House of Kiwi dobro je poznato ime na domaćoj modnoj sceni i sinonim za nostalgične, retro, šarene kreacije koje garantiraju “good mood” i ljetna druženja za pamćenje. Jedno takvo, otvaranje njihove trgovine u centru Zagreba, bilo je odličan razlog da popričamo o ostvarenim, ali i budućim ciljevima.
Što inspirira njihove kreacije, kako pomiruju prijateljstvo i biznis te što im je sljedeće u planu, ispričala nam je Irja Šipuš, koja iza brenda stoji s Ivom Ćurković Spajić.
Iva i ti ste prijateljice dugi niz godina – kako se i kada rodila ideja o pokretanju modnog brenda?
Iva i ja smo prijateljice skoro 20 godina, a ideja se rodila kroz spontani prijateljski razgovor koji se često zna pretvoriti u maštanja o hipotetskim situacijama. Naša maštarija je glasila otprilike ovako: zamisli da radimo svoju odjeću?!, a nakon nekog vremena postavile smo si pitanje zašto ne? i potpuno naivno i spontano krenule s kućnom izradom prva tri modela koji su danas frotirni modeli: haljine Kontiki i Pinia i Kiwi Chica polo majica.
Često možemo pročitati savjete poput „ne ulazite u biznis s prijateljima ako želite očuvati prijateljstvo“, no iz vašeg se primjera čini da to ne drži vodu… Kakvo je iskustvo raditi s prijateljicom, koje su prednosti, a koje mane?
Ukoliko osobe zbilja poštuju i uvažavaju jedna drugu, grade svoj odnos na razumijevanju i povjerenju najljepše je raditi s prijateljima. Stvari se događaju organski, imaju neki svoj ugodan harmoničan tijek, jako često je urnebesno i zabavno. Naša odjeća nastaje iz spontanog razgovora, vizualni popratni sadržaj također, od fotografije do grafičkog dizajna i na kraju i uređenje prostora u kojem se trenutačno nalazimo.
Koliko god da je zabavno, zna biti i prilično stresno – nalazile smo se u izazovnim situacijama koje bi trebale razriješiti i krenuti dalje.
Takve stvari mogu rezultirati nekim nesporazumom ili svađom, tenzijama, ali to se brzo rasplete kroz otvoreni i iskreni razgovor koji je moguć samo s nekim tko ti je prijatelj. A takve situacije samo učvrste odnos i povežu te s osobom. Barem mi se tako čini naše iskustvo i zbog toga sam sretna.
Kako izgleda proces dizajniranja i stvaranja vaših prepoznatljivih komada – kako dijelite poslove, gdje se šivaju, kako odabirete materijale…?
Obično netko od nas dvije dođe s nekom idejom, bilo o konkretnom odjevnom komadu pa razgovaramo o tome kako bi on izgledao, detalji koji bi bili lijepi ili razgovor počne od materijala koji nam se sviđa, od kojeg bi nešto napravile pa tek onda razmišljamo o modelima.
Raspodjela poslova je trenutačno takva da Iva vodi komunikaciju s ‘proizvodnjom’, odnosno s obrtima s kojima surađujemo. To su i dalje jedna ili dvije osobe koje šivaju najčešće kod kuće u Zagrebu i okolici. Radimo s ljudima koji su dobri u onome što rade, pa tako gospođa Vesna genijalno šiva sweatshirte, naša Dubravka sve od frotira, a Igor haljine od sjajnog lamea.
Kakva je situacija na domaćoj modnoj sceni – svjedočimo pojavi brojnih manjih brendova odjeće i dodataka – je li lako opstati? Je li teško pokrenuti neku „made in Croatia“ priču?
Pa, prilično je teško. Resursi su u svakom smislu ograničeni. Od materijala do proizvodnje i proizvodnih mogućnosti, svega manjka. U takvom kontekstu treba biti snalažljiv, kreativan, optimističan i izdržljiv da bi se nešto napravilo.
Također je zanimljiv globalni trend i inzistiranje na održivosti i upcyclingu – za hrvatske dizajnere ti koncepti nisu novitet i to treba prepoznati.
Hrvatski dizajneri funkcioniraju po tim principima već desetljećima – male limitirane proizvodnje koje posebnu pažnju pridaju kvaliteti materijala i dugotrajnom dizajnu. To je nešto što je u biti karakteristika hrvatske mode, neki od primjera takvog pristupa su legendarne dizajnerice Keti Balogh ili Ivana Popović koja je ideju upcyclinga i body pozitivnog dizajna imala zapisanu u svakom svojem komadu.
