Curenje podataka iz Sora programa

BORBA UMJETNIKA I MAŠINE: Kako su se umjetnici pobunili protiv video programa umjetne inteligencije

Lena Ivanović
23.12.2024.

Kada štrajkovi i šutnja ne urode plodom, što kažete da Silicijskoj dolini pokažemo oštrije zube, pomislilo je 14 umjetnika koji su dobili poziv da testiraju OpenAI program za generiranje videa zvan Sora

Da umjetnici nisu influenceri koji će s radošću dobiti mejl u kojem ih proizvođač obavještava da je upravo plasiran novi proizvod i da su oni, eto, imali sreću što su među 300 odabranih sretnika koji prvi mogu testirati novi video OpenAI program zvan Sora, malo se poigrati u njemu, nahraniti program svojim kreativnim vizijama, a zatim sve što su napravili uredno predati firmi koja ih je i kontaktirala, saznali smo prošli mjesec kada se ‘aktivacija’ otela kontroli. Naime, ne znamo tko je bio mastermind ove gerilske akcije, ali izgleda da su se umjetnici ipak ujedinili u ideji i izveli nešto što bismo mogli nazvati protestni performans – naprosto su objavili ekskluzivne pristupne podatke, a Soru učinili dostupnom javnosti.

Curenje podataka umjesto napada na Mona Lisu

Trebalo je tri sata da OpenAI riješi problem i ponovno povuče softver. Čini se da je uprava OpenAI programa bila jednako zatečena kao i ostatak umjetničke i voajerske scene jer nitko nije očekivao ovakav čin. No uz gerilsku akciju išlo je i otvoreno pismo puno emotikona lubanja i velikih slova, a iz njega se iščitava da umjetnici nemaju ništa protiv umjetne inteligencije kao takve, ali da itekako žele da ih se prestane iskorištavati, da bi možda bilo poštenije da se odmah iskomuniciralo da je riječ o običnom PR-u i reklamiranju, a ne kreativnom izražavanju te da bismo možda trebali priznati da nam je dosta “art washinga“. Tko zna, možda je došlo vrijeme nekih novih, radikalnih performansa i aktivističkih radova, a koji će se izboriti za umjetnička prava u digitalnom svijetu, ali i da konačno prestanemo gađati Mona Lisu svime što nam padne pod ruku.

Naslovni vizual: Sora

Pročitaj više

Nije prvi put da Taylor Swift prepravlja Shakespearove tragedije. Nakon što je Romeo razgovarao s Julijinim ocem, sada je odlučila spasiti Ofeliju od nesretne sudbine. No od svih mogućih sretnih krajeva – je li ovaj baš onaj koji smo priželjkivali nesretnoj junakinji koja u sukobu s muškarcima gubi svoj identitet i glas?

Zagrebačka će publika među prvima u svijetu imati priliku pogledati zapažene filmove iz Venecije, Toronta i San Sebastiána

Ljubav kao šah

Kada bismo tražili knjige koje najbolje opisuju sve te naše duboke i složene osjećaje, strahove i neuroze dvadesetih godina 21. stoljeća, Sally Rooney bi sigurno bila među prvima nominirana. No kada bismo došli do ljubavi, e tu bi se dalo raspravljati je li irska književna zvijezda doista zapela u debeloj povijesti i nije se pomakla od starog hipersenzibilnog Werthera ni milimetar.

Slučajnost ili sudbina?

Kako je moguće zaljubiti se u osobu koju niste nikada sreli i ne manje bitno – može li ta fantastična kula od slika i slova koju ste sagradili na vašem privatnom virtualnom otoku preživjeti stvarnost?

Online tjednik za pop kulturu i autorske priče

Stvari koje osjećamo. Teme koje pokreću.
Newsletter nedjeljom.