Tenisice, taj najudobniji komad obuće nosi se već gotova dva stoljeća, otkako ih je 1830-ih svijetu predstavio John Boyd Dunlop, koji je otkrio kako platno cipele spojiti s gumenim potplatom. I rekli bismo: sve ostalo je povijest – ali ta je povijest jako zanimljiva, a neki od dizajna nastali i prije više desetljeća još su i danas popularni.
Te prve tenisice nisu se još nosile za tenis, već za odlaske na plažu u viktorijansko doba, dok nisu postale sveprisutni komad obuće koji se nosi u najrazličitijim prilikama, daleko od sportskih terena. No njihov je korijen uvijek u samom sportu.
Kultni status
Converse starke kreirane su kao tenisice za košarku, prve tenisice za trčanje dizajnirao je Adidas, a nosio ih je Jessie Owens na Olimpijskim igrama u Berlinu. Cortezice su bile Nikeove prve komercijalne tenisice, a njihovoj popularnosti pridonijela je sedamdesetih fotografija Farrah Fawcett koja ih je nosila skejtajući u trapezicama. Kasnije su još jednom dosegle kultni status kada ih je nosio Tom Hanks u filmu „Forrest Gump“ trčeći kroz Ameriku i upisavši ih u kolektivnu memoriju.
Plave Adidasice je nosila Billie Jean King u legendarnoj Battle of the Sexes na teniskim terenima 1973. A kako si osigurati milijunski ugovor? Opjevajte svoj omiljeni modni komad kao Run DMC koji su osamdesetih repali „My Adidas“ čime su utabali put (pun intended) svim budućim suradnjama između glazbenika i velikih brendova koje su danas postale svojevrsni standard.
Svi su ti već spomenuti modeli u svojoj povijesti dugoj preko 50 godina dosegli kultni status i svako malo možemo vidjeti kako ih neki modni nostalgičari i znalci izvlače „iz naftalina“ i pretvaraju ih iznova u predmet želje.
Fetiš
Fetišiziranje obuće nije novi fenomen, no kad razmišljamo o fetišima, ne možemo reći da bismo taj pojam nužno povezali s tenisicama. Pa ipak, sve je više onih koji se svrstavaju u „sneakerheadse“, ljubitelje limitiranih izdanja i rijetkih modela tenisica koje žele uvrstiti u svoje kolekcije.
Sociologinja Yuniya Kawamura definirala je tri vala ovog fenomena, a smatra da se prvi javio sedamdesetih, s pojavom i ove godine ultrapopularnim Adidas Samba, koje su tada bile povezane s nogometnom supkulturom.
Drugi val pojavio se s lansiranjem Nike Air Jordans kada tenisice postaju statusni simbol, povezujući se sa slavnim osobama. Jordanu je NBA htjela zabraniti nošenje tih tenisica, objasnivši da se kosi s njihovim regulacijama, ali Nike je onda uskočio, plaćao tjedne kazne od 5000$ da bi ih Michael Jordan nosio na svakoj utakmici. A mogli bismo primijetiti da je ta cijena bila prava sitnica u odnosu na marketinšku vidljivost koju su pritom dobili i na činjenicu da su te tenisice i dan danas vruća roba.
A naše digitalno doba nosi treći val koje obilježava veliki rast tržišta tenisica, u kojem ne sudjeluju samo proizvođači, već i kolekcionari i preprodavači, te se predviđa da će njegova vrijednost do 2030. porasti na 30 milijardi dolara, prenosi The Conversation.
Kako izgleda budućnost? Umjesto redova koji su se nekada stvarali prije lansiranja svakog novog „drop-a“, sve je više lista za čekanje na online platformama za sve one koji se žele dokopati aktualnog predmeta želje.
Osim revivala klasičnih modela poput Sambi ili Cortezica, možemo očekivati i proširivanje modnih suradnji brendova, baš kao što su ove godine „vruće“ srebrne Sambe nastale u suradnji s dizajnericom Wales Bonner koje su bile rasprodane i prije negoli su se uopće pojavile u prodaji. Kultni status zagarantiran.
Naslovni vizual: Pexels / Toni Ferreira