Hrvatski dizajneri ne pretrpavaju tržište svojim proizvodima, uvažavaju kupce i osjetljivi su na pitanja ekologije i održivosti. Tržište bi trebalo osvijestiti tu činjenicu i kupci bi to trebali prepoznati kao dodanu vrijednost u svakom odjevnom predmetu u koji investiraju.
Vi ste počele s kreacijama od frotira kakve se dotad nisu mogle naći na tržištu, a ponudu ste proširile i PVC balonerima, haljinama sa šljokicama, sve u nekom upečatljivom, pomalo retro stilu. Što vam je najveća inspiracija?
Da, naš stil je prilično nostalgičan. Najveća inspiracija nam je osjećaj koji neki odjevni predmet nosi u sebi, nešto što on obećava, kako će vam u njemu biti, što ćete raditi, gdje se možete zamisliti, u kojim situacijama se možete naći, ukratko predmet koji potiče sanjarenje.
Volimo istraživati krojeve i modele iz različitih modnih razdoblja i interpretirati ih na novi način, pomoću materijala koji je možda neočekivan zbog teksture ili boje, nekom intervencijom na kroju itd. Želimo stvarati odjevne predmete koji su u isto vrijeme i dugotrajni i upečatljivi i na neki način klasični.
Koji će House of Kiwi komad „vladati“ ovog ljeta?
Definitivno Crystal dress tricolore – haljina od sjajnog lamea u tri boje s bočnim prorezima i tankim naramenicama. To je haljina za ljetni noćni izlazak, a nakon dugog perioda kiše, ne možemo dočekati ljetna večernja druženja s prijateljima. Haljina se lako prebaci preko glave i gotovo se niti ne osjeti. Imperativ je da se ona nosi bez grudnjaka. Ima nonšalantni i u isto vrijeme glamurozni 70-e disco stil, u njoj lako možemo zamisliti Jerry Hall, Biancu Jagger ili Grace Jones u legendarnom studiju 54 kako se super zabavljaju osjećajući se slobodno i glamurozno.
Uz webshop i pop up na Hvaru, otvarate i trgovinu u centru Zagreba. Kako ste se odlučile, u vrijeme kada se većina modne industrije oslanja na web i digitalno, okrenuti fizičkom shopu? Što to znači za vaš brend?
U biti smo dugo razmišljale kako želimo svoj fizički prostor. Prije svega, bio nam je potreban radni prostor u kojem možemo raditi zajedno ili svaka za sebe. Naš proces rada temelji se na istraživanju, eksperimentiranju, razgovoru i zajedničkom provođenju vremena. To je teško bez nekog prostora koji je samo naš.
Također, u prodajnom procesu, shvatile smo da ljudi i dalje vole stvari vidjeti, dotaknuti i isprobati. Fizički prostor sada nam je i neka potvrda kao da zbilja postojimo, a ne nalazimo se u nekom zrakopraznom prostoru. Ljudi znaju gdje nas mogu naći, s nama porazgovarati i taj kontakt s ljudima je zbilja važan.
Prostor smo zamislile i kao mjesto razmjene iskustva i ideja s drugim ljudima koji se bave modom ili dizajnom ili poslovima koji se kategoriziraju kao ‘kreativni’. Jednom mjesečno, u našem prostoru u Lopašićevoj 4, ugostit ćemo nekog od naših prijatelja ili poznanika koji nema fizički prostor za prezentaciju i prodaju svojih radova. Želimo da naš prostor ljudi dožive i kao mjesto za druženje, razgovor i sklapanje novih prijateljstava.
Pripremate li i nešto novo u skorijoj budućnosti?
Želja nam je posvetiti se upcyclingu, no za razvoj proizvoda od sakupljenih i prekrojenih materijala treba prilično vremena i energije. Proces prikupljanja je dugotrajan, a razvoj modela je prilično kompliciran jer se treba dobro razmisliti kako od više dijelova iskrojiti jedan krojni dio. Trenutačno se bavimo s tim, a u rukama vrtimo stare svilene marame i traperice koje smo već izrezale. Što će biti, vidjet ćemo na jesen.
Naslovni vizual: Instagram / houseofkiwiofficial