Gledaj me u oči!

OTOČKA RAZMIŠLJANJA ERNE ŽGANJAR: Što nam avioni s licima žele poručiti

Erna Žganjar
24.09.2023.

Ono kada prije nego što poletiš avionom s otoka za Milano naletiš na avion koji ima facu i nešto te pita. Erna Žganjar je ponudila i svoj odgovor o TikTok kampanji Ryanaira, ali i neka promišljanja o alternativnim gorivima kao što su ona sintetičko tekuća

Nakon što smo tjednima u hladu uvala promatrali avione i pogađali odredišta, a ja razmišljala kuda ćemo na njegov rođendanski city break nedavno sam kupila avionske karte za Milano. Možda jer je aplikacija često ponavljala upravu tu destinaciju, ili jer je dečko tamo davno radio, a možda jer se volim vraćati u taj grad.


Sada u društvu hotelske mačke Lucky uživam u sve tišim večerima kasnog ljeta i u spokoju ulazim u jesen. Tako sam jednog dana istražujući nešto za klijente naišla na TikToku profil Ryanaira. Odmah mi je to pobudilo pažnju jer sam karte kupila preko njihove službene stranice, A iako sam znala da su niskotarifni prijevoznik nisam se toliko bavila njihovim načinom oglašavanja. Posebno ne komunikacijom na Tik Toku jer izbjegavam tu mrežu kao… (dovršite rečenicu).


Ali to što ja ne preferiram tu mrežu ne znači da nije u međuvremenu postala jedan od središnjih dijelova marketinških strategija. Kod nas još ne u razmjerima kao na inozemnim tržištima, ali možda je samo pitanje vremena. Na društvenim mrežama firme u pravilu informiraju o svojim proizvodima i uslugama. Svoju pojavnost koriste i kako bi povećali svijest o brendu, došli do željene ciljne skupine te oglašavali. Gotovo sva poduzeća danas imaju uobičajene platforme poput Instagrama i Facebooka pa i Twittera. Video platforma TIk Tok je zastupljena samo kod nekih, a Ryan Air je jedno od tih poduzeća.

Kako Ryan Air komunicira s gledateljima? Očima, ustima i drsko

Krajem 2020. Ryan Air je počeo s objavljivanjem Tik Tok videa i trenutno ima 2,1 milijun pratitelja. Komunikacija se bazira na humoru i sarkazmu. Zvijezde profila su različiti avioni njihove flote koji s ustima i očima na zabavan način ismijavaju poteškoće svojih putnika. Zvuči čudno, ružno, kontra svih pravila? Pa ne znam baš. Dugo sam u marketinškom poslu i izgleda da Ryan Air komunicira u skladu s cjenovnom ponudom svoje ciljane skupine.

Ali pustimo sada moje mišljenje. Sigurno se pitate kako pratitelji reagiraju na videa? Ukupno 31,2 milijuna lajkova i komentara poput onih “ovo mi je omiljeni Tik Tok profil” i “sada volimo Ryan Air” govore za sebe. Na komentare pratitelja ova niskotarifna avionska kompanija odgovara s pomalo drskim i sarkastičnim tonom. Hmm, je li nam to u Hrvatskoj i dalje teško zamisliti?

Mi koji uvijek (online) burno reagiramo čim neka kompanija nije primijenila tradicionalni odgovor koji uključuje iskrenu ispriku i po mogućnosti gratis znak pažnje zbog svoje “ogromne” greške. Jesmo li spremni postati opušteniji, pozitivniji i napokon prihvatiti šalu na svoj račun? Ili za početak, mogu li sve firma uposliti communitiy managee koji će reagirati na sve komentare i reakcije pratitelja o kojoj god mreži pričamo?

Tik Tok kao šansa za poduzeća

Kako biste na Tik Toku bili uspješni morate razumjeti korisnike. Dobro, to morate i na drugim kanalima. Vanjsko tržište ima agencije koje se bave isključivo s Gen Z kako bi poduzećima omogućili pravilno i nesmetano komuniciranje s tom generacijom. Kod nas? Ima digitalnih stručnjaka, ali ipak se većina uljuljala u nama trenutno još uvijek prihvaćenije društvene mreže, rijetki nude rješenja koja se ističu u masi, a oglašavanje ide po nekoj standardiziranoj špranci. Isprike svima koji su drugačiji od toga. Znam da vas ima i sjajni ste. Ovo nije generalizacija teme, ovo je rezultat istraživanja.


