Europa susreće Aziju: Istanbul

PUTOPIS ERNE ŽGANJAR: Kako sam zavoljela dva lica Istanbula

Erna Žganjar
17.12.2023.

Grad sa 16 milijuna stanovnika, bogate kulture i zanimljivosti iz mnogih stoljeća, ukusne hrane i doslovna poveznica između Zapada i Istoka. Istanbul nije bez razloga jedan od najposjećenijih gradova. Ostavit će vas bez riječi. Iscrpit će vas. Oduševiti. Ostavit će dugotrajan dojam.

Godinama sam odgađala posjetiti ovaj grad, a odluka je odjednom pala ishitreno i spontano. Vjerovali ili ne – nikad mi Istanbul ni Turska nisu bili na listi želja, ali drago mi je da sam doživjela ovaj megalomanski i neobičan grad. Smatram da je prosinac sasvim ugodan mjesec za putovanje jer je klima super ugodna, a velike gužve u milijunskim gradovima i tako nikad nije moguće izbjeći.

Očekivanja, očekivanja

Potpuno nepripremljena za ovaj grad (jer mogu ja to) bukirala sam večernji let i kada sam se nakon nešto više od dva sata leta našla iznad milijuna upaljenih svjetala, pomislila sam: ‘Shit, zar je ovo toliko ogroman grad? Možda sam ipak trebala proučiti neke stvari.’ Ali dobro, hrabrost je moje drugo ime i taksijem sam krenula prema hotelu. Osim toga, u Njemačkoj sam studirala s Turčinom od kojeg sam saznala o kulturi i turskim običajima iz prve ruke.

S puno toga nisam vajbala, kako bismo danas rekli, ali tada sam samo slušala negodujući u sebi, iako je moje lice zasigurno tu i tamo ispoljavalo koji znak. Istanbul jednostavno morate doživjeti. Ta pulsirajuća jedinstvenost metropole teško je opisiva jer Istanbul je pun života kao malo koji grad. Posebnost je i što je jedini grad koji leži na dva kontinenta. Istanbul ima dvije strane, dva kontinenta i dvije kulture. Ovdje Europa susreće Aziju.

Unatoč ponekad turbulentnim političkim vremenima, i kao žena sama u gradu neobičnih običaja, osjećala sam se sasvim sigurno. Čak me nekoliko ljudi smatralo lokalnom stanovnicom grada, možda jer izgledom ličim tom narodu pa su me usput pitali za smjerove raznih lokacija. Nakon što me je simpatična cura pitala za knjižnicu, bila sam sretna što joj mogu objasniti gdje je jer sam se upravo od tamo vraćala.

Foto: Unsplash+

Naravno, svi upiti su bili na turskom i već pomalo iznervirana činjenicom da svi podrazumijevaju da govorim i taj jezik otkopčala sam svoju jaknu ispod koje sam nosila majicu domaćeg dizajnera Zorana Aragovića na kojoj je pisalo ‘Bite me’. Napokon sam vratila svoj mir čak i na prepunoj tržnici. Izgleda da su sad Turci negodovali u sebi. kao što sam ja to učinila prije više od 20 godina. Ah, taj divan balans.

Tržnica je ogromna i osobno doista nisam znala što bih tamo kupila jer je sve, budimo realni, prepuno nepotrebnih stvari pa sam uzela par začina kao poklon prijateljima. Definitivno je uzbudljivo doživjeti taj šušur, barem na kratko. No usprkos svim vašim očekivanjima, budite sigurni da će ih Istanbul premašiti. Lako ćete se izgubiti u povijesnim znamenitostima, kulturi, među masama ljudima, zalutati u poneku tihu ulicu i uživati u obilju prefine hrane. Vjerujem da ćete, koliko god puta odete u taj grad, svaki put otkriti nešto novo.

Znamenitosti – za svakog ponešto

U Istanbulu sam bila tri dana, a kretala sam se taksijem jer mi je tako bilo najugodnije. Postoje autobusi, tramvaji i podzemna čije su linije dobro povezane, ali meni je u tom kratkom vremenu bilo važno imati svoj tempo. Puno toga se može obići pješice, a ja volim hodati. Moj vam je savjet da se odmah uputite u povijesnu četvrt Sultanahmet u Fatihu. U ovom starom dijelu grada nalaze se sve najvažnije znamenitosti poput Aja Sofije. Kada pređete most Galata doći ćete do Zlatnog roga kvarta Beyoglu, modernog dijela Istanbula. Tu ćete doživjeti onaj pravi lifestyle lokalaca.

Foto: Unsplash+

Najljepši pogled Istanbula

Ljubitelji panoramskih pogleda, slušajte pozorno. Osobno najljepšu panoramsku vizuru grada od 360 stupnjeva doživjela sam na nepretencioznom Galata tornju. Nažalost u međuvremenu svi za njega znaju pa se zna čekati i po 30 minuta ili dulje, ali ja sam imala sreću i brzo se popela na vrh uživajući u spektakularnom pogledu. Kad kažem popela, mislim na lift koji vozi skoro do samog vrha osim dva zadnja kata na koje se penje pješice. Sama platforma na vrhu je prilično uska, ali da se ne gužvate predugo spustite se u mali restorančić kat ispod i uživajte u čaju ili hrani.

Od znamenitosti starog dijela grada izdvajam sljedeće: Aja Sofija, Plava džamija, palača Topkapi, veliki Bazar, most Galata. U modernoj četvrti Beyoglu nalazi se poznata vrlo široka šoping ulica Istiklal Cadessi. Ona se proteže od juga u blizini Galata tornja pa sve prema sjeveru do Taksima. U središtu pješačke zone prolazi stari crveni tramvaj probijajući se kroz mase ljudi. Navečer tu ulicu preuzima ludilo barova i restorana.

Foto: Unsplash

Ja sam se u to vrijeme povukla u hotel koji je bio toliko prostran, a ujedno intiman da mi je nakon bučnog dana odgovarala jedino tišina uz laganu glazbu pijanista. Uz neke povijesne posebnosti koje su jedinstvene za Istanbul najviše sam uživala u pogledu i čaju s tornja, pogledu iz aviona, macama koje se nalaze po čitavom gradu, interakciji s lokalcima te ukusnoj hrani.

Pročitaj više

Kada malo vježbanja donosi puno

Ako ste kao ja i tek ste u zrelijoj dobi krenule vježbati ili ste neredovite, ne brinite – ima nade za nas sportske zabušantice. Zašto se ne bismo trebale opterećivati količinom zahtjevnih treninga potvrđuje znanstvena studija, a ponekad je zaista lijepo imati takav dokaz ‘u džepu’.

Ostanite budni, ostanite budni!

Znamo, ovo pitanje nije od prevelike važnosti, no čovjeka veseli saznati odgovore na vječne zagonetke. Evo što kažu neurolozi o našoj velikoj ljubavi prema spavanju na kauču

Prokletstvo prve noći

Ukleti hotel, podzemne vode ili preglasni susjedi? Pokušajte se sjetiti kada ste zadnji put dobro usnuli na novoj lokaciji. Ako nađete odgovor za manje od 10 sekundi, slobodno produžite dalje jer ovaj članak nije za vas.

Rain on me!

Jesmo li postali obične žrtve pop kulture i fotogeničnih scena ili ima nešto u basu kiše što nema ni na najboljim katarzičnim koncertima? Evo što kaže znanost, a što moj dečko?

Online tjednik za pop kulturu i autorske priče

Stvari koje osjećamo. Teme koje pokreću.