MUŠICE MODNIH DIZAJNERA: Tajne opsesije, ekscentrične navike i neobična vjerovanja

Aleksandra Orlić
02.02.2024.

Nije pošteno! Za razliku od nas običnih smrtnika, modni dizajneri imaju svega previše. Šampanjca, cipela, seksa, soba, glamura… I naravno, više čudnih sklonosti. Ako mislite da je priča o ekscentričnom dizajneru iz filma ‘Fantomska nit’ pretjerana, čitajte dalje…

ALKOHOL I POROCI
Pitate se zašto je slavni dizajner Yves Saint Laurent nosio nadimak ‘Yves of Destruction’? Idemo redom: Yves je pušio 150 cigareta dnevno, u džepu je redovito nosio komadić hašiša, a u afričkim je barovima pio kao, citiramo 12 ruskih mornara na dopustu. Njegova muza Loulou de la Falaise (snaha slikara Balthusa), koja ga je u Marakešu navukla na drogu, kaže: “Prvi put kada je Yves kušao hašiš, toliko je pretjerao da smo se ozbiljno uplašili za njegov život.”

BAKTERIJE
Otkuda potječe ta ljubav prema dekonstrukciji i odjeći koja se raspada? Odgovor nudi belgijski dekonstruktivist Martin Margiela, koji kaže: “Opsjednut sam bakterijama i svaki put kada radim neku haljinu zamišljam kako bi ona izgledala da je napadnu te male beštije.” Od slične fobije očito pate i Nijemac Bernhard Willhelm i Turčin Hussein Chalayan.

CIGARETE
Coco Chanel je bila strastvena pušačica. Trenutno ne možemo pronaći niti jednu njenu fotku bez cigarete (ne računamo fotke iz djetinjstva i rane mladosti). Pritom je Chanelovoj marka cigarete bila posve nevažna, jedino nisu smjele biti cigarete bez filtera, budući da su one kod slavne kreatorice izazivale mučninu. Danas joj jedino može parirati Marc Jacobs, nekadašnji guru grunge stila. Glasine kažu da je Marc odbijao nastupiti na televiziji ako se u studiju nije smjelo pušiti. Da je tako nastavio, Marc bi vrlo brzo dosegao i samog Yvesa Saint Laurenta koji je dnevno pušio 150 cigareta.

CRVENO
Valentino, modni papa Italije, o svom doživljaju crvenog u barcelonskoj Operi: “Imao sam 19 godina, zastori su bili purpurni, lože žarkocrvene, naslonjači krvavi, da ne spominjem vatrene Španjolke. Tada sam čvrsto odlučio – čim budem imao svoju kuću, kreirat ću samo crvene haljine.” I bi tako. Do dana današnjeg nije izišla niti jedna Valentinova kolekcija bez ove boje. Miuccia Prada, diplomirana politologinja i članica Komunističke partije Italije gleda na crvenu malo drugačije. No uvijek je prednost davala Yamamotu.

KVARCANJE
Vidal Sassoon, otac svih bob frizura, obožavao je reklamirati svoje proizvode na osunčanim modelima, A budući da je i sam obožavao plaža look, u Sassoonovu laboratoriju se naveliko eksperimentiralo s pilulama za samotamnjenje. Rezultati su se mogli vidjeti na Vidalu: početkom 60-ih – boja burgundca, početak 70-tih – šarlah-crveno. Kod ostale ekipe iz modnog svijeta (koja se boji kemije) vrijedi: dva tjedna St. Tropeza i boja kao s naslovnice.

LATEKS
Omiljeni materijal mnogih dizajnera – od Waltera van Beirendoncka, koji je svoju kolekciju nazvao ‘Sado’ do britanskog bad boya Alexandera McQueena koji je svojedobno na pistu doveo vozače taksija odjevene u lateksu, jer je time želio odati počast svome ocu taksistu. Ništa manje ga nije volio niti Austrijanac Helmut Lang, koji smatra da je upravo lateks bila srž njegovih kreacija.

