22. FESTIVAL SVJETSKOG KAZALIŠTA: O zidovima koji se ruše, obiteljskim tajnama i vjenčanicama za princezu

Lena Ivanović
27.07.2025.

U svojoj 22. sezoni Festival svjetskog kazališta od 13. do 27. rujna donosi četiri snažne predstave s najrelevantnijih europskih pozornica koje kroz različite izvedbene jezike, od poetskog do dokumentarnog, od glazbenog do autobiografskog, istražuju mogućnosti suvremenog kazališta da postavi pitanje, otvori prostor, poremeti tišinu. Ove predstave ne prenose unaprijed oblikovane poruke, već stvaraju uvjete za novo gledanje i novo slušanje. Umjesto ispričanih priča, pred nama su otvorene strukture, dramaturgije koje ispituju odnose, emocije, povijesti i granice između privatnog i kolektivnog.

ACRIMA je središnji događaj ovogodišnjeg festivala koji će dva puta biti izveden u Zagrebačkom kazalištu mladih, 13. rujna u 19 sati i 14. rujna u 15 sati. Nakon praizvedbe na Festivalu d’Avignon, LACRIMA je izvedena u matičnom Théâtre National de Strasbourg, pariškom Odéonu, münchenskom Kammerspiele, Théâtre Vidy-Lausanne, Barbican Centru u Londonu, na festivalima u Tokyu i Montrealu. Kroz briljantno isprepletenu dramaturgiju prati izradu vjenčanice za englesku princezu, ali iz perspektive radnica u Francuskoj, Indiji i Vijetnamu. U paralelnim sekvencama se raspliću nevidljive niti globaliziranog rada, naslijeđa kolonijalizma i svakodnevne borbe za dostojanstvo. LACRIMA je emotivno precizna, vizualno sofisticirana i politički duboko artikulirana izvedba koja spaja kazalište, film i koreografiju u suvremeni tekstilni ep. Uvjerit ćemo se zašto je autorica Caroline Guiela Nguyen jedna od najznačajnijih imena svjetskoga kazališta i ovo je prvo njezino gostovanje u ovom dijelu Europe.

U predstavi HÉRITAGE, belgijski kazališni autor Cédric Eeckhout i njegova majka Jo Libertiaux zajedno su na pozornici i pokušavaju rekonstruirati ono što u njihovom odnosu nikada nije izgovoreno. Nakon izvedbi u Théâtre de la Bastille u Parizu i na Kunstenfestivaldesarts u Bruxellesu, Schaubuehne u Berlinu, predstava dolazi u Zagreb kao intimna kazališna arheologija. Odvija se u prostoru roditeljskog jezika, između osobnog iskustva i kontinentalne krize identiteta. Ovo je tiha i dirljiva predstava, gdje se dramaturgija gradi oko odsutnosti, pauza, u mikro gestama. Kazalište postaje oblik slušanja, prisutnosti, zajedništva. Predstava se izvodi u Gradskom satiričkom kazalištu Kerempuh 23. rujna u 20 sati.

Pippo Delbono, čest gost Festivala svjetskog kazališta, dolazi s predstavom IL RISVEGLIO (Awakening). Taj poetski i fizički ritual nastao je iz meditacije o ratu, gubitku i dostojanstvu. Nakon izvedbi u milanskom Piccolo Teatru, Théâtre du Rond-Point u Parizu i nizu uglednih festivala, predstava dolazi u Zagreb da bi stvorila novi prostor tišine, prisutnosti i tjelesnog svjedočenja. Glazba Giovannija Ricciardija nije pratnja nego duboka unutarnja struktura, svaki ton je čin prisjećanja. Svaki pokret ove originalne glumačke skupine postavlja pitanje kako ponovno živjeti nakon što je sve stalo. Predstava se izvodi u Gradskom kazalištu Gavella 27. rujna u 20 sati.

U predstavi SANS TAMBOUR, nakon izvedbi na Festivalu d’Automne, Festivalu u Avignonu i brojnim europskim festivalima, autor Samuel Achache spaja glazbu, arhitekturu i raspad identiteta u jedinstvenu kazališnu strukturu. Glazba Roberta Schumanna u ovoj predstavi nije puka ilustracija, nego fragmentirani materijal kroz koji se rekonstruira dom, zajednica, intima. Scenografija se doslovno raspada, zidovi se ruše, objekti gube funkciju, dok izvođači i glazbenici pokušavaju obnoviti značenje koje im izmiče. SANS TAMBOUR je kazalište ruševina i otpornosti, iz kojeg se ne izlazi s porukom, nego s osjećajem da je prostor izvedbe jedino mjesto gdje se raspad može prepoznati kao početak. Predstava igra 20. rujna u 20 sati u Gradskom kazalištu Gavella.

Ulaznice za sve predstave dostupne su online u sustavu Core Event te na prodajnim mjestima Tiska.

Više o programu i svim ostalim informacijama možete saznati na službenoj stranici Festival svjetskog kazališta i društvenim mrežama.

Pročitaj više

Nije prvi put da Taylor Swift prepravlja Shakespearove tragedije. Nakon što je Romeo razgovarao s Julijinim ocem, sada je odlučila spasiti Ofeliju od nesretne sudbine. No od svih mogućih sretnih krajeva – je li ovaj baš onaj koji smo priželjkivali nesretnoj junakinji koja u sukobu s muškarcima gubi svoj identitet i glas?

Zagrebačka će publika među prvima u svijetu imati priliku pogledati zapažene filmove iz Venecije, Toronta i San Sebastiána

Ljubav kao šah

Kada bismo tražili knjige koje najbolje opisuju sve te naše duboke i složene osjećaje, strahove i neuroze dvadesetih godina 21. stoljeća, Sally Rooney bi sigurno bila među prvima nominirana. No kada bismo došli do ljubavi, e tu bi se dalo raspravljati je li irska književna zvijezda doista zapela u debeloj povijesti i nije se pomakla od starog hipersenzibilnog Werthera ni milimetar.

Slučajnost ili sudbina?

Kako je moguće zaljubiti se u osobu koju niste nikada sreli i ne manje bitno – može li ta fantastična kula od slika i slova koju ste sagradili na vašem privatnom virtualnom otoku preživjeti stvarnost?

Online tjednik za pop kulturu i autorske priče

Stvari koje osjećamo. Teme koje pokreću.
Newsletter nedjeljom.