intervju

UMJETNICA MARINA MESAR OKO: „Najteže je u životu postići harmoniju“

Kristina Stakor
07.07.2024.

Što savjetuje za uspostavljanje unutarnjeg balansa i na čemu trenutno radi pitali smo Marinu Mesar OKO koja se nakon održane samostalne izložbe nedavno vratila iz Japana puna dojmova i najavila skoru izložbu na domaćem terenu

Radovi slikarice Marine Mesar, poznatije kao OKO, mogu se vidjeti na ulicama, ali i u muzejima i galerijama kao što su zagrebački MSU, V&A u Londonu i Europski parlament u Bruxellesu. A nedavno se vratila iz Japana gdje je u tokijskoj galeriji Mograg održala samostalnu izložbu “Inner Nations: Exploring the Unity Within” na kojoj je predstavila radove kojima istražuje različite unutarnje svjetove.

marina mesar oko
Foto: Dario Dunaj

„Inicijalno se izložba trebala dogoditi 2020. i većina stvari je bila spremna, uključujući karte za avion. No svijet je imao neke druge planove: dogodila se korona i potres u Hrvatskoj koji mi je urušio atelje. Sve skupa je trajalo dosta dugo, ali niti oni niti ja nismo odustajali i napokon se i ta izložba održala“, uvodi nas OKO u dugotrajan proces pripreme samostalne izložbe.

Unutarnji svijet

„Tematika izložbe “Inner Nations: Exploring the Unity Within” jest kako u nama postoje različiti svjetovi i različita imaginarna bića, kako svaka naša misao ili emocija djeluje kao odvojeno pleme. Crteži simbolički prikazuju različite likove kao pripadnike različitih plemena i potiču nas na razmišljanje o vlastitim ‘unutarnjim nacijama’ – različitim aspektima našeg identiteta, osobnosti i psihe.

Ona uranja u zamršeni krajolik naših unutarnjih svjetova. Poziva posjetitelje da krenu na putovanje samospoznaje, istražujući različite teritorije unutar naših umova i tijela te duboke veze koje ih povezuju“, objašnjava Marina Mesar koncept same izložbe.

oko
Foto: Dario Dunaj

A kojim si se to emocijama i stanjima pozabavila u svojim radovima?

„Svi mi imamo neki unutarnji svijet misli i često su one potpuno oprečne i zbunjujuće. U isto vrijeme možemo biti i sretni i tužni, i tako je sa svime, pa sve te emocije rade dosta veliki kaos u svakome od nas.

Zato sam odlučila prikazati crtežima samo jedno “pleme“ koje simbolički predstavlja samo jedan set emocija, te kako svaka od tih misli unutar nas ima svoj mali mikrokozmos, zaključaka i razloga zašto jesu kakve jesu. Najbitnije je naučiti razlučiti jedne od drugih i ne bježati od njih, te naučiti kako se ne dati panici i uspostaviti balans. To je ono najteže u životu – postići harmoniju, ono što objedinjuje sve naše emocije, traume, sretne i tužne trenutke i imati svoj unutarnji mir kojim možemo doprinijeti svijetu oko sebe.“

Foto: Dario Dunaj

Oko izazova postizanja harmonije se moramo složiti, jer to je uvijek proces… Kako ti postižeš unutarnji mir i možemo li i mi nešto naučiti i primijeniti iz tvog primjera?

„Pišem dnevnik gotovo svaki dan i crtam. Kad vučem linije, nije bitno jesu li one izvedene na crtežu tankim perom i tušem ili pišem slova nalivperom, ali daje mi osjećaj nekakvog mira. Kad se tako misli dovedu u neki red, slovima ili crtežom, shvatiš da pretjeruješ, i da neke nisu niti upola tako strašne kao što se čine onako na prvu kao glas u tom trenutku.

Obožavam tintu očito, oduvijek crtam tušem, tako da su mi nalivpera predivna za pisanje slova. Imam ih par i to u par boja, pa samo po emociji jedan dan pišem zelenom, drugi crvenom ili pak plavom tintom.

Svima bih preporučila da si nabave nalivpero, ne mora biti skupo, ali ti da taj neki osjećaj gracioznosti. Čini se kao da pišeš nešto stvarno jako važno dok gledaš kako linije nastaju.“

Iskustva, lekcije i planovi

Ovom samostalnom izložbom u Japanu postigla si veliki međunarodni uspjeh. Kakvi su ti dojmovi, a kakve reakcije publike? “Govori” li izložba univerzalnim jezikom?