LABORATORIJ
Da možete birati, kod kojeg biste kreatora najradije išli na stipendiju? U pariški Espace Pierre Cardin, možda? Niste ni vi od jučer, budući da se centar sastoji od ogromne hale, tj. ateljea u kojem nastaju nacrti za accessoire, frotirski veš, keramiku, ploče, plus jedna velika galerija, luksuzni restoran i diskoklub. Krojač Joop po tom pitanju i nije tako fleksibilan, pa kaže: “Smatram da jedan parfem i jedna cigareta ne mogu nastajati na istom mjestu u isto vrijeme.” Čudno da se nitko još nije dosjetio parfema s esencijom duhana?

MIRIS
Evo što su vam rituali: Karl Lagerfeld je obožavao ženske parfeme pa si je svakog jutra sprejao posteljinu mirisnom vodicom i (ne manje bitno) – svaki dan ju mijenjao. Njegov kolega, mistik među dizajnerima, Paco Rabanne je koristio pak samo one parfeme ultraljubičaste boje (njegov parfem Ultraviolet), budući da je to boja koja se “nosi u doba Vodenjaka”. Jean-Charles de Castelbajac kaže da postoje trenuci kada uopće ne osjeća svoj parfem, uglavnom zato što mu za vrijeme vožnje Harleyjem uđe previše zraka u nos. No čini se da je najveću mudrost sročila jedna žena, Donatella Versace, koja je rekla: “Muškarci se zaljube u ženu koja je dobro odjevena i koja dobro miriše, a onda odjednom žele prirodno. Mislim da si prava žena to nikada ne bi smjela dopustiti.” Slažemo se. S obje konstatacije.

MISTIKA
Paco Rabanne, izumitelj metalne mode 60-ih i najprodavanijeg mirisa za muškarce Paco Rabanne pour Homme (nakon Chanelovog mirisa Allure), vjerovao je u reinkarnaciju, tj. da je nekada davno bio egipatski svećenik, NLO pilot i prostitutka iz 18 stoljeća. “Svaki put kada zatvorim oči, vidim slike žena iz prošlosti.” U svojoj knjizi “La Fin des Temps” Rabanne je prognozirao uništenje Pariza u kolovozu 1999. i pad svemirske postaje MIR na grad. Zašto se to nije obistinilo uvijek mu je ostala zagonetka i zato će, kako je govorio, rado nakon svog života na Zemlji posjetiti neki drugi planet. Čisto da malo izvidi stvar.

MUZA
Kao što svaka haljina treba vješalicu, tako i svaki modni dizajner treba svoju muzu. Ili kako lijepo kaže Donatella Versace: “Otkuda bi jedan muškarac mogao znati gdje nama jedan šav oduzima dah?” Giorgio Armani ima tako svoju sestru Rosannu (art direktoricu), Christian Lacroix je imao Francoise, muzu koju je brže-bolje oženio, iz mjera sigurnosti. A koliko je posao muze naporan, posvjedočila je svojedobno muza Gianfranca Ferrea Rita (inače rođakinja iz drugog koljena): “Do sada sam odbila sve prosce! Ne želim da Ferre radi lošije samo zato jer ga muči ljubomora.” Stari Gianni se na to samo smijao i govorio da ju voli kao rođenu sestru.

NEVIDLJIVI MANTIL
Znate li kako je izgledao Amancio Ortega, boss modnog lanca Zara, prema Forbesu, svojedobno jedan od 25 najbogatijih ljudi na svijetu? Ne znamo ni mi, uglavnom zato što se gospodin Ortega ponašao kao književnik Thomas Pynchon, a to znači: nema intervjua, nema fotografiranja! Svi zaposleni u njegovoj firmi su morali položiti zavjet šutnje. A kada bi neki uvaženi političar, npr. španjolski premijer Jose Maria Aznar, zaželio ugovoriti koji susret, Ortega bi poslao svog zamjenika. Ortegina biografkinja Cecilia Monllor kaže da je Amancio bio “vizionar s gotovo patološkom opsesijom”, što god to značilo. Sličnu fobiju od javnosti ima i Martin Margiela.

