Koliko su se vremena promijenila najbolje se možete uvjeriti ako uđete u neku robnu kuću i pokušate pronaći neku simpa lutku ili plišanu macu kao poklon za malo dijete, a prodavačica vam uporno nudi kolekciju vanzemaljaca. “Svaka čast svim tim novim igračkama s jednim okom koje svijetle, pjevaju i plešu, no imate li barem nešto što donekle izgleda kao maca, zeko ili psić”, pitala je na kraju polusatnog razgledavanja moja očajna frendica, da bi joj na kraju prodavačica ispod pulta rekla – “Ma odite si u neki dućan pa si kupite simpa plišance!”
I doista, svake sezone, negdje pred Uskrs i Božić, u doba dok još nije bilo bojkota, u svim većim šoping centrima se po policama namnoži plišana ekipa s očima, koja toliko mami mališane i izluđuje odrasle, bilo po dućanima, jumbo plakatima, TV reklamama, jer kao što znate, nije fora kupiti samo jednu Jagodicu ili Bananka, jer tu postoji cijela hijerarhija koja seže od običnog plišanog puka do moćnog faraona – rijetke igračke koju imaju samo oni najsretniji. Ukratko – doslovce ih morate imati sve!
Manje hrskavo, a više plišano, molim!
A da stvar bude gora, nemojte misliti da je ovaj trend plišane groznice prisutan samo kod najmanjih, jer zaraza je zahvatila i odrasle. Naime, pripadnicima generacije Z pa čak i milenijalcima nije problem satima stajati u redu ispred štandova marke Jellycat diljem svjetskih robnih kuća, ne bi kupili porciju pomfrita, hamburger, prženu ribu, grašak, sol i papar te bočicu octa. Tko želi izbjeći duga čekanja, može online rezervirati desetominutni termin za posjet.
Cijena? Pa zavisi gdje ćete plišanu igračku kupiti jer obično im cijena varira između 15 i 250 eura, no budući da je riječ o limitiranim kolekcijama, na sekundarnim tržištima poput Ebay-a, prodaju se za nekoliko tisuća eura. I naravno da ćete brže bolje čim nabavite svoju porciju poželjeti snimiti i kakav atraktivan sadržaj za društvene mreže ili unboxing prema kojem će raspakiravanje svih luksuznih proizvoda biti nešto već sto puta viđeno.
Jellycat kolekcija “Amusables”
O čemu je sada tu riječ? I kako je moguće da je s plišanom hranom ubodena zlatna žila, jer otkako je Jellycat proširio svoju kolekciju „Amusables“ – plišane figure u obliku hrane i svakodnevnih predmeta – prodaja je eksplodirala. Samo u 2023. godini prihod je porastao za 37 posto na 200 milijuna funti (237 milijuna eura). A dva glavna razloga su: nostalgija i faktor X. Naime, nije tajna da najmlađe generacije pate od osjećaja nesigurnosti i strahova – od financijskih problema, nerealnih očekivanja, pritisaka da budu silno uspješni do ratova i klimatskih promjena te da ponekad imaju jaku želju da se barem na trenutak vrate se u djetinjstvo i doba kada je sve bilo dobro, toplo, meko i sigurno.
S druge strane, objavljivanje šaljivog sadržaja na društvenim mrežama poput plišanih palačinki koje nude u njujorškom Jellycat-Dineru ili plišane limun torte sa šlagom, specijalitet u pariškom Jellycat-Patisserie, doista nude neki drugačiji pogled. Jer dok modni i beauty proizvodi uvijek stavljaju nositelja u središte pažnje i gdje se sve živo mjeri prema normama ljepote, plišane figure nude osvježavajuću slobodu od tih zahtjeva. Istovremeno, njihova šarena, neobična i šarmantna estetika savršeno odgovara novom stilu i tonu ekonomije pažnje koja dominira tim platformama, nudeći autorima sadržaja, ali i gledateljima onaj tako željen feel-good.