TikTok je odlična platforma za mnoge branše, kako za marketinške aktivnosti tako i za employer branding. Kod apstraktnih proizvoda teže je osmisliti oglašavanje, ali nije nemoguće. To će vam reći stručnjaci. To im je posao. Koliko odgovornih osoba ipak ide u taj rizik? Koliko njih ostane dio masovne strategije dugoročno nezadovoljan rezultatima koji stagniraju?


Trendovi, održivost i sreća


Kad već živimo (i radimo) u doba digitalne vladavine ključno je integrirati community u proces rasta poslovanja i poticati njihove interakcije. Kad biste samo znali na koliko neodgovorenih pitanja korisnika nailazim. Znam koliko je to zahtjevno i iziskuje napor, ali rezultati su dragocjeni za imidž i prodaju. Komunikacija je prioritet za uspjeh marketinške strategije. Uostalom, nije li to u svakom segmentu tako?
Ryan Air koristi aktualne trendove, viralne zvukove kako bi personalizirali svoj brend, a sve to kroz pomalo drzak ali suveren izričaj. Ne zaboravimo, mi stariji, da Tik Tok platforma ima veliki potencijal prvenstveno za mlađe generacije (ili one koji se tako osjećaju).


I za kraj još jedno razmišljanje kad smo kod aviona. Nevezano što volite, koju strategiju imate kako stojite s ekologijom? Znate li da je u 2019. godini bilo 47 milijuna letova na svijetu? Za jedan dulji let po osobi potrebno je 3 tone ugljikova dioksida što je ekvivalent godinu dana vožnje autom ili tjedan dana krstarenja. Kerozin se ne oporezuje, a to je tvrde stručnjaci kontraproduktivno. Nisam kompetentna ali ovi podaci zvuče suludo loše, a pitanje postaje sve hitnije. Trebamo li konačno razmišljati o alternativnim gorivima (sintetičko tekućim)? Kako želimo u budućnosti živjeti? 

Ja sam još uvijek rastrgana između samoodrživog življenja i nekih očito preskupih divota današnjice koje mi na prvu jako olakšavaju život. Ali do kada tako? I zato dok ne pronađem(o) neki održiviji način življenja, radujem se da moj let do Milana traje samo nekih sat vremena pa neću baš toliko naštetiti prirodi. Zatvaram laptop, odlazim pješice doma i u dvorištu berem hrpu zrelih grozdova koji nisu tretirani ničim osim suncem i kišom. To je za mene sreća. Život na otoku, selu ili šumi je ipak najljepši oblik života dokle god imamo Wi-Fi i možemo putovati.

Naslovna fotografija: Erna Žganjar, Ryanair, Canva

Pročitaj više

Kada malo vježbanja donosi puno

Ako ste kao ja i tek ste u zrelijoj dobi krenule vježbati ili ste neredovite, ne brinite – ima nade za nas sportske zabušantice. Zašto se ne bismo trebale opterećivati količinom zahtjevnih treninga potvrđuje znanstvena studija, a ponekad je zaista lijepo imati takav dokaz ‘u džepu’.

Ostanite budni, ostanite budni!

Znamo, ovo pitanje nije od prevelike važnosti, no čovjeka veseli saznati odgovore na vječne zagonetke. Evo što kažu neurolozi o našoj velikoj ljubavi prema spavanju na kauču

Prokletstvo prve noći

Ukleti hotel, podzemne vode ili preglasni susjedi? Pokušajte se sjetiti kada ste zadnji put dobro usnuli na novoj lokaciji. Ako nađete odgovor za manje od 10 sekundi, slobodno produžite dalje jer ovaj članak nije za vas.

Rain on me!

Jesmo li postali obične žrtve pop kulture i fotogeničnih scena ili ima nešto u basu kiše što nema ni na najboljim katarzičnim koncertima? Evo što kaže znanost, a što moj dečko?

Online tjednik za pop kulturu i autorske priče

Stvari koje osjećamo. Teme koje pokreću.
Newsletter nedjeljom.