Bookfluencerice

FASCINACIJA BOOK KLUBOVIMA: Zašto svaka poznata žena ima svoj book klub?

Erna Žganjar
15.03.2024.

Mjesto za razmjenu ideja, misli i priča. Čitateljima nude osjećaj zajedništva i povezanosti, iskustvo nove perspektive. Zabavno je komentirati, nadopunjavati se ili pak imati sasvim kontra mišljenje. Sve to i puno više su book klubovi koji doživljavaju novi procvat.


Iako pokrenuti prije nekoliko stoljeća od žena kojima je to bila rijetka prilika družiti se s drugim ženama, pričati o knjigama i životu, posljednjih godina book klubovi opet doživljavaju novo proljeće. Kao mnogo toga i oni su posljedica pandemije te su stoga osmišljeni online book klubovi, a među prvima je 2020. krenula Kaia Gerber, poznati model i kći megapopularne manekenke Cindy Crawford

Tada je njezin Instagram post glasio otprilike ovako: “Znam da se sada svi osjećamo izolirano pa sam razmišljala o jednostavnom načinu kako da ostanemo povezani (osim skrolanjem) te sam odlučila pokrenuti book klub. I sama puno čitam, ali voljela bih razgovarati sa svima vama o tome.”

Kakve knjige čita Dakota Johnson?

Četiri godine kasnije, točnije 7. ožujka 2024., poznata glumica Dakota Johnson u šarmantnom intervjuu za Bustle objavila je pokretanje vlastitog book kluba pamtljivog naziva TeaTime, a prva njezina knjiga bila je Beautyland od Marie-Helene Bertino. Ako ju niste čitali znajte da tema nije o kozmetičkoj branši nego je riječ o tihoj literalnoj knjizi objavljenoj u siječnju o djevojci Adini iz radničke klase rođene 1977. koju svake noći počinju posjećivati izvanzemaljci kako bi prikupljali informacije o Zemljanima.

Upravo je fikcija glavna tematika ovog naočigled pitomog book kluba. Johnson ne želi lagana romantična štiva, ne preferira isključivo ženske pisce, ali potiče feminizam i novopečene spisatelje. Ona koristi svoj book klub kako bi malo uzdrmala Instagram i kaže: Ljudi se trebaju posvetiti pomnom proučavanju posebnih stvari radije nego da pričaju o je*enim serumima koje koriste i misle da je to najvažnija stvar na svijetu.”

Zašto sve više poznatih glumica postaju bookfluencerice?

I baš kad sam pomislila wow, stvarno? Skin care ti je bez veze? Dakota je u nastavku intervjua izjavila da voli serume za lice. Hajde dobro, jer knjige i njega lica se odlično nadopunjuju, a i imamo pravo izbora.
No zašto sve više poznatih svjetskih glumica postaju bookfluencerice? Kod Dakote se ne radi isključivo o materijalnoj dobiti, za druge je sve u novcu. Reese Witherspoon je sagradila poslovno carstvo na book klubu gdje se sve odvija organizirano. Tako se članovima šalju mjesečni newsletter, informira ih se putem web stranice, a svoju produkcijsku kuću Hello Sunshine je nedavno prodala za 900 milijuna dolara firmi Blackstone Group. Osim toga Reese aktivno sudjeluje u TV showovima te radi plasiranje proizvoda, u njezinom slučaju knjiga, kroz filmove. Sve što ona radi za book klub vrlo je dobar temelj s obzirom na to da i dalje vlada misao kako glumice nakon 45. godine više nisu toliko tražene na daskama koje život znače.

Ostale poznate dame koje grade carstvo sa svojim book klubovima su Emma Roberts, Dua Lipa, Emma Watson, Sarah Michelle Gellar, Florence Welch.