OPSESIJA KOSOM
Nekoć davno, prije stotinu godina, dok je obitelj Versace obitavala u Kalabriji, svi ženski članovi su imali garavu i kovrčavu kosu. No ne i Donatella, koja je počela s projektom pretvaranja u Šveđanku još u svojoj jedanaestoj godini. Na pitanje zašto blajha kosu, Donatella odgovara: “Prirodno, što je to? Ono za mene ima neke veze samo s hranom i povrćem.” Slična opsesija kosom je bila primijećena i kod Karla Lagerfelda. Glasine kažu da je Karl njegovao svoju sijedu kosu u slojevima, i to tako da je naizmjence koristio šampon u prahu i lak za kosu. A da bi izbjegao da mu za vrijeme razgovora puder pada s glave na ramena i tako izgleda kao perut, umjesto pretjeranih gesta je koristio samo riječi ja i nein.

ORMAR
Priznajte, o čemu ste sanjale dok ste bile male djevojčice? Njujorška dizajnerica Anna Sui (ženski pandan zaigranom Gaultieru) zna! Možda o ormaru u kojem možete nestati ili barem kroz njega ući u neku drugu sobu? Mnoge mušterije koje su došle kod Anne doma na jedan fitting, satima su stajale pred ormarom i sumnjale u svoj vid. Naime, dok su one čekale da im Anna konačno izvuče neku haljinu, gospođa Sui se odmarala od njihovih komentara u drugoj sobi. Pogađate, trik i nije neki: postavite ormar direktno na vrata koja vode u drugu sobu i sve nadljudske sposobnosti su samo vaše.

POHLEPA
Kada je riječ o sakupljanju malih zečića, minijaturnih željeznica, kućica za lutke i knjiga fotografija Cecila Beatona, britanski dizajner Paul Smith ne poznaje granice. No on nipošto nije pravi sakupljač, budući da njega zanima samo ‘akumulacija mase’. U jednom od šopinga palo je tako 350 robota. U slučaju da se predmet žudnje ne može kupiti, Mr. Smith se ponaša kao japanski turist, a to znači da ga fotka (sa svih strana!). Slične manire je imao i pokojni Gianni Versace koji je obožavao gomilati u svojim palačama sve ono što skuplja prašinu: antičke lustere, rezbarene komode, sagove, porculanske tanjure. Karl Lagerfeld se, pak, odlučio riješiti svojih drangulija na vrlo jednostavan način: prodao je stan skupa sa skupocjenim namještajem i zbirkom umjetnina za 15 milijuna franaka. A nova vilu u Biarritzu je navodno uredio krajnje minimalistički.

PREHRANA
Kako je Karl Lagerfeld uspio u 13 mjeseci smršaviti 42 kilograma? Evo recepta iz njegove knjige 3D-Diät koju je sastavio dr. Jean-Claude Houdret: izbacite iz prehrane smokve, trešnje, banane, tunjevinu, sardine, čokoladu, šećer, kolače, pa čak i jogurt. Dakle, što vam preostaje: dinstana riba, dinstana piletina i dinstano povrće, koje potom zalijevate homeopatskim sokom od ekstrakta kaktusa (navodno topi masnoće) i dijetnom Colom (mora biti iz Francuske, budući da je Francuzi malo drugačije zaslađuju). Tračevi, pak, kažu da je Karl jeo samo dječje kašice. Ne preporučujemo!

