Američki sudac Fernando M. Olguin odbacio je tužbu i u presudi naglasio da “ni poza, ni središnja točka, ni kontekst slike ne sugeriraju seksualno eksplicitno ponašanje”. Drugim riječima – fotografija prikazuje dijete koje pliva, ne objekt seksualizacije. Sudac je usporedio omot s običnom obiteljskom fotografijom snimljenom u trenutku igre, što je u pravnom smislu presudilo u korist Nirvane. Odvjetnici benda, uključujući Davea Grohla, Krista Novoselica i Courtney Love, izjavili su da su zadovoljni što je slučaj napokon zaključen i da se “lažne optužbe” mogu zauvijek zaboraviti.
Fotograf Kirk Weddle, koji je snimio kultnu naslovnicu, ranije je objasnio da je koncept fotografije imao jasnu simboliku: beba pod vodom, bespomoćna, pliva prema novčanici na udici, trebala je simbolizirati borbu za novcem u kapitalističkom društvu. Ideja, kako je predložio Kurt Cobain, bila je dodatno “opasna” i sugestivna, ali ne u seksualnom smislu – već kao kritika pohlepe i društvene nevinosti koja se prodaje.
Granica između arta i cenzure
No slučaj je otvorio zanimljivu raspravu o granicama umjetnosti, percepciji i promjenjivim društvenim normama. Fotografija koja je 1991. nosila snažnu kulturnu poruku, u 2020-ima se našla pod povećalom kulture cenzure i moralne panike. Dok su se posljednjih godina američke škole i knjižnice borile s valom zabrana knjiga zbog ‘neprimjerenog sadržaja’ – od klasika poput ‘Lovca u žitu’ do stripova i LGBTQ+ naslova – Eldenov slučaj podsjetio je koliko je kontekst ključan.
Jer ako bi se slika djeteta u vodi, snimljena bez ikakvih seksualnih namjera, mogla tumačiti kao pornografska, tada bi granice između umjetnosti i opscenosti postale gotovo nevidljive. Upravo zato je presuda suca Olguina važna – podsjeća da interpretacija djela ne može biti odvojena od njegova konteksta, vremena i namjere autora.
Elden je prvi put tužio Nirvanu 2021., ali je tužba odbačena zbog zastare. Nakon što je žalbeni sud 2023. vratio slučaj na ponovno suđenje, pokušao je još jednom – i opet izgubio. Ironično, fotografija iz vodenog centra u Pasadeni, koju je Kirk Weddle zamislio kao kritiku pohlepe i društvene nevinosti i dalje pliva kroz pop kulturu. I očito joj ne prijeti zastara.