NADREALIZAM U MODI PONOVNO JE AKTUALAN: Zašto obožavamo estetiku bizarnog

Kristina Stakor
05.10.2025.

Začudna moda za čudna vremena: u naše ormare “uselili” su lavovi, vukovi, luftići i golubovi

Avangarda

Cipela kao šešir, dlakava narukvica, telefonski brojčanik kao pudrijera, haljina s istaknutim rebrima, neobični gumbi s motivima cvrčaka i brodova, optičke iluzije, uzorak s novinskim natpisima (o njoj samoj) – lista inovacija koje je Elsa Schiaparelli unijela u modu prije gotovo stotinu godina čini se beskonačna.

Stvarajući između dva svjetska rata i surađujući s nekima od najistaknutijih umjetnika kao što su Salvador Dalí, Meret Oppenheim, Jean Cocteau i Alberto Giacometti, uspješno uvodi elemente nadrealnog u odjevne komade. Rezultat su začudne kreacije čija aktualnost ne jenjava, te proširivanje ideje onoga što moda jest i što bi trebala biti, uzdižući je na razinu nosive umjetnosti.

Danas, takav pristup modi koji teži začuditi, iznenaditi, zamagliti granice između umjetnosti i mode popularniji je no ikad, a svoje izvore duguje samom nadrealizmu. Kao umjetnički pokret čiji je cilj bio revolucionarizirati ljudsko iskustvo, pronaći magično u neočekivanom, srušiti konvencije, nadrealizam je racionalnom suprotstavljao snove i nesvjesno.

Nadrealne kreacije za suluda vremena

I ne treba nas čuditi da su stoljeće kasnije takve ideje ponovno aktualne. Od pandemije, ratova, globalizacije, tehnologije i mora informacija koje nas navode na podizanje obrva i pitanje „ma je li to stvarno?!“, nadrealizam nudi estetski odgovor na kaos, kritiku i eskapizam.

Čudna vremena traže začudnu modu, a dizajneri su spremni odgovoriti na taj izazov. Modna kuća Schiaparelli s Danielom Roseberryjem na čelu iz sezone u sezonu stječe sve više poklonica kreacija koje dijelove tijela pretvaraju u pozlaćene fetiše, ali i izaziva kontroverze svojim hiperrealističnim haljinama s motivima divljih životinja. JW Anderson u svojim kolekcijama stvara drugu vrstu menažerije: torbice-golubove ili žabe.

Loewe duhovito pretvara nježne objekte poput ruža ili četkica za rumenilo u potpetice minimalističkih cipela, ali se i poigrava sa skulpturalnim elementima balona. I nisu jedini: „Svi pričaju o inflaciji. Sve su cijene napuhane: stanovanja, hrane, života. Pa sam tu napuhanost stavio u kolekciju“, rekao je Jeremy Scott o zadnjoj kolekciji za Moschino u kojoj su luftići postali dio koktel haljina.

No čak i ako se „nosivi luftić“ ne pokaže baš sasvim nosivim u ludilu svakodnevice, ne znači da trebamo odustati od malo modne fantastike. Zašto bi ogrlica morala biti samo lanac ili niska, a ne cvijet (ili čak buket)? Zašto bi cipele morale zadovoljavati samo svoju praktičnu namjenu, a ne unijeti i malo snova u pojedini look?

Modni dodaci ne zahtijevaju promjenu životnog stila, pa čak ni pretjerane modne odvažnosti, samo malo mašte – i umjetničkog duha. Stoga izdvajamo par primjera iz aktualnih kolekcija koju ćete htjeti uvrstiti u svoju…

JW Anderson
Zara
Loewe, Mytheresa
Area, Mytheresa
Loewe, Mytheresa
Schiaparelli

Pročitaj više

Hrvatska modna dizajnerica Martina Vrdoljak Ranilović, poznata po svom estetskom rukopisu i brendu Tina VR, donosi novu kolekciju “Barok krša” koja utjelovljuje susret snage i nježnosti, strogoće i senzualnosti, ogoljenosti i raskoši.

Nazvana SVOGA DVORCA KRALJ, nova KLISAB kolekcija istražuje prostor gdje se susreću autentičnost i povezanost.

Skandinavska jednostavnost, profinjeni mirisi i vrhunska funkcionalnost — sve ono što volimo kod švedskog dizajna sada dolazi i u svijet muške njege. Nõberu Stockholm, kultni brend koji je redefinirao pojam moderne ljepote, upravo je stigao u Hrvatsku zahvaljujući ekskluzivnom partnerstvu s Fabulom de Formom, vodećim domaćim distributerom profesionalnih beauty brendova.

Vi, samo savršeni

Kako su vitamini, minerali i dodaci prehrani postali neka vrsta statusnog simbola i još jedna stvar koju si možemo priuštiti da bismo se osjećali “na vrhu”. Ili možda kako bismo si zamazali oči da barem nešto imamo pod kontrolom?

Online tjednik za pop kulturu i autorske priče

Stvari koje osjećamo. Teme koje pokreću.
Newsletter nedjeljom.