RAČUNI
Pierre Cardin, izumitelj pret-a-porter mode, običavao je sve svoje račune unositi vlastoručno. I to u bilježnicu s kockicama, koja je, naravno, morala biti odgovarajuće veličine, budući da je Cardin bio vlasnik više od 850 licenci. Citiramo: “Svaki put kada idem na neki poslovni dogovor, sve svoje financije nosim sa sobom. Čim u nešto nisam siguran, odmah bacim brzi pogled u bilježnicu i sve je tu. Crno na bijelo. Nemojte ni pomisliti da ćete me prevariti!” A što bi tek na ovo rekli hakeri?!

SLOM ŽIVACA
To što su Yvesa Saint Laurenta konstantno mučile depresije nije nimalo utjecalo na to da Yves ne uspije revolucionirati žensku modu (ženski smoking, geometrijski krojevi…). Zanimljivo je i to da su njegove najčuvenije prezentacije bile vezane s najvećim slomovima (show Carmen). Zanima vas njegovo opravdanje? “Pa, ja sam rođen s depresijom. I nikada nisam bio kao drugi. Raspoloženje su mi mogle pokvariti čak i mačke ili ptice.”

SUNČANE NAOČALE
Tko kaže da modni dizajneri nemaju manire rock zvijezda? Talijanski dizajner Valentino ne skida svoje sunčane naočale čak ni za vrijeme ručka. Lako njemu, reći ćete, kada ga kod kuće dvori 6 poslužitelja. No prije 50 godina, dok je Valentino ručavao u jednom njujorškom nobl restoranu, konobari ga nisu htjeli poslužiti sve dok se Talijan ne udostoji skinuti te svoje blendere. Srećom, našla se tu Gael Geene, kritičarka restorana iz magazina New Yorker, koja je odmah takvo ponašanje konobara proglasila vrstom diskriminacije. Od toga dana svi su slobodno nosili sunčane cvike kao Karl Lagerfeld. Čak i po najgorem vremenu. “Ne razumijem zašto bih ih skidao? Svaki put kada to učinim, svi oko mene izgledaju 10 godina stariji. Onda bih ih radije zadržao ako mogu.”

VOZILA
Budući da Jean-Charles de Castelbajac nije imao vremena položiti vozački (odijevao je Farrah Fawcett, Papu Ivana Pavla II. i elektro duo Daft Punk), Jean je godinama vozio isključivo Harley. Ako ste ga željeli posjetiti u Parizu, sin 12. markiza von Castelbajaca došao bi po vas na aerodrom motorom. Yohji Yamamoto je pak imao vozačku, ali se najradije po svom Tokiju vozio u limuzini. Naravno, sve pod izlikom da traži inspiraciju i lijepe žene. Talijani Domenico Dolce i Stefano Gabbana također žele ostati u kontaktu sa zemljom pa se najradije furaju ulicama Milana na svojoj vespi. Nedjeljom nakon mise obavezno voze do svojih mama – na kavu i kolače. Ciao mama!

Pročitaj više

Ako vas ne vide iz drona, niste dobro odjeveni!

Statement nakit osamdesetih se vratio u velikom stilu. No dobra vijest je ta da ga ne morate nositi samo uz glam haljine te izgledati kao da ste ispali iz serije ‘Dinastija’, jer super će izgledati i uz sportsku jaknu ili džemper

Manje retinola je više!

Svi koji imaju suhu i osjetljivu kožu koja burno reagira na retinol s pravom se sada pitaju – treba li retinolu dati drugu šansu?

Hipnotićki pogled

Zaboravite na bijele sjene ispod očiju koje će možda nastati zbog nošenja sunčanih naočala. Vrijeme je da upoznate Latte make-up trend

Kolektivizam je in!

Konačno je postalo poželjno da se netko pojavi na partyju u 100% identičnoj odjeći kao vi. A znamo i tko je prvi na svijetu pokrenuo ovaj trend, a nije Gucci

Online tjednik za pop kulturu i autorske priče

Stvari koje osjećamo. Teme koje pokreću.
Newsletter nedjeljom.