“Cijenim jednostavnost, ali postoji razlika između minimalizma i jednostavnog, bezidejnog odijevanja”, napisao je modni novinar Shelton Griffith na platformi X u jednoj rečenici svoje dojmove s netom završenog Pariškog tjedna mode. No s druge strane, ako ste poželjeli zaviriti u to vrelo bezidejnosti, kako ga naziva Shelton, stvari baš i nisu bile tako crne, iako, priznajemo, bilo je hrpu prijedloga za stil poznatiji i kao luksuzni minimalizam – od bijelih majica koje papreno naplaćuju Mary-Kate i Ashley Olsen do crnih običnih hlača modne kuće Nine Ricci.
Pa ipak, jesu li oni drugačiji koji su u doba TikToka željeli napraviti iskorak te ponuditi nešto drugačije doista zaslužili da ih svrstamo u kategoriju – bizarno, bliskom cirkusu? Uostalom, svi ćemo se složiti da je tanka granica između mode i umjetnosti, štoviše, ponekad je i nema, no ideja za izražavanjem i prenošenjem poruke je tu pa zašto onda ne bismo doznali što su nam kreativci doista željeli poručiti.
‘Nema vremena za dizajn, nema vremena za objašnjenje’
Naime, da je moda postala brutalan sport nalik uskovitlanoj i ubrzanoj burzi te da je previše genijalnih dizajnera izgorjelo u suludom ritmu kolekcija podsjetila nas je još u Milanu dizajnerica Beate Karsson na reviji švedskog brenda Avavav kada je predstavila kolekciju nazvanu ‘Nema vremena za dizajn, nema vremena za objašnjenje.’ Modeli su hodali ili bolje reći zapinjali u nedovršenim haljinama, majicama golih leđa s natpisima ‘Add Back?’, često im je falila cipela ili su grudi prekrivali jednom rukom, a vrhunac je bilo odijelo u potpunosti napravljeno od post-it blokića te je izgledalo više kao skica i reminder, nego nešto što bismo mogli nositi dok kasnimo na posao.
Bijela haljina od spreja
Prošle godine brend Coperni je ušao u povijest mode, ali i viralnih videa kada se na kraju revije Bella Hadid pojavila u bijeloj sprej haljini. Naime, dizajneri Arnaud Vaillant i Sébastien Meyer udružili su se s Manelom Torresom, šefom tvrtke Fabrican Ltd i izumiteljem sprej-tkanine te predstavili tehnologiju koja se trenutačno suši na dodir s bilo kojom površinom, uključujući tekućine, kako bi stvorila netkanu tkaninu. I doista, tko nije barem na tren pomislio da su antičke skulpture oživjele uz pomoć suvremenih izuma te da su se umjetnost i tehnologija tako divno spojile. No kako ove godine na Paris Fashion Weeku nadmašiti ovo remek djelo dizajna i tehnologije?
Odgovor najbolje zna dizajner Christiana Cowana koji je na modnoj reviji održanoj u pariškoj Američkoj katedrali na stejdž poslao modele obučene u gigantske krznene lopte i disco kuglu dok je Sam Smith, također odjeven u krzno i dijamante pjevao pjesmu “You Spin Me Right Round”. Inače, revija pod nazivom “Freak Unique” zamišljena je kao hommage Peteu Burnsu, glavnom vokalu grupe Dead or Alive, britanskoj queer ikoni.
Kao Zdravoljupci, samo u krznu
Upitan što ga trenutačno najviše uzbuđuje u svijetu mode, Cowan je naravno, odmah u startu progovorio o rušenju barijera. “Volim kako revolucija u izražavanju spola prodire puno dalje od svog izvornog ciljanog auditorija. I strašno mi se sviđa ideja da svatko može postati svoja vlastita superzvijezda preko noći, baš kao na TikToku. A usput sam, eto, htio i svijetu poručiti da više ne radim samom koktel haljine”, izjavio je dizajner. Kako stvari stoja, granice doista više ne postoje. Postoji samo pitanje što kupiti – haljinu od spreja, odijelo od post-it blokića ili krznenu haljinu za dan i haljinu-disco kuglu za ludu noć?