„Tokio je ogromno tržište i definitivno sam sretna što se izložba dogodila. Zanimljivo je biti u potpuno drugačijem ambijentu, gdje se čini da je sve drugačije, a onda opet… neke stvari su očito univerzalne, jer koliko god nam vizualni stil bio drugačiji, čini se da svi razumiju motive i što oni žele prenijeti. Reakcije su bile super i definitivno ću se opet vratiti uskoro. Neke nove ideje su se pojavile vezane za izlaganje u Japanu i najbolje je slijediti taj put.

Prenijet ću izložbu u i Hrvatsku, no nisam još odlučila gdje. Iako nikad ne ponavljam izložbe i zapravo ispada da je svaka za sebe jedinstveni doživljaj, čini mi se da nije fer da ova ostane toliko “skrivena” samo zato što je prvi put izložena toliko geografski daleko.“

Foto: Dario Dunaj

Za vrijeme izložbe boravila si u Japanu – je li to tvoj prvi boravak tamo? Ostavlja li ta kultura trag na tvom radu i nekim novim idejama?

„Bila sam u Tokiju 2019., prije pandemije i čitavog kaosa i bilo je to nevjerojatno iskustvo, a tad su se zapravo dogodili inicijalni pregovori oko izlaganja. Ovo mi je drugi put i definitivno planiram često posjećivati Japan. Super su ljudi i nastala su neka nova prijateljstva, a količinu zanimljivih informacija ima na sve strane, pa ih treba nastaviti istraživati.

Toliko novih stvari se događa na dnevnoj razini, pa ću tek kad dođem u svoj atelje u Zagrebu i kad prođe par dana, moći vidjeti koliko se stvari promijenilo. Sigurna sam da puno, i utjecaj na estetiku i prezentaciju radova, kao i sam pogled koje stvari se smatraju umjetnošću. Japan definitivno drugačije doživljava visoku umjetnost od Europe i čini mi se da je to najkorisnije znanje koje sam naučila ovaj put.“

Foto: Dario Dunaj

Za kraj, osim već spomenute izložbe, planiraš li neke nove projekte na domaćem terenu?

„Događa ih se puno paralelno i iako moram šutjeti o njima, vidim koliko mi život funkcionira na dobroj organizaciji poprilično ubrzanog multitaskinga. Odgovara mi taj tempo, jer sam po prirodi ubrzana kao osoba. Čini mi se da je sve odskočilo na neki novi nivo kako rada i umjetnosti tako i poslovnog pristupa. Vjerojatno dobra posljedica nekog sazrijevanja. Veseli me sve što radim, baš zato jer su stvari toliko različite da se moram prebacivati s jedne na drugu i rješavati novonastale probleme u hodu. A ono što zasad mogu otkriti jest da pripremam samostalnu izložbu u galeriji Trotoar u Zagrebu za rujan. Jedva čekam!”

Naslovni vizual: Dario Dunaj, Canva

Pročitaj više

Glas kritike

Momčilo Otašević, jedan od najpoznatijih kazališnih, filmskih i televizijskih glumaca, osim što redovito oduševljava publiku svakom svojom ulogom, zavidno dobro žonglira mnoštvom poslovnih obveza. U kratkom predahu između snimanja, za Mood.hr podijelio je prednosti i mane užurbanog rasporeda, osvrnuo se na vlastite dramske početke te progovorio o društvenoj odgovornosti neodvojivoj od glumačke profesije.

Od prvih lakovjernih ideja da nas Mjesec čini ludima preko obećanja ludih menadžera koji učestalo koriste izraze kao što su ‘to infinity and beyond’ pa sve do holivudskih fantazija o životu na drugim planetama, Svemir i Mjesec su postali neiscrpno vrelo inspiracije.

Naši daleki preci iz pećina bi bili zadivljeni – jer konačno smo smislili kako će sve te divlje životinje i fascinantne priče oslikane na pećinama doista oživjeti. Dovoljno ih je dotaknuti jednim klikom!

Superman neka ostane. Ostali, razlaz!

Ima li uopće smisla govoriti o filmskim žanrovima otkako je Oscara dobio film koji je prekinuo sa svim tradicijama – ‘Sve u isto vrijeme’, a grčki redatelj Yorgos Lanthimo je u svom filmu ‘Ubojstvo svetog jelena’ ubio i linearnu naraciju. Uostalom, i Woody Allen je svoj posljednji film ‘Coup de Chance’ prikazan u Veneciji definirao kao romantični triler. No s druge strane, dajte bilo što samo da se riješimo tih napornih superjunaka. Superman je i više nego dovoljan da spasi svijet.

Online tjednik za pop kulturu i autorske priče

Stvari koje osjećamo. Teme koje pokreću.
Newsletter nedjeljom.