Riječ je o novitetu koji će, tvrde, služiti za promicanje najkreativnijih korisnika. „Osjetili smo da je vrijeme za nagradu koja će prepoznati ljude koji preuzimaju kreativne rizike na našoj platformi. Ti su ljudi katalizatori digitalne kulture te potiču razgovore i inspiriraju druge da se izraze“, stoji u službenom pojašnjenju. Nova značajka još uvijek je obavijena popriličnim velom tajni, no za sada je poznato da će dvadeset i pet korisnika biti nagrađeno updateom koji uključuje promjenu boje ‘prstena’ koji okružuje profilnu fotografiju iz klasične ružičaste u prestižnu zlatnu, mogućnost personalizacije pozadine i ‘lajk’ ikone kao i pravi pravcati zlatni prsten. O monetarnim naknadama nije bilo govora jer, zna se, u današnje vrijeme svi živimo od lajkova.
Daleko od toga da je novac jedini motivator kreativnoga rada. Štoviše, najčešće nije ni u top pet – tko god se odvažio zaploviti u turbulentne kreativne vode, teško da je to učinio s idejom o brzom i lakom bogaćenju. Iskrena pohvala i priznanje nerijetko vrijede nemjerljivo više. Ipak, ne treba smetnuti s uma kako ovaj put u pozadini stoji kompanija čija se vrijednost mjeri u milijardama, a koja unatoč tome ne samo da odbija novčano nagraditi najinovativnije kreatore, već iz godine u godinu uvodi sve snažnije restrikcije na mogućnost zarade putem platforme. Kada bi lovorike plaćale račune, ne bi bilo sretnijih od onih u kreativnoj branši, no stvarnost je ipak malčice drugačija…
Što se krije iza Instagram Rings ideje?
Ali u redu, za potrebe priče ostavit ću novac po strani, a fokus prebaciti na preostale aspekte Instagram Rings ideje. Ranije spomenuto priznanje, kao i određeni status koji dolazi s time nisu nešto što bi se trebalo zanemariti. Dobro je znana činjenica kako smo mi ljudi oduvijek slabi na statusne simbole. Take your pick – titule, nakit, vozni park… naučeni smo da takve stvari šalju poruku o nama prije negoli uopće otvorimo usta. Ono što ih čini poželjnima nije tek puka materijalna vrijednost, već određeni stupanj nedostižnosti. Moj je osobni favorit kultna Birkin torba, jer moći je priuštiti i uistinu doći do nje dvije su potpuno različite stvari. Nije to bez vraga, posrijedi je genijalna taktika koja i jest zaslužna za famu koja prati Birkinicu, pa zahvaljujući tome ona (p)ostaje nedosanjani san mnogih itekako imućnih pojedinaca. Ili, jednostavnije rečeno, uvijek ćemo žudjeti za onime što je rijetko i dostupno tek šačici izabranih.
Pretpostavimo li da je razvoj Instagram Rings značajke vođen upravo tom idejom, s popriličnom sigurnošću moguće je zaključiti da će rezultirati pozamašnim uspjehom. Biti uvršten na popis dvadeset i pet najboljih, u konkurenciji sačinjenoj od tri milijarde ljudi nije sitnica – zlatni kružić bit će ondje kao suptilan podsjetnik na digitalnu hijerarhiju.
Fijasko zvan ‘plave kvačice’
Osim ako Instagram nakon određenog vremena ne odluči ponoviti fijasko zvan „plave kvačice“. Vjerujem da se svi sjećate njihovoga početka – nekoć davno plave kvačice, osim što su poslužile kao svojevrsno priznanje za doprinos Instagram-zajednici, prvenstveno su signalizirale kredibilitet profila. Neovisno o tome je li riječ o pojedincu, najčešće kakvoj javnoj osobi, o poduzeću ili o organizaciji, jedan pogled na plave kvačice i mogli ste biti sigurni kako je posrijedi real deal. Koristile su se kao preventivna zaštita od plagijata, neutemeljenog, netočnog ili pak ukradenog sadržaja.
Zaslužiti plavu kvačicu nije bilo jednostavno – korisnik koji ju je poželio zadobiti morao je zadovoljiti određene kriterije te proći temeljiti proces provjere. Plave su kvačice, dakle, bile rijetke i dostupne tek nekolicini te su kao takve prilično dobro služile svrsi. A zatim je netko među Instagram-foteljama odlučio dati prednost brzinskoj zaradi nauštrb simbolike te omogućio opciju kupovine kvačica. Isprva je novost odjenula poput bombe, a mnogi su brže-bolje izvukli kreditne kartice ne bi li im pored imena napokon zasjao taj plavi znakić. Međutim, kao što to obično biva sa svime što se preko noći od rariteta transformira u široko dostupno, donedavni online statusni simbol postao je bezvrijedan.
Odjednom su ih imali svi – od onih za koje jasan znak kredibiliteta uistinu ima smisla, sve do Štefa koji živi tri kuće dalje i u slobodno vrijeme objavljuje mutne fotke automobilskih felgi i polupojedenog ručka. Uz dužno poštovanje i apsolutnu podršku da nastavi objavljivati ono što ga raduje, moram izraziti i dozu skepse pri pomisli da je riječ o osobi koja je u velikom riziku od digitalne krađe. Bez uvrede imaginarnom Štefu – i sama sebe ubrajam u opisanu kategoriju onih kojima plava kvačica ne bi bila od osobite koristi. Inflacija plavih kvačica naposljetku je dovela do zasićenja, a nerijetko i posprdnih komentara pa one sada znatno češće signaliziraju small dick energy i pomažu pri instant prepoznavanju Štefova digitalnog svijeta koji plaćanjem navedene značajke umjetno pumpaju fragilni ego.
Pokušaj da se spasi statusni simbol Instagrama
Krije li se iza uvođenja Instagram Rings značajke pokušaj saniranja te prethodno nastale štete? Je li Meta uvidjela da je ‘otvaranjem’ plavih kvačica, bez obzira na inicijalnu zaradu, učinila grešku te dugoročno narušila jedan od glavnih statusnih simbola Instagrama? Je li posrijedi iskren pokušaj podizanja kvalitete sadržaja te nepristranog nagrađivanja onih koji u svaku objavu uistinu ulažu golem trud, vrijeme i znanje? Saznat ćemo 16. listopada, kada će biti objavljeni prvi pobjednici onoga što bi se u budućnost trebalo nastaviti kao godišnja nagrada. Kao kriteriji izbora navedeni su inovativnost i kreativnost, a ne kao što bi se na prvu moglo pomisliti, broj pratitelja, globalna prepoznatljivost ili dosadašnji širok utjecaj na online prostor. Održi li Instagram riječ, takvo što zaista bi moglo biti od koristi onima čiji kvalitetan sadržaj nerijetko gubi bitku sa surovim algoritmom te ostaje zasjenjen mnogobrojnim clickbait objavama. Vrijeme će pokazati. Do tada, biram biti optimist te se nadam kako će ovaj put kreativa uistinu biti nagrađena zlatom – pa makar onim simboličnim.