Kada je davne 1774. godine postolar Johann Adam Birkenstock osnovao svoju istoimenu tvrtku u Langen-Bergheimu u Hessenu, njegov glavni cilj je bio samo jedan – kako konstruirati potplate koji će olakšali prirodno kretanje stopala, a ne kako nekoga impresionirati. I trebat će vremena dok te ‘krevete za stopala’, kako su ih zvali, ne prihvate i rođeni Nijemci, koji su oduvijek prije svega voljeli filozofiju i tehniku.
Uostalom, čak su i daleke rođakinje, sandale imena Madrid, koje je 1963. napravio Karl Birkenstock od pluta i plastike bile u početku odbačene. A nosili su ih samo doktori i medicinske sestre koji su itekako znali kakvu ulogu u životu ima udobna cipela te hipiji koji su više od svega voljeli prirodu, ali i to da se dobro osjećaju u svojoj koži.

Kada se svijet umori od glamura i žuljeva
I tako su Birkenstock sandale godinama životarile na margini i strpljivo čekale da se svijet umori od glamura, iskrivljenih stopala i problema s kralježnicom te da ponovo prigrli normalnost. Stoga možemo reći da je put modnog uspjeha Birkenstock sandala, kojima doduše nitko sve ove godine nije osporavao funkcionalnost, udobnost, praktičnost i tehničku genijalnost, bio dosta dugačak, a da je prva njihov modni potencijal otkrila Kate Moss.
Točnije rečeno, prvi su subverzivni trenutak uvođenja nekog detalja koji ne paše u očekivanu sliku, koji se u to doba zvao ‘ugly chic‘ primijetili stilisti koji si radili na stylingu Kate Moss za magazin The Face. Kate je tada imala svega šesnaest godina i tako je nonšalantno pozirala u bijelim Arizona sandalama, koje danas, evo, slave i 60 rođendan.

Zovi Kate Moss i Heidi Klum da te poguraju do vrha
Bio je to mali korak za djevojku, ali veliki za Birkenstock sandale koje su se svakom godinom sve više približavale estetskom tronu. Ok, malo su pomogle i lokalpatriotske veze. Čitaj – ulovile su vezu s Heidi Klum, koja ih je popularizirala u svojoj kolekciji iz 2003.. A potom su ulovile i veliki val koji je pokrenula dizajnerica Phoebe Philo kada je 2013. na pistu model cipela koji uvelike podsjeća na Birkiece.
Bez brige, nećemo sada napisati da je trend ‘ružnih cipela’, kojima je Birkenstock sandala bila godinama glavni vođa, jer taj trend je tada već imao 13 godina, ali možemo reći da se tih dogodio kopernikanski obrat, jer odjednom je modnom scenom zavladao pokret normcore te ono što bi se zvalo ‘odijevanje od nogu prema gore’.

Obrnuti redoslijed: odijevanje od cipele prema gore
U prijevodu – prvo ide cipela, pa onda sve ostalo. Trend koji nije pogodovao samo udobnim sandalama nego i glomaznim tenisicama te planinarskim cipelama. No trebat će još sačekati pravo vrijeme prije nego li će anti-cipela postati masovni fenomen, a zahvaljujući kojem će vlasnici Birkenstocka 2020. godine prodati 30 milijuna pari sandala i time zaraditi 730 milijuna eura.
Uostalom, nešto je ovom trendu pridonio i lockdown, jer teško je bilo naći čovjeka koji nije presložio svoje vrijednosti, naučio cijeniti udobnost i nabavio si najbolje ‘grijače za noge’. No daleko je najvažniji bio preokret koji se dogodio u društvu koje je konačno shvatilo da prava snaga i seksepil idu prije svega iznutra, iz stava, načina na koji gledamo svijet i na svoje tijelo, a ne iz dodatnih centimetara.
Ove godine model Madrid će napuniti 60 godina, Arizona pet banki, a Gizeh, koji je u ponudu uvršten 1983. godine obilježit će prvih 40 godina. Tri modela smatraju se klasicima Birkenstocka, ali sada su dopunjena s više od 800 drugih modela. Teškom mukom izdvojili smo u modu fantastičnih kreacija par modela koje bi nosila i najveća bivša ovisnica o štiklama – Barbie.
Fotografije: Birkenstock