Kraljica fotkanja s knjigama

Uz one kojima je to ozbiljan biznis ima i onih koji se samo vole fotkati s knjigama, povremeno održavati Instagram liveove s drugom celebrity ženom pa pričati o knjizi koju su pročitale. Tako recimo Kaia Gerber s početka priče u međuvremenu spada u tu kategoriju baš poput Kendall Jenner koja je kraljica fotkanja s knjigama i to onima opskurne tematike koje često izlaze u limitiranim izdanjima manjih izdavačkih kuća. Zanimljivo je kako se autorica jedne od tih knjiga, Darcie Wilder odlučila istražiti kako je opće došlo do toga da se članica obitelji Kardashian slikala s njezinim memoarima, Literally Show Me a Healthy Person. Evo ovako: Ashleah Gonzales, pjesnik, bio je tagiran u Jennerinom Instagram postu koji kao book concierge ima zadatak pronalaziti specifičnu literaturu. Naravno, ta naklada je bila odmah rasprodana.

Društvena norma ili autentična potreba

Ako se pitate kako se osjećaju pisci kao nekakva “potrošna roba” pokušat ću vam objasniti riječima jednog američkog agenta: “Toliko svi očajnički želimo da ljudi zavole knjige da ćemo iskreno uzeti sve što možemo dobiti”. Jedna od knjiga se pojavila kao product placement u sceni iz And Just Like That i da, prodaja je porasla. Međutim, dugoročno product placement knjiga kod influencera ili u filmovima nema dovoljnu snagu na prezasićenom tržištu.

Hrvatska celebrity scena je daleko skromnija i uz nekoliko kulturoloških TV emisija i gostovanja pisaca te ponekog influencera koji sporadično objavi preporuku knjige koju je uspio pročitati između svakodnevnih obaveza to je više manje sve. Na Instagramu i Facebooku ima nekoliko specijaliziranih profila koji se bave knjigama te imaju nišnu zajednicu pratitelja.

Za kraj bih se osvrnula na izvornu ideju book klubova i potrebu za ženskim druženjem pa ću parafrazirati dragu mi Elif Šafak i njezino Crno mlijeko: “U svom životu žena prolazi kroz nekoliko glavnih faza, a ti prijelazi obično budu teški. Kada se nakupi svega, posustajemo, tijelo nas izdaje. Kao da zaboravljamo da nismo same na ovom svijetu i da je uz nas barem još jedna žena, a ako imate sreću onda i više njih koje vam mogu biti potpora. Naša mudrost nije u tome da kontinuirano budemo snažne i savršene. Naša mudrost bi trebala biti u otpuštanju, lakoći prolaska kroz procese i ženskom krugu.”

Pročitaj više

Stari Rimljani su imalo okrutne igre u gladijatorskoj areni, a mi danas očito imamo brutalnu survival dramu uz Južne Koreje u kojoj glavni protagonisti sudjeluju u dječjim igrama s kobnim preokretom. A tko uspije nadmudriti suparnike i preživjeti igre, osvaja nagradu u višemilijunskom iznosu. Iako je ‘Squid Game’ (izvorni naziv 오징어 게임, Ojing-eo Geim) krajem 2021. postala je najgledanija Netflixova serija svih vremena, njena popularnost ne jenjava, a u susret novoj sezoni na Netflixu, odlučili smo naučiti najvažnije korejske izraze.

GLAZBENI TRENUCI KOJI MIJENJAJU ŽIVOT

Što je to tako čarobno u orguljama da se često opisuju kao ‘kraljica instrumenata’, kako se tehnologija, poput digitalnih sustava i elektronike, integrirala u svijet orgulja te kako mladim generacijama prenijeti ljubav prema instrumentu koji nosi tako bogatu povijest? Razgovarali smo s Milanom Hibšerom, istaknutim hrvatskim orguljašem, skladateljem i pedagogom, a koji je jedan od rijetkih umjetnika koji se aktivno bavi orguljaškom improvizacijom.

Povodom pedesete obljetnice filma Let iznad kukavičjeg gnijezda podsjetit ćemo se klasika posvećenih mentalnom zdravlju kroz povijest kinematografije.

GOOD MOOD

Kažu da je smijeh najbolji lijek – a sada Zagreb ima svoju prvu apoteku smijeha koja nudi dozu radosti bez recepta!

Online tjednik za pop kulturu i autorske priče

Stvari koje osjećamo. Teme koje pokreću.
Newsletter nedjeljom.