpuni gubitak razuma. Pa vi sada recite da to nije bolest. Dobra vijest: lijeka ima. Još bolja: kao i onih koji baš vole bolovati od ljubavi…

Sologamija, što je to?

Pogledali smo neke SF filmove koji tematiziraju ljubav, a zavirili smo i u knjigu ‘Future of Love’ Matthiasa Horxa

Izlaz iz fatalne veze

Što je to u našoj ćudi da nas tjera da hakiramo partneru e-mail, da se smucamo oko njegove zgrade dok vani lije kao iz kabla i da otkantavamo frendice jer smo, eto, toliko zauzete ne bismo li slučajno naletjele u gradu na predmet svoje žudnje? Da, čini se da odgovor leži baš u onom dijelu mozga koji je odgovaran i za sve vrste destruktivnih ovisnosti. Želite li se skinuti?

Online tjednik za pop kulturu i autorske priče

Stvari koje osjećamo. Teme koje pokreću.
Newsletter nedjeljom.