Možda se dogodilo slučajno, a možda je sve dogovoreno, no nekoliko dana prije svečanog lansiranja najdugovječnije serije svih vremena I tek tako, vodeći američki magazini poput The Economista i New York Timesa počeli su objavljivati svojevrsne osmrtnice o generaciji X, proglašavajući ih najvećim luzerima stoljeća. Razlozi? Rodili su se u krivo vrijeme, tj. bili su u naponu snage kada se dogodio krah tržišta. Sada su u pedesetima i logično je da se suočavaju s onom vražjom “U krivuljom”. Čitaj – trenutno su na dnu jer su mnogi poslovi za koje su se školovali nestali, posebice oni u medijima i kreativnim industrijama. Svaka čast izuzecima, ali nije da su se baš obogatili. Mnogi i dalje moraju financijski uzdržavati i djecu i roditelje, a sada su, kao za vraga, došle i prve dijagnoze te ozbiljne analize na temu: “Pitat će te starost gdje ti je bila mladost”.
Ukratko, X-eri su – kao što i sam simbol sugerira – nekako zaglavili između dvaju svjetova: onog starog, analognog, kojeg se još itekako živo sjećaju, i ovog novog, digitalnog, kojeg još ne kuže u potpunosti. Pa evo, i Carrie je na početku treće sezone nekako pauzirala svoju karijeru i bavi se uređenjem doma i preslagivanjem odjeće. A još ako tome pribrojimo i to da su bili idealisti i zanosili se romantičnim idejama izloženima u filmovima kao što su Matrix i Klub boraca, a koje su nam prodale fore da je moguće osloboditi se okova korporacija, društva, nametnutih modnih i bračnih pravila – svi elementi za tragi-komične scene u novim epizodama serije su bili tu.
Kupi kuću, izgubi dušu
Uostalom, ne počinje treća sezona bez vraga scenom koja kao da je prepisana iz kultne knjige Douglasa Couplanda Generacija X – a koja bi se dala sažeti u maksimu: Kupi kuću, izgubi dušu. Naime, Carrie panično trči svojom prevelikom kućom u želji da isključi alarm koji joj uporno ponavlja da su kuhinjska vrata otvorena. A onda leži nepokretna na svježe postavljenim parketima i zove Mirandu da joj dođe pomoći jer se nije u stanju ustati. No naravno da nevolje omiljenih X-erica ne dolaze same, pa ćemo tako uskoro saznati i da je Carrie pristala na mrvice – čekat će dugih pet godina da Aidan sredi svoje obiteljske probleme, slušat će neukusne komentare frendova o svojoj čudnoj vezi, a u međuvremenu će si tih 1825 dana razdvojenosti slati prazne vintage razglednice. Kao što bi rekla Miranda – tek tako, da ga šarmantno podsjetiš da ubrzano stariš u New Yorku.
Je li truditi se da budeš cool u pedesetima zapravo cringe?
No sve je to ništa prema najvećem egzistencijalnom pitanju koje je i glavna tema prve epizode, a koja muči baš sve likove – jesmo li doista ostarjeli da bismo i dalje na neki način bili cool? Ili smo zapravo slijepi, da više uopće ne vidimo ni sebe ni svijet oko sebe – baš kao što Charlotte nije u stanju vidjeti da joj je pas pomalo nasilan, a Seema da je frajer zapravo uopće ne doživljava? Jer kako drugačije objasniti sve one XXL gigantske šešire (Carrie) i ogrlice gotovo veće od glave (Lisa), koje kao da se natječu s oversized modom s TikToka. Ili ono nenadano cringe pjevanje na zabavi koje suprug od Lise izvodi samo zato jer mu je netko na poslu usput spomenuo da bi trebao biti više cool da bi se kandidirao za revizora.

Kada se spustiš na dno njujorškog coola
No kakva bi to bila humoristička serija koja se ne bi spustila u deveti krug pakla i suočila nas s onim što, po pravilima starih Njujorčanki, predstavlja samo dno – totalni gubitak coola. Baš kao što je nekada bila krpena gumica za kosu. Pa će tako Miranda ući u vezu s nepoznatom ženom u srednjim godinama koja nije modno osviještena, uz to je i turistica, djevica i časna sestra, a koja je baš u toj prvoj epizodi odlučila doživjeti lezbijsko iskustvo – a koje će je, pogađate, iste sekunde lišiti svakog osjećaja za cool i katapultirati u vječno HOT stanje.
U prijevodu – slat će svojoj izabranici previše poruka, previše emocija i previše ljigavih mjesta koje vole turisti. A da stvar bude neugodnija, čak će i zapjevati dio iz mjuzikla Wicked, a koji će vjerojatno natjerati i ludi alarm u Carrienom stanu da se ponovo oglasi – a glavna junakinja konačno otvori svoj laptop i nešto zapiše. Stoga ono, pravo, neizgovoreno pitanje glasi – boje li se X-eri da bi se jednoga dana, samo ako ne pripaze i počnu se bezlično odijevati i nekoga salijetati svojim romantičnim željama, mogli pretvoriti u nekoga tako necool? Ili je možda krajnje vrijeme da priznaju da nema ništa loše u tome da povremeno budu hot – pa makar jeli M&M bombone na Times Squareu i nosili ribarske kapice.
Terapija za one koji nemaju para, ali imaju stila i duha
Na kraju prve epizode, doista je lako povjerovati istraživanjima koja tvrde da trenutačno nema nesretnije generacije od X-era – one koja, k tome, ima peh da ni sama sebi ne priznaje da je u bedu, a kamoli da bi dobrovoljno otišla na terapiju, kao pripadnici generacija Y i Z. No, za razliku od plakanja na TikToku, povlačenja u sobu i slušanja depresivnih pjesama, omiljeni X-eri i dalje se sami uspješno liječe – izlascima, koktelima, crnim humorom i suludim modnim kombinacijama. Nečim što bi, kao što i sama reklama za Zalando kaže – nosila samo onda kada maštaš.