recept za unikatni stil

KAKO KUPOVATI VINTAGE: Par stvari koje trebate znati

Kristina Stakor
16.04.2023.

Jedan od načina na koji svoj stil možete obogatiti nečim jedinstvenim (i ujedno eco-friendly) jest vintage odjeća i modni dodaci

Odmalena sam obožavala kopati po ormaru bake krojačice gdje bi se našla najrazličitija blaga: bluze od najfinije svile, cvjetne suknje, izvezene pamučne haljine… a neke od pronađenih “dragulja“ starijih od sebe nosim još i danas.

Potragu za materijalima i krojevima kakvi se danas više ne mogu naći proširila sam i na ormare drugih članova obitelji, a odnedavno sam otkrila da se u međuvremenu izvan tih ormara nalazi cijela Narnija fantastične vintage i pre-loved odjeće i dodataka na internetu, ali i u trgovinama. A i sve više brendova i web trgovina nudi i opciju kupnje i prodaje komada iz starijih kolekcija.

Kako kao potrošači postajemo sve svjesniji negativnog utjecaja brze mode i izmjene trendova na okoliš, otkrivamo da nije atraktivno samo ono najnovije, dapače, neki stariji komadi mogu imati cool priče i biti unikati.

Tu je i utjecaj celebova kao što su Bella Hadid i Zendaya te njihovih stilista koji u trgovinama i arhivima pronalaze jedinstvene komade koji se pretvaraju u prave viralne modne momente i tako mijenjaju percepciju vintage mode.

Pa ako i vi želite dodati koji zanimljivi ili klasični dodatak u svoju garderobu, ovo je par stvari kojih trebate biti svjesni prije nego poharate vintage webshop ili neki lokalni pop up.

Što je zapravo vintage?

Sama riječ vintage znači staro, iz prošlosti, a kada govorimo o modi, odnosi se na komade nastale prije 20 godina ili više. Komadi stariji od 100 godina smatraju se antikvitetima. I ne trebaju se brkati s terminom retro koji označava nešto novo, napravljeno po uzoru na prošlost. U ovu skupinu ulaze i termini second-hand i pre-loved koji označavaju da je nešto već bilo nošeno, bez obzira na vrijeme nastanka.

Vintage ne znači prašnjave stvari iz zaboravljenog podruma…

Percepcija vintage mode se mijenja, pa je više ne doživljavamo kao nešto prašnjavo i iznošeno, već više kao na neku dobru berbu koju će cijeniti pravi poznavatelji… Iako se na web platformama i u trgovinama mogu naći najrazličitiji predmeti, radi se o probranim komadima, onima koji su podnijeli test vremena, bili čuvani zbog svoje posebnosti. A s obzirom na današnju masovnu proizvodnju predmeta upitne kvalitete, oni stariji obično su kvalitetniji.

Ipak, pripazite na to gdje i od koga kupujete, jer ne čuvaju svi svoju odjeću i torbice u idealnim uvjetima. Pregledajte predmet prije nego ga kupite, a ako kupujete online, pošaljite upit direktno prodavaču ako slike ne pokazuju stanje u potpunosti. I budite spremni na neke sitne nedostatke – sjetite se što se sve vama dogodilo u posljednjih 20 godina, možemo li zaista očekivati od jedne koktel haljine da zadrži apsolutno sve šljokice? Sve je to dio šarma i nosi priču…

Prilagodite sebi

Veličine odjeće variraju od brenda do brenda koliko god ih pokušavali standardizirati i s vremenom su se mijenjale, pa je ponekad najpouzdaniji dobri stari krojački metar.

Za razliku od trgovina s odjećom iz novih sezona, kad kupujemo vintage, najčešće ćemo naići samo na jedan primjerak. No dobra stvar je da se sve može prilagoditi (osim ako se ne radi o XS haljini, a vama treba L) i pretvoriti u unikat „rađen“ po mjeri.

Ne očekujte Chanel torbicu za 20 eura

Osim veličina, mogu varirati i cijene, ovisno o tome što i gdje kupujete. Kupovanjem od pojedinaca na platformama kao što je Vestiaire Collective primijetit ćete da ista majica ili cipele nemaju istu cijenu, a ona prije svega ovisi u kakvom je stanju komad, ali i o tome koliko je nekome hitno nešto prodati.

No pravi modni znalci znaju i pravu vrijednost proizvoda pa su neki arhivski primjerci često vredniji od onih iz najnovijih kolekcija. Chanelice i Hermes torbe koje se mogu naći u vintage trgovinama i webshopovima redovito stoje i po nekoliko tisuća eura, a ako naiđete na neku po cijeni koja je predobra da bi bila istinita – vjerojatno i nije.

Zašto je dobro za okoliš

Inicijativa Clean Clothes Campaign procjenjuje da je 3 od 5 odjevnih komada proizvedenih 2018. završilo na otpadu godinu kasnije, a kada uzmemo u obzir da se uglavnom radi o brzoj modi i umjetnim materijalima koji nisu biorazgradivi, statistika zvuči još alarmantnije. Sama proizvodnja novih komada i tkanina ima veliki (negativni) utjecaj na okoliš. No kupovanjem pre-loved odjeće, koja već postoji, smanjuje se potreba za potrošnjom novih resursa, a manje odjeće završi na odlagalištima.

Kako brinuti o komadima

Posebni komadi traže i posebnu brigu, pa je važno kako o njima brinemo (a to vrijedi i za odjeću koju već posjedujemo). Prije svega, treba čitati etikete i biti nježan prema odjeći. Neki jedinstveni primjerci od osjetljivih materijala zahtijevat će i jedinstveni pristup u kemijskoj čistionici, te pažnju  kako pretjerano čišćenje ne bi rezultiralo oštećenjem materijala.

Također, kada pohranjujemo odjeću u ormar, ističu da je nikad ne stavljamo u plastične vrećice, jer u njima ne dišu te može doći i do privlačenja vlage, između ostalog. Umjesto toga, sugeriraju se vrećice od muslina ili polipropilena. Rastezljive materijale bolje je držati na policama, nego objesiti na vješalice, a torbice će zadržati svoj oblik ako se u njih stave jastučići.

Pročitaj više

teorija krivih cipela

Svima nam je poznat onaj (povremeni) feeling dosade koji dobijemo pri pogledu na vlastiti ormar, no styling trikovi poput „teorije krivih cipela“ žele potaknuti poigravanje s komadima koje već posjedujemo

Zlato i dijamanti vole vašu kožu (i mi volimo njih)

Svi znamo da prava ljepota dolazi iznutra, no isto tako jako dobro znamo da i mala pomoć izvana dobro dođe. Pogotovo ako se ona zove: krema od zlatnog praha i piling od dijamanata.

OD CJEPIVA DO KOZMETIKE

Tko kaže da je RNA super samo u cjepivima i kao glasnik informacija? RNA tehnologijom do ljepše i zdravije kože

makeover

„Žena koja odreže kosu priprema se promijeniti svoj život“, rekla je davno Coco Chanel. A mnogi su primjeri potkrijepili njezinu tezu.

Online tjednik za pop kulturu i autorske priče

Stvari koje osjećamo. Teme koje pokreću.
Newsletter nedjeljom.