Znam što ću sanjati

VODIČ ZA LUCIDNO SANJANJE U 7 KORAKA: Možemo li i trebamo li uvesti kontrolu nad svojim snovima

Nika Kovačić
11.06.2023.

U posljednjih deset godina istraživanja o snovima donijela su nekoliko neobičnih otkrića koja su izazvala znatiželju, ali i čuđenje. No mi i dalje nismo uspjeli u onoj staroj zamisli – dovesti se u stanje lucidnog sanjanja ne bismo li postali mudriji, kreativniji, svjesniji, a možda nekoga i namjerno uveli u svoje vruće snove. Evo i recepta…

Jesu li snovi doista put u našu podsvijest, otvaraju li neke paralelne svemire ili kao što se mislilo tijekom povijesti – suptilno najavljuju buduće događaje? Ili je njihova uloga više praktične naravi jer snovi naprosto služe tome da bismo lakše naučili nove vještine te memorirali milijune opažanja, događaja i emocija koje naš mozak naprosto ne može percipirati?

Put do otkrivanja unutarnjih konflikta ili kako naučiti japanski u tri noći?

Prema Freudu, snovi su izraz naših nesvjesnih želja koje su potisnute ili nisu prihvatljive u našoj svjesnoj svakodnevici. On je vjerovao da snovi imaju latentno značenje, skrivenu simboliku koja je ključ za naše skrivene želje te da pravilno tumačenje simbola i sadržaja snova može otkriti naše unutarnje konflikte i nepriznate želje. No danas je sve popularniji onaj biološki pristup koji mozak uspoređuje s kompom, a snove sa sejvanjem materijala.

Budan sanjati

Jedno od najneobičnijih otkrića je veza između lucidnih snova i sposobnosti izvođenja određenih zadataka u snu. Lucidni snovi su snovi u kojima smo svjesni da sanjamo, a to znači da možemo imati kontrolu nad događajima u snu. Znanstvenici su proveli istraživanje u kojem su ispitanici trenirali određene vještine u svojim lucidnim snovima, poput sviranja glazbenih instrumenata ili igranja sportova. I gle čuda! Otkriveno je da su ti ispitanici pokazali poboljšanje u tim vještinama i u stvarnom životu. To sugerira da mozak može koristiti lucidne snove kao način simuliranja i učenja novih vještina.

Foto: Unsplash/Dynamic Wang

Spavati u Chanelu 5 je dobilo posve novo značenje

Drugo neobično otkriće je povezanost snova s vanjskim podražajima. Znanstvenici su otkrili da vanjski zvukovi ili mirisi mogu utjecati na sadržaj naših snova. Primjerice, istraživanje je pokazalo da eksponiranje ispitanika određenom mirisu tijekom spavanja rezultira snovima koji su bili povezani s tim mirisom. Ovo otkriće sugerira da naša vanjska okolina može utjecati na formiranje snova i da naši osjeti mogu integrirati sebe u snovnu stvarnost.

Znači li to da doista možemo postati svjesni da sanjamo i preuzeti kontrolu nad snovima? Evo nekoliko savjeta koji vam mogu pomoći da razvijete sposobnost lucidnog sanjanja. A tko uspije neka javi rezultate.

Vodite sanjarski dnevnik: Vodite bilješke o svojim snovima svaki put kad se probudite. To će vam pomoći u razvijanju svjesnosti o svojim snovima i prepoznavanju uzoraka. Osim toga, ovo će vam pomoći da se bolje sjetite svojih snova i primijetite “probuđene” trenutke kada postanete svjesni da sanjate.

Izgovarajte afirmacije: Prije odlaska na spavanje, ponavljajte afirmacije poput “Svjesno ću se prepoznati u snu” ili “Bit ću svjestan/na da sanjam”. Ove afirmacije mogu pomoći u programiranju vašeg uma da postanete svjesni u snovima.

Tehnika “Reality check”: Tijekom dana redovito provjeravajte je li stvarnost oko vas stvarna ili je san. Pokušajte prstom probiti dlan ili pokušajte disati kroz zatvoreni nos. Ove jednostavne provjere mogu postati navika i prenijeti se i na vaše snove. Ako ste u snu pokušali probiti dlan ili disati kroz zatvoreni nos i to je uspjelo, shvatit ćete da sanjate.

Tehnika “Wake back to bed”: Probudite se nekoliko sati prije uobičajenog buđenja i zatim se vratite u krevet s ciljem da započnete sanjati iz stanja svjesnosti. Ovo je vrijeme kada je vjerojatnost da ćete ući u REM fazu sna, koja je najpovoljnija za lucidno sanjanje, veća.

Tehnika “Mnemonički san” (Mnemonic Induction of Lucid Dreams – MILD): Prije odlaska na spavanje, usredotočite se na svoju želju za lucidnim sanjanjem. Zamislite sebe kako postajete svjesni da sanjate i ponavljajte tu misao u svom umu dok ne zaspite. Ova tehnika pomaže programirati um i stvoriti svijest o lucidnom sanjanju.

Prakticirajte opuštajuće tehnike prije spavanja: Meditacija, duboko disanje ili opuštajuće vježbe mogu vam pomoći da se opustite i fokusirate prije spavanja. Opušten um može biti povoljan za ulazak u lucidno stanje.

Koristite tehnologiju: Postoje mobilne aplikacije i uređaji koji koriste zvučne signale ili svjetlosne impulse kako bi vas podsjetili da ste u snu. Ova tehnologija može poboljšati svjesnost o snovima i povećati vjerojatnost lucidnog sanjanja. No važno je biti strpljiv i uporan u vježbanju lucidnog sanjanja. Nekima može trebati više vremena da razviju tu sposobnost, ali s redovitom praksom i primjenom ovih tehnika, možete postati lucidni sanjar i istraživati nevjerojatne svjetove unutar svojih snova.

Naslovna fotografija: Unsplash/Kenny Eliason

Pročitaj više

U suvremenom svijetu tehnologije, ljudi su usamljeniji nego ikad. Pa može li onda upravo tehnologija biti ta koja pomaže da se iz toga i izvučemo?

Nakon 5 ne postojim!

Ako i vas u nedjelju poslijepodne već hvata grč u prsima i knedla u grlu jer znate da će vas u ponedjeljak na mejlu dočekati preko stotinu poruka, imam lijek za vas!

Planiranje trudnoće

Konzultirati smo stručnjaka, proučili brojke, a ponajviše činjenicu da zamrzavanje stanica, kao i sve u životu, ipak ne ide uz 100% garanciju

Histrionski poremećaj ličnosti

Ok, svatko od nas voli ponekad nešto dramatično i pretjerano izvaliti, zamahnuti pelerinom i demonstrativno otići (mali savjet – uživo je uvijek dramatičnije nego na mejlu) no kada bismo trebali stati na loptu i pitati se – je li vrijeme da se skuliramo, i kako…

Online tjednik za pop kulturu i autorske priče

Stvari koje osjećamo. Teme koje pokreću.
Newsletter nedjeljom.