JUBILARNO IZDANJE ZAGREB DESIGN WEEKA: Zašto je Sebastian brend nešto poput prve ljubavi?

Lena Ivanović
24.09.2023.

Najveći festival dizajna u Hrvatskoj, Zagreb Design Week, svoje će jubilarno deseto izdanje na Zagrebačkom velesajmu, od 26. rujna do 1. listopada, obojiti bogatim i raznovrsnim programom ispunjenim izložbama, panelima, modnom revijom, promocijom dizajnerskog namještaja, tradicionalnom dodjelom nagrada te zanimljivim predavanjima. Jedno od tih predavanja edukativnog tona s nostalgičnom notom bit će posvećeno kultnom jugoslavenskom brendu Sebastian te inovativnim konceptima poslovanja i proizvodnje, kao i nemjerljivom utjecaju njegove karizmatične art direktorice Ljube Gamulin, a s čijom će pričom publiku upoznati produkt dizajnerica Sanja Rotter.

Sebastian, „brend kojeg se svi sjećaju, a svi su zaboravili“, kako piše Sanja Rotter u uvodniku svog intervjua s Ljubom Gamulin za dizajn.hr, svoju je slavnu priču započeo davne 1972. godine. Na inicijativu Ljube Gamulin, glasovita putnička agencija Atlas tada je u prostoru renesansne Crkve svetog Sebastiana u Dubrovniku otvorila malu umjetničku galeriju, a vizionarki Gamulin, povjesničarki umjetnosti, filmskoj radnici i svjetskoj putnici, pripao je voditeljski angažman. Na krilima njezina progresivnog promišljanja, rafinirane estetike koju je upila još kao djevojčica u Rimu i inovativnog pristupa poslovanju, Sebastian je vrlo brzo premašio inicijalnu ideju da bude tek galerija koja će oplemeniti ponudu dubrovačkih ulica.

Već je i sama galerija bila simbioza dizajnerskog dućana i umjetničkog prostora kakav bismo danas nazvali concept storeom, a Sebastian se prometnuo u brend visokostiliziranih, dizajnerskih proizvoda široke potrošnje dotad neviđen na prostorima bivše Jugoslavije. Kako bi realizirala svoje pedantno promišljene dizajnerske ideje, Gamulin je neumorno tragala za proizvođačima koji bi ih mogli proizvesti i isporučiti, od malih zanatlija do velikih industrijskih pogona. Sebastian je svoje prodajne galerije imao u Varaždinu i u Beogradu, a upravo je ona beogradska, na krilima instantnog uspjeha i vojskom kupaca koji su dolazili iz svakog kutka Jugoslavije, dobila kultni status. 

Do početka devedesetih godina, Sebastian je brojao četrdesetak prodajnih punktova diljem Jugoslavije, a program je obuhvaćao nevjerojatnu količinu različitih proizvoda, limene kutije, stakleno posuđe, bilježnice, mape, torbe raznih vrsta, ruksake, pepeljare, olovke, majice, deke, žičane police… Vizija Ljube Gamulin i profinjena estetika Sebastiana bili su prava revolucija u inače jednoličnom i bezidejnom pristupu dizajnu na prostoru bivše države, no onda je čitavoj priči presudio raspad Jugoslavije i početak rata, a epohi sveprisutnog propadanja nije uspio umaknuti niti vizionarski i omiljeni projekt poput Sebastiana.

Tome unatoč, Sebastian je ostao utkan u kolektivno sjećanje njegovih suvremenika, posebice u Dubrovniku i Beogradu. Nevjerojatnu priču o njegovom nastanku, vrhuncu i propasti, kao i o njegovoj karizmatičnoj i svestranoj art direktorici Ljubi Gamulin, te o svojoj suradnji i odnosu s njom te o istraživanju i budućnosti projekta ispričat će na Zagreb Design Weeku produkt dizajnerica Sanja Rotter na predavanju u nedjelju 1. listopada koje traje od 16:30 do 18 sati. Predavanju prethodi projekcija dokumentarnog filma o dizajnu talijanske moderne koji je nadahnuo i samu Ljubu Gamulin i marku Sebastian, „Design is One: Lella & Massimo Vignelli“, koji će publika moći pogledati od 15 do 16.30.

Pročitaj više

Je li visoko samopouzdanje tajna uspjeha i kako smo došli do toga da smo hvale vrijednu osobinu pretvorili u svojevrsni kult?

U Laubi – Kući za ljude i umjetnost u ponedjeljak, 16. lipnja u 20:00 sati otvara se nova izložba Romana Grozića, fotografa čiji se opus proteže od modne do umjetničke fotografije, od talijanskog Voguea do galerijskih postava. Nakon desetljeća rada u modnoj industriji, Grozić predstavlja ciklus Woman, seriju velikih crno-bijelih fotografija koje istražuju žensko tijelo kao prostor prisutnosti, a ne kao objekt pogleda

Postoji li mir i opuštenost u digitalnoj sferi? I ne, pritom ne mislimo na beskonačno scrollanje društvenim mrežama prije spavanja… zvuči kao oksimoron, no umjetnica Krista Kim smatra da digitalno može imati smirujuće djelovanje poput zen vrta, što ilustrira i u svojim radovima

Posjetitelji izložbe Andreje Kulunčić Čine svijet boljim mjestom: izrađuju skulpture za žrtve Golog otoka, obrađuju muzejski vrt i izvode indonezijsku glazbu – pridružite im se!

Online tjednik za pop kulturu i autorske priče

Stvari koje osjećamo. Teme koje pokreću.
Newsletter nedjeljom.