modna revolucionarka

NASLJEĐE SLAVNE DIZAJNERICE MARY QUANT: „Moda je alat za natjecanje u životu izvan kuće“

Kristina Stakor
13.04.2023.

„Kraće, kraće!“, tražile su šezdesetih mušterije dizajnerice Mary Quant koja je preminula 13. travnja u dobi od 93 godine, a u svojoj dugogodišnjoj karijeri uvela mnoge novitete u modu te stavila London na modnu mapu

Nakon završenog Goldsmith’s Collegea, u dobi od samo 21 godine, Mary Quant otvorila je u londonskom King’s Road trgovinu Bazaar, isprva preprodajući odjeću. No ubrzo je ova ilustratorica počela i sama dizajnirati komade za svoju mlađu publiku i moderne žene te vjerojatno nije ni slutila da će se pretvoriti u veliku kompaniju, a svoj brend proširiti i na kozmetiku te predmete za dom.

Modna revolucija

Pedesetih i šezdesetih njezina je trgovina bila jedina koja je nudila mladenačku alternativu „ozbiljnoj“ odjeći, ali i posebno shopping iskustvo. Mary Quant željela je da njezin dućan bude mjesto gdje će klijenti kupovati, ali i zabaviti se, pa se tamo puštala glasna glazba, točila su se besplatna pića, zbog čega je radno vrijeme često bilo duže od planiranog.

Kad je sama odjeća u pitanju, i tu je Mary Quant donijela mnoge novitete. Premda je nejasno tko je prvi drastično „skratio“ suknje (Mary je tvrdila da su to djevojke koje su dolazile u njezinu trgovinu, a taj se „izum“ pripisuje njoj, ali i dizajnerima Courregesu i Johnu Batesu), činjenica je da je Mary napravila veliki posao u njihovoj promociji u Engleskoj, ali i preko Atlantika. Među onima koji su nosili njezine prepoznatljive kreacije bila je dugogodišnja muza Twiggy, sinonim za modnu revoluciju šezdesetih, Audrey Hepburn, te George Harrison i Pattie Boyd.

„Stvarala sam laganu, jednostavnu, mladenačku odjeću u kojoj ste se mogli kretati, trčati i skakati i radili smo je u dužini koju je mušterija htjela. Nosila sam ih kratke, a klijentice bi govorile: „Kraće, kraće“, ispričala je dizajnerica.

No minice nisu njezin jedini doprinos modnom vokabularu. Kad se govori o nesputanosti i dužinama, Mary je osmislila i vruće hlačice, te kratke kombinezone koje je radila od frotira u primarnim bojama. Ti su se komadi isprva oglašavali kao „underwear as outerwear“, na veliko zadovoljstvo dizajnerice koja je voljela rušiti barijere.

Kao nadopuna njezinim kratkim odjevnim komadima u jarkim bojama isticale su se najlonke i grilonke, koje su, za razliku od dotadašnjih crnih ili u boji kože, bile u žutoj, crvenoj i ljubičastoj.

Među prvima je prigrlila i tada novi materijal, PVC, te u Parizu predstavila tzv. „Wet Collection“ u potpunosti izrađenu od sjajnih PVC komada koja je ostavila snažan dojam na modne urednike i znalce te Mary osigurala prvu naslovnicu za britanski Vogue.

Nosivost i materijali bili su važan dio njezine estetike, pa je najčešće koristila džersej od kojeg je izrađivala kratke haljine u bezbroj boja i krojeva, a jednu takvu, u kombinaciji krem i tamnoplave, nosila je i na ceremoniji primanja odlikovanja kraljice Elizabete II. 1966. godine. Voljela je i tanko rebrasto pletivo, za koje je inspiraciju pronašla u dječjoj garderobi, odjenuvši dječji pulover i oduševila se rezultatom.

Nakon što je unijela tektonske promjene u svijetu odjeće, bilo je vrijeme i za ljepotu: „sad kad je odjeća bila drugačija, lice je bilo krivo“, rekla je Quant. I pokrenula liniju kozmetike u koju je uvela iste vesele boje koje je voljela i odjeći, stavivši naglasak na prirodnost i istaknuvši oči. Još jednom inspiraciju pronašla u djetinjoj razigranosti, dizajnirajući šminku koja izgleda kao bojice i pastele, s jednostavnim ambalažama i prepoznatljivim stiliziranim motivom tratinčice. Predstavila je i liniju njege za muškarce i izdala knjige u kojima promovira svoje ideje ljepote i kozmetike.

Mary Quant je tijekom života primila i brojna priznanja za svoj rad u svijetu mode te je 2015. odlikovana titulom Dame. Preminula je 13. travnja 2023. u dobi od 93 godine, ostavivši iza sebe veliko nasljeđe modnog dizajna koji inspirira generacije.

Naslovna fotografija: Wikipedia, kolaž: Canva

Pročitaj više

XXL stil

Preveliki kaputi i blejzeri, 2 broja veće traperice i XXL košulje već neko vrijeme vladaju društvenim mrežama fashionistica

MOĆ JE U BOJAMA

Ružičasta za samopouzdanje, plava da se skulirate, narančasta da si podignete energiju… Nije tajna da terapija bojama doživljava pravi boom jer u bojama je skrivena itekakva moć!

Šljokice, čipka i biseri

Volimo vidjeti modne eksperimente, a ovi celebovi pokazuju da muški stil može imati brojna lica

moda i tehnologija

Hoće li umjetno kreirani modeli zamijeniti stvarne žene i ideale ljepote s kojima se već teško nosimo?

Online tjednik za pop kulturu i autorske priče

Stvari koje osjećamo. Teme koje pokreću.
Newsletter nedjeljom.