made in croatia

PRIJATELJSTVO, NOSTALGIJA I KOMADI KOJI POTIČU NA SANJARENJE: Uronili smo u šarenu priču brenda House of Kiwi

Kristina Stakor
18.06.2023.

Dvije prijateljice, Irja i Iva, prije nekoliko su godina lansirale svoju modnu priču retro komada od frotira, vinil balonera i raznobojnih dodataka, stvorenima za dugo toplo ljeto…

House of Kiwi dobro je poznato ime na domaćoj modnoj sceni i sinonim za nostalgične, retro, šarene kreacije koje garantiraju “good mood” i ljetna druženja za pamćenje. Jedno takvo, otvaranje njihove trgovine u centru Zagreba, bilo je odličan razlog da popričamo o ostvarenim, ali i budućim ciljevima.

Što inspirira njihove kreacije, kako pomiruju prijateljstvo i biznis te što im je sljedeće u planu, ispričala nam je Irja Šipuš, koja iza brenda stoji s Ivom Ćurković Spajić.

Iva i ti ste prijateljice dugi niz godina – kako se i kada rodila ideja o pokretanju modnog brenda?

Iva i ja smo prijateljice skoro 20 godina, a ideja se rodila kroz spontani prijateljski razgovor koji se često zna pretvoriti u maštanja o hipotetskim situacijama. Naša maštarija je glasila otprilike ovako: zamisli da radimo svoju odjeću?!, a nakon nekog vremena postavile smo si pitanje zašto ne? i potpuno naivno i spontano krenule s kućnom izradom prva tri modela koji su danas frotirni modeli: haljine Kontiki i Pinia i Kiwi Chica polo majica.

Često možemo pročitati savjete poput „ne ulazite u biznis s prijateljima ako želite očuvati prijateljstvo“, no iz vašeg se primjera čini da to ne drži vodu… Kakvo je iskustvo raditi s prijateljicom, koje su prednosti, a koje mane?

Ukoliko osobe zbilja poštuju i uvažavaju jedna drugu, grade svoj odnos na razumijevanju i povjerenju najljepše je raditi s prijateljima. Stvari se događaju  organski, imaju neki svoj ugodan harmoničan tijek, jako često je urnebesno i zabavno. Naša odjeća nastaje iz spontanog razgovora, vizualni popratni sadržaj također, od fotografije do grafičkog dizajna i na kraju i uređenje prostora u kojem se trenutačno nalazimo.

Koliko god da je zabavno, zna biti i prilično stresno – nalazile smo se u izazovnim situacijama koje bi trebale razriješiti i krenuti dalje.

Takve stvari mogu rezultirati nekim nesporazumom ili svađom, tenzijama, ali to se brzo rasplete kroz otvoreni i iskreni razgovor koji je moguć samo s nekim tko ti je prijatelj. A takve situacije samo učvrste odnos i povežu te s osobom. Barem mi se tako čini naše iskustvo i zbog toga sam sretna.

Kako izgleda proces dizajniranja i stvaranja vaših prepoznatljivih komada – kako dijelite poslove, gdje se šivaju, kako odabirete materijale…?

Obično netko od nas dvije dođe s nekom idejom, bilo o konkretnom odjevnom komadu pa razgovaramo o tome kako bi on izgledao, detalji koji bi bili lijepi ili razgovor počne od materijala koji nam se sviđa, od kojeg bi nešto napravile pa tek onda razmišljamo o modelima.

Raspodjela poslova je trenutačno takva da Iva vodi komunikaciju s ‘proizvodnjom’, odnosno s obrtima s kojima surađujemo. To su i dalje jedna ili dvije osobe koje šivaju najčešće kod kuće u Zagrebu i okolici. Radimo s ljudima koji su dobri u onome što rade, pa tako gospođa Vesna genijalno šiva sweatshirte, naša Dubravka sve od frotira, a Igor haljine od sjajnog lamea.

Kakva je situacija na domaćoj modnoj sceni – svjedočimo pojavi brojnih manjih brendova odjeće i dodataka – je li lako opstati? Je li teško pokrenuti neku „made in Croatia“ priču?

Pa, prilično je teško. Resursi su u svakom smislu ograničeni. Od materijala do proizvodnje i proizvodnih mogućnosti, svega manjka. U takvom kontekstu treba biti snalažljiv, kreativan, optimističan i izdržljiv da bi se nešto napravilo.

Također je zanimljiv globalni trend i inzistiranje na održivosti i upcyclingu – za hrvatske dizajnere ti koncepti nisu novitet i to treba prepoznati.

Hrvatski dizajneri funkcioniraju po tim principima već desetljećima – male limitirane proizvodnje koje posebnu pažnju pridaju kvaliteti materijala i dugotrajnom dizajnu. To je nešto što je u biti karakteristika hrvatske mode, neki od primjera takvog pristupa su legendarne dizajnerice Keti Balogh ili Ivana Popović koja je ideju upcyclinga i body pozitivnog dizajna imala zapisanu u svakom svojem komadu.

Hrvatski dizajneri ne pretrpavaju tržište svojim proizvodima, uvažavaju kupce i osjetljivi su na pitanja ekologije i održivosti. Tržište bi trebalo osvijestiti tu činjenicu i kupci bi to trebali prepoznati kao dodanu vrijednost u svakom odjevnom predmetu u koji investiraju.

Vi ste počele s kreacijama od frotira kakve se dotad nisu mogle naći na tržištu, a ponudu ste proširile i PVC balonerima, haljinama sa šljokicama, sve u nekom upečatljivom, pomalo retro stilu. Što vam je najveća inspiracija?

Da, naš stil je prilično nostalgičan. Najveća inspiracija nam je osjećaj koji neki odjevni predmet nosi u sebi, nešto što on obećava, kako će vam u njemu biti, što ćete raditi, gdje se možete zamisliti, u kojim situacijama se možete naći, ukratko predmet koji potiče sanjarenje.

Volimo istraživati krojeve i modele iz različitih modnih razdoblja i interpretirati ih na novi način, pomoću materijala koji je možda neočekivan zbog teksture ili boje, nekom intervencijom na kroju itd. Želimo stvarati odjevne predmete koji su u isto vrijeme i  dugotrajni i upečatljivi i na neki način klasični.

Koji će House of Kiwi komad „vladati“ ovog ljeta?

Definitivno Crystal dress tricolore – haljina od sjajnog lamea u tri boje s bočnim prorezima i tankim naramenicama. To je haljina za ljetni noćni izlazak, a nakon dugog perioda kiše, ne možemo dočekati ljetna večernja druženja s prijateljima. Haljina se lako prebaci preko glave i gotovo se niti ne osjeti. Imperativ je da se ona nosi bez grudnjaka.  Ima nonšalantni i u isto vrijeme glamurozni 70-e disco stil, u njoj lako možemo zamisliti Jerry Hall, Biancu Jagger ili Grace Jones u legendarnom studiju 54 kako se super zabavljaju osjećajući se slobodno i glamurozno.

Uz webshop i pop up na Hvaru, otvarate i trgovinu u centru Zagreba. Kako ste se odlučile, u vrijeme kada se većina modne industrije oslanja na web i digitalno, okrenuti fizičkom shopu? Što to znači za vaš brend?

U biti smo dugo razmišljale kako želimo svoj fizički prostor. Prije svega, bio nam je potreban radni prostor u kojem možemo raditi zajedno ili svaka za sebe. Naš proces rada temelji se na istraživanju, eksperimentiranju, razgovoru i zajedničkom provođenju vremena. To je teško bez nekog prostora koji je samo naš.

Također, u prodajnom procesu, shvatile smo da ljudi i dalje vole stvari vidjeti, dotaknuti i isprobati. Fizički prostor sada nam je i neka potvrda kao da zbilja postojimo, a ne nalazimo se u nekom zrakopraznom prostoru. Ljudi znaju gdje nas mogu naći, s nama porazgovarati i taj kontakt s ljudima je zbilja važan.

Prostor smo zamislile i kao mjesto razmjene iskustva i ideja s drugim ljudima koji se bave modom ili dizajnom ili poslovima koji se kategoriziraju kao ‘kreativni’. Jednom mjesečno, u našem prostoru u Lopašićevoj 4, ugostit ćemo nekog od naših prijatelja ili poznanika koji nema fizički prostor za prezentaciju  i prodaju svojih radova.  Želimo da naš prostor ljudi dožive i kao mjesto za druženje, razgovor i sklapanje novih prijateljstava.

Pripremate li i nešto novo u skorijoj budućnosti?

Želja nam je posvetiti se upcyclingu, no za razvoj proizvoda od sakupljenih i prekrojenih materijala treba prilično vremena i energije. Proces prikupljanja je dugotrajan, a razvoj modela je prilično kompliciran jer se treba dobro razmisliti kako od više dijelova iskrojiti jedan krojni dio. Trenutačno se bavimo s tim, a u rukama vrtimo stare svilene marame i traperice koje smo već izrezale. Što će biti, vidjet ćemo na jesen.

Naslovni vizual: Instagram / houseofkiwiofficial

Pročitaj više

Bling bling

Modni dodatak kakav su nosile kraljice i bake – u 2.0 verziji

ICE, ICE, BABY

Skriva li se tajna ljepote dostupna holivudskim zvijezdama i običnim smrtnicima cijelo vrijeme u našem zamrzivaču?

teorija i praksa boja

Volimo nositi boje, a u moru trendova koji se pojavljuju svake godine, kako odrediti onaj koji nam najbolje odgovara? Stručnjaci sugeriraju jedan vrlo jednostavan test

Cloud Clutch

Hvala umjetnoj inteligenciji koja nas je podsjetila koliko je taktilnost bitna. No kada malo bolje promotrimo ove torbice i kape i funkcionalnost je na nivou

Online tjednik za pop kulturu i autorske priče

Stvari koje osjećamo. Teme koje pokreću.
Newsletter nedjeljom.