Prošle smo godine svjedočili dugom štrajku holivudskih scenarista i drugih profesionalaca koji stvaraju filmove, serije i emisije te su se na kraju izborili za svoja prava kojima je prijetila umjetna inteligencija, no to nije spriječilo brendove i medijske kuće da gledaju gdje bi sve mogli rezati troškove i ljude od krvi, mesa, mana i rastućih financijskih potreba zamijeniti onima koje stvara AI.
Ljudi vs. strojevi
Pa je tako sve više vijesti koje nas obavještavaju o postojanju AI influencera, ali i TV prezentera. Jedna od najnovijih u nizu takvih vijesti je i ona o novoj španjolskoj voditeljici Albi Renai koja će na tjednoj bazi predstavljati segment emisije „Supervivientes“ (ili „Survivor“) na kanalu Telecinco.
Svoju „karijeru“ započela je u jesen 2023. kada je na Instagramu objavila prve fotografije koje nisu bile suviše realistične, ali s vremenom je tehnologija napredovala, pa objave ove umjetno stvorene influencerice djeluju sve uvjerljivije, barem u visokofiltriranom okruženju društvenih mreža. Opisuje se kao „autentična putnica koja živi u Madridu“, prenosi Wired, a na njezinom profilu možemo pronaći pojavljivanja na crvenom tepihu, uživanje u nedjeljnoj kavi kod kuće i fotke s milanskog tjedna mode.
Zvuči kao prosječan tjedan u životu modne influencerice, pa se postavlja pitanje – ako već postoje živuće, kome trebaju i umjetno kreirane influencerice i modeli? Osobito ako obratimo pozornost i na sam sadržaj, koji ne donosi ništa novo, kao ni estetika, koja je u najmanju ruku prosječna. To zapravo i ne treba čuditi, ako uzmemo u obzir da umjetna inteligencija radi s već postojećim podacima. Pa koja je onda poanta?
Možda je stvar samo u novitetu, istraživanje mogućnosti nove tehnologije. Svi mi u javnom prostoru, a to se posebno odnosi na društvene mreže, kreiramo svojevrsne persone koje su u manjoj ili većoj mjeri odraz nas samih, pa bi u tom slučaju AI influencer bio svojevrsni grupni projekt ili mogućnost za vizualni storytelling, utjelovljenje avatara ili alter ega.
No tu je i činjenica da, za razliku od stvarnih osoba koje imaju prehlade, vlastite stavove, različite životne potrebe, stare, rađaju, odlaze na odmor, doživljavaju burnout, umjetno kreirani likovi to isto nemaju, pa mogu besprijekorno personificirati identitet određenog brenda i raditi neumorno.
Suradnja ljudi i strojeva
Rezanje troškova još je jedan od benefita koje korporacije vide kada tehnologija zamijeni ljudski rad. No to zasad nije slučaj, dapače, ovaj avatar zaslužan je za otvaranje novih radnih mjesta jer iza nje stoji tim od 32 ljudi, uključujući stručnjake za AI, inženjere, filmaše, te marketinške stručnjake, tvrdi Luis Movilla, direktor brendiranog sadržaja i iskustava u firmi Be a Lion koja je kreirala i trenira spomenutu Albu Renai.
„Alba je suradnja ljudi i strojeva. Sada ljudi moraju imati određene vještine kako bi mogli voditi tehnološki napredak. Moramo preformulirati edukacijski plan naših zaposlenika i na tržištu rada smo tražili ljude koji su stručnjaci u tim inovacijskim projektima koji posjeduju i druge vještine osim onih uobičajenih“, rekao je.
Dosta važna lekcija i za sve mlade koji se tek spremaju ući na tržište rada i među kojima je iz godine u godinu sve veći postotak onih koji kao idealnu karijeru zamišljaju onu influencera. Možda je krajnje vrijeme da ipak razmotre onu u „backstageu“, kao „treneri“ umjetne inteligencije, programeri i marketinški stručnjaci, ali i stručnjaci za cyberspace sigurnost.
Jer ova Pandorina kutija je otvorena, pa možemo biti sigurni da će AI imati sve veći upliv na našim društvenim mrežama, ali i televizijskim kanalima. Na našoj generaciji je da postavimo temelje kako će umjetna inteligencija u tom svijetu egzistirati. TikTok od korisnika traži da obilježe koji je sadržaj generirala umjetna inteligencija, a Meta najavila da će početi označavati slike koje je kreirala umjetna inteligencija. Hoće li ti putokazi biti dovoljni za snalaženje u vrlom novom svijetu?
Naslovni vizual: Instagram / Alba Renai