Avangarda
Cipela kao šešir, dlakava narukvica, telefonski brojčanik kao pudrijera, haljina s istaknutim rebrima, neobični gumbi s motivima cvrčaka i brodova, optičke iluzije, uzorak s novinskim natpisima (o njoj samoj) – lista inovacija koje je Elsa Schiaparelli unijela u modu prije gotovo stotinu godina čini se beskonačna.
Stvarajući između dva svjetska rata i surađujući s nekima od najistaknutijih umjetnika kao što su Salvador Dalí, Meret Oppenheim, Jean Cocteau i Alberto Giacometti, uspješno uvodi elemente nadrealnog u odjevne komade. Rezultat su začudne kreacije čija aktualnost ne jenjava, te proširivanje ideje onoga što moda jest i što bi trebala biti, uzdižući je na razinu nosive umjetnosti.
Danas, takav pristup modi koji teži začuditi, iznenaditi, zamagliti granice između umjetnosti i mode popularniji je no ikad, a svoje izvore duguje samom nadrealizmu. Kao umjetnički pokret čiji je cilj bio revolucionarizirati ljudsko iskustvo, pronaći magično u neočekivanom, srušiti konvencije, nadrealizam je racionalnom suprotstavljao snove i nesvjesno.
Nadrealne kreacije za suluda vremena
I ne treba nas čuditi da su stoljeće kasnije takve ideje ponovno aktualne. Od pandemije, ratova, globalizacije, tehnologije i mora informacija koje nas navode na podizanje obrva i pitanje „ma je li to stvarno?!“, nadrealizam nudi estetski odgovor na kaos, kritiku i eskapizam.
Čudna vremena traže začudnu modu, a dizajneri su spremni odgovoriti na taj izazov. Modna kuća Schiaparelli s Danielom Roseberryjem na čelu iz sezone u sezonu stječe sve više poklonica kreacija koje dijelove tijela pretvaraju u pozlaćene fetiše, ali i izaziva kontroverze svojim hiperrealističnim haljinama s motivima divljih životinja. JW Anderson u svojim kolekcijama stvara drugu vrstu menažerije: torbice-golubove ili žabe.
Loewe duhovito pretvara nježne objekte poput ruža ili četkica za rumenilo u potpetice minimalističkih cipela, ali se i poigrava sa skulpturalnim elementima balona. I nisu jedini: „Svi pričaju o inflaciji. Sve su cijene napuhane: stanovanja, hrane, života. Pa sam tu napuhanost stavio u kolekciju“, rekao je Jeremy Scott o zadnjoj kolekciji za Moschino u kojoj su luftići postali dio koktel haljina.
No čak i ako se „nosivi luftić“ ne pokaže baš sasvim nosivim u ludilu svakodnevice, ne znači da trebamo odustati od malo modne fantastike. Zašto bi ogrlica morala biti samo lanac ili niska, a ne cvijet (ili čak buket)? Zašto bi cipele morale zadovoljavati samo svoju praktičnu namjenu, a ne unijeti i malo snova u pojedini look?
Modni dodaci ne zahtijevaju promjenu životnog stila, pa čak ni pretjerane modne odvažnosti, samo malo mašte – i umjetničkog duha. Stoga izdvajamo par primjera iz aktualnih kolekcija koju ćete htjeti uvrstiti u svoju…




