‘The 1990.s: What’s next!’ Tako je glasilo pitanje na britanskoj naslovnici Vogue magazina iz 1990. na kojoj pet prekrasnih žena pozira njemačkom fotografu Peteru Lindbergu na vrlo opušten način. Odgovor je stigao vrlo brzo, jer svijet koji je tek izašao iz krize i recesije je naprosto vapio za glamurom. Deset mjeseci kasnije George Michael je snimio kultni spot ‘Freedom’ s Naomi Campbell, Lindom Evangelistom, Christy Turlington, Tatjanom Patitz i Cindy Crawford, no tek kada je supermodele sljedeće godine angažirao i Gianni Versace na modnoj reviji, svima je bilo jasno da su sva mjesta na modnom tronu već odavno zauzeta i da više nema mjesta. Eventualno se može primiti neka mlada nada, tipa Kate Moss, Carla Bruni, Claudia Schiffer. Ali nipošto na glavno mjesto.
Supermodeli kao nulto izdanje ‘Seksa i grada’
Uostalom, slavna petorka je godinama prije interneta bila neka vrsta ‘Seksa i grada’, jer svatko je imao svog najdražeg supermodela s kojim se identificirao.
Naomi je bila diva, Linda bitch, Cindy seksi, Tatjana misteriozna, a Christy profinjena.
Škare su bile naši screenshotovi, svjetski magazini koji su pratili najnovije modne kampanje, ali i intimne živote zvijezda naši linkovi, spotovi su preuzeli ulogu YouTubea, a Richard Gere i Seal, koji su imali sreće da furaju s ljepoticama, su bili neka vrsta sporednih uloga. A onda se dogodila revolucija! Osam godina kasnije u naše živote se uvukao internet, a vrlo brzo i Big Brother koji je plaho najavljivao da će od sada na dalje vrijediti neka druga pravila i da će, zahvaljujući reality showovima svatko od nas moći postati supermodel.
Kako su reality showovi ubili glamur i tajanstvenost
Možda se ne sjećate pompe oko milenijskog buga na prijelazu stoljeća i prve epizode Big Brothera te kako je Gwyneth Paltrow vukla za rukav Sonderbergha i Spielberga, jer je mislila da su reality formati budućnost televizije. Hm, možda je bila u pravu jer odjednom je povratak stvarnosti, nepatvorenog, prirodnog, nenamještenog bio na cijeni, a što su na svojoj koži najbolje osjetili supermodeli. Negdje u to doba i Anna Wintour je izvela veliki obrat jer je shvatila da publika bolje reagira na glumce i celebrityje, a ne više modela, ma kako super i seksi bili. A onda je svijet upoznao i razne inačice ‘Supermodela’ koje su preplavile sve televizije ovoga svijeta, nudeći nam ideju da se i mi možemo popeti na taj fiktivni tron, koji je, doduše, već ozbiljno bio poljuljan.
Supermodel kao Survivor
Uostalom, svi koji su prije pet, šest godina gledali zadnje epizode američke reality serije ‘Model Squad’ znaju jako dobro kakav je to pakleni život i stres, kojem su bile izložene čak i same Viktorijine anđelice, a koje su se svake godine iznova trebale dokazivati na castingu. Doslovce kao da sudjeluju u ‘Survivoru’. A onda su krajem 2018. stvari dosegle kritičnu točku – i cijeli modni sustav koji je podržavao ideju supermodela se urušio. A kako stvari stoje, zbog internih tužbi za diskriminaciju i toksičnih odnosa najviše je stradao brend Victoria’s Secret. I u tom trenutku se doista činilo da im nema druge nego sklopiti i rastaviti krila, ostaviti sve te grudnjake nakrcane draguljima i pojesti nešto kalorično.
Prevelika gužva na virtualnom castingu
Okej, bilo je pokušaja da se ponovno umjetno kreiraju i lansiraju neki novi supermodeli, bile to zvijezde reality showova poput Kardashianki ili zvijezde s Instagrama. No, stvari se naprosto nikako nisu zadržale. Jer odjednom je bila prevelika gužva na svjetskom virtualnom castingu, a i publika se zasitila svih tih lica na društvenim mrežama. A i agencije su davale sve od sebe da se nitko previše ne zadrži na vrhu, izjavio je svojedobno i fotograf Peter Lindbergh.
Jednostavno, promijenila su se vremena, ali promijenili smo se i mi. I teško da bi danas bilo moguće tako slijepo obožavati nešto tako frivolno kao što je ljepota, zapazila je pronicljivo i britanska spisateljica Farrah Storr u svojoj tjednoj kolumni na Substacku.

Val nostalgije i trendi devedesete
No, kada već ništa ne pali u vremenima kada smo postali otporni i na najluđe senzacije i modne ludorije te više od svega cijenimo autentičan stil bez truda, što nam danas znače supermodeli? Jer, netko se doista potrudio pokrenuti cijeli lanac – od američke i britanske naslovnice Voguea sa supermodelima, preko povratka supermodela na Victoria’s Secret kampanje do dokumentarca o supermodelima koji za mjesec dana stiže na Apple TV.
Je li u igri samo val nostalgije te spoznaja da generacija odrasla uz supermodele danas spada u tzv. ‘silver dollars’ grupu, a kao takva da ima najveću platežnu moć? Ili je možda skrivena ideja zavesti i generaciju Z koja je sve više opsjednuta davnim devedesetima, pokazat će vrijeme. No, činjenica je da su supermodeli na Vogue naslovnici miljama daleko od prirodne i senzualne naslovnice s početka devedesetih. A kako je netko dobro primijetio – odjevene su kao da idu na brakorazvodnu parnicu i jedino ih zanima pokupiti novac. Uostalom, zašto ne? Jer prema Peteru Lindberghu supermodeli su za prvu naslovnicu kultnog Voguea dobili svega 150 dolara. A svu ostalu pažnju, lovu i slavu su dobile kasnije.

Nova definicija ljepote. Može i bez krila!
No, usprkos svem lošem Photoshopu i prestrogim pozama s Vogue naslovnice 30 godina kasnije, voljeli bismo vidjeti da supermodeli doista ponovo polete, bez obzira pripadaju li onim starim, mitskim vremenima iz zlatnih devedesetih ili su može pripadnice novih generacija. I to bez krila! A da nam usput konačno ponude neki pravi i autentičan odgovor na ono vječno pitanje – What’s next? I zašto ne – neku posve novu definiciju ljepote.
Naslovna fotografija: Rafael Pavarotti